Neem tijd voor beslissing: “Zo snel verandert wereld ook weer niet”
De hoge druk om snel te beslissen kan zorgen voor een niet goed doordacht besluit, met alle nare gevolgen van dien. Hier staat tegenover dat de wereld te snel gaat om eindeloos te blijven nadenken, een kans is zo vervlogen. Een lastige balans. Een eerder artikel op CFO.nl gaf enkele tips wat je binnen je werk hieraan kunt doen. Maar waar moet de CFO binnen de organisatie op letten om te voorkomen dat urgentie kritisch nadenken beperkt?
Oplossingsmodus
“Een probleem is dat de meeste mensen de neiging hebben snel in de oplossingsmodus te springen, ofwel jumping to solutions, zegt Martijn Rademakers, Managing Director bij Center for Strategy & Leadership en Adjunct Professor of Corporate Strategy bij Amsterdam Business School. En dat is onnodig: “De wereld verandert wel snel, maar niet zo snel dat een probleem binnen een uur opgelost moet zijn. Voor je het weet, wordt het probleem dat je moet aanpakken er alleen maar groter door.”
Managers moeten hierin afgeremd worden, het gevaar is dat er veel te snel conclusies getrokken worden, zegt Rademakers. Eerst moet bij elk vraagstuk de vraag gesteld worden wat het te behandelen probleem is. “Het kan gebeuren dat je een complexe uitdaging gaat behandelen als een rechttoe-rechtaan vraagstuk. Dan krijg je het effect van een goed antwoord, maar helaas op de verkeerde vraag. Voor je het weet worden nieuwe vraagstukken op basis van successen uit het verleden aangepakt. Omdat je het altijd zo gedaan hebt, kom je in je routine terecht. Dat is bij eenvoudige problemen waar alle benodigde kennis voorhanden is niet erg, maar bij complexe problemen wel. Vaak is het dan al lastig om overeenstemming te bereiken over wat nu eigenlijk het probleem is.”
Patronen in de organisatie
Hiernaast is het belangrijk je organisatie te kennen, zegt Rademakers. Zijn hier bepaalde patronen in de besluitvorming te zien, zoals bijvoorbeeld de neiging tot inside-out denken in plaats van outside-in? Vaak is het zo dat bepaalde problemen snel opgepikt worden, andere laten mensen juist liggen. Rademakers: “Mensen hebben de neiging informatie te filteren om overload te voorkomen. Ze hebben voorkeuren voor informatie die in hun bubble past, de rest laten ze links liggen. Wel zo comfortabel. Maar serieuze uitdagingen laten zich vroeg of laat gelden. Die komen vanzelf je bubble opschudden.”
Te kort door de bocht
Het is belangrijk om een balans te vinden tussen reflectie en actie ondernemen. De kunst is om voortdurend tussen deze benaderingen te kunnen schakelen. “Dat helpt om problemen adequaat in te kunnen schatten. Het komt er op neer dat je simpele en ambigue problemen uit elkaar houdt.” Het is een gegeven dat het aantal dubbelzinnige problemen in organisaties alleen maar toeneemt. Bij hoge druk lijkt het lastig om eerst te reflecteren en niet direct naar oplossingen te zoeken. Je kunt immers niet direct aan de slag. Maar de voordelen achteraf zijn groot, zegt Rademakers: “Het voorkomt dat er bij de implementatie problemen ontstaan, doordat je te kort door de bocht gegaan bent in eerdere stadia.”
Lees ook de laatste blog van Martijn Rademakers: Business Innovation, de kunst van een goede start