Zuivelconcern sluit jaar af met miljoenenverlies

Financiële tegenslagen en reorganisatie bij FrieslandCampina.

FrieslandCampina heeft vorig jaar een verlies van 149 miljoen euro geleden. Het zuivelconcern verkocht minder melk, kaas en andere zuivelproducten, doordat mensen minder te besteden hadden. Tegelijkertijd had FrieslandCampina last van lagere marktprijzen en maakte het bedrijf hoge reorganisatiekosten.

  • FrieslandCampina leed vorig jaar een verlies van 149 miljoen euro door lagere verkoop van zuivelproducten, lagere marktprijzen en hoge reorganisatiekosten.
  • Een grote reorganisatie resulteerde in het schrappen van 1800 banen in twee jaar, waarvan ruim de helft in Nederland, met €136 miljoen aan eenmalige kosten.
  • Leden-melkveehouders ontvangen geen contante nabetaling, wat een teleurstelling is gezien de gestegen kosten voor hen en de inspanningen voor verdere verduurzaming, terwijl de omzet daalde door lagere consumentenbestedingen, de verkoop van Duitse activiteiten en ongunstige wisselkoersen.

Grote reorganisatie

Het nieuws volgt op de aankondiging van een grote reorganisatie bij FrieslandCampina, waarbij in twee jaar 1800 van de 22.000 banen bij het zuivelconcern verdwijnen. Ruim de helft van deze banen schrapt het bedrijf in Nederland. Hiervoor maakte het bedrijf 136 miljoen euro aan eenmalige kosten.

Garantieprijzen

De meer dan 15.000 leden-melkveehouders die uiteindelijk eigenaar zijn van de coöperatie krijgen ook geen contante nabetaling, wat te vergelijken is met dividend. "Een teleurstelling, zeker gelet op de gestegen kosten voor onze leden en de kosten voor verdere verduurzaming op het boerenerf", stelt topman Jan Derck van Karnebeek.

De leden-melkveehouders krijgen voor hun melk garantieprijzen van FrieslandCampina. Maar het bedrijf kwam vorig jaar in de problemen door die opzet, omdat de marktprijzen sterker daalden dan de aan melkveehouders gegarandeerde prijzen.

Uitdagingen op de markt

De omzet daalde met ruim 7 procent tot 13,1 miljard euro. Dat kwam niet alleen doordat consumenten door de hoge inflatie minder te besteden hadden, maar ook de verkoop van Duitse activiteiten en ongunstige wisselkoersen.

Dit jaar rekent FrieslandCampina op een licht hogere vraag naar zuivel, onder andere door problemen in andere belangrijke regio's voor de melkexport. Het concern waarschuwt tegelijkertijd voor hogere kosten voor transport, grondstoffen en verpakkingsmaterialen door "aanhoudende conflicten en geopolitieke instabiliteit".

Lees ook: 

De divisie voor gespecialiseerde voedingsproducten, zoals babyvoeding van Friso, kende wel een goed jaar dankzij goede resultaten in China. FrieslandCampina verbeterde ook de resultaten bij het onderdeel voor de bevoorrading van professionele klanten, bijvoorbeeld horecabedrijven en bakkerijen.

Cijfers uitstoot

FrieslandCampina gaf ook cijfers over de uitstoot van broeikasgassen die gepaard gaat met melkproductie. De eigen uitstoot daalde volgens het bedrijf met 9,4 procent. De bij de coöperatie aangesloten melkveebedrijven verlaagden hun uitstoot met 4,3 procent. Zij waren vorig jaar goed voor een uitstoot die gelijkstaat aan bijna 10,4 miljoen ton CO2. (ANP)

Gerelateerde artikelen