21st century skills #3: Effective Communication
Door globalisering en digitalisering wordt ons werk steeds sneller, complexer en global. Het gevolg hiervan is dat je effectiever, sneller en efficiënter moet kunnen communiceren en samenwerken. Daarom heeft Global Business Academy 8 competenties gecreëerd om global team performance te vergroten. Van vitaal belang, nu we remote blijven werken en teamleden uit verschillende culturen duizenden kilometers van elkaar verwijderd zijn. De derde competentie die we behandelen in deze reeks is: Effective Communication
‘Go left, left again and walk for 10 minutes’
Wie er ooit in Azië de weg heeft gevraagd, weet dat je na een half uur lopen, dorstig en bezweet, die tempel nog steeds niet ziet. Sterker nog, je moest niet twee keer links en dan 10 minuten rechtdoor, maar rechts, links, een wirwar van straatjes door en daarna nog een uur lopen.
Na een paar keer de fout in gegaan te zijn, leer je al snel dat je minimaal vier keer de weg moet vragen. Zit er een gemene deler in, dan zit je letterlijk op de goede weg.
Nee zeggen is lomp
Nee zeggen is lomp, dat zeg je dus niet. Dat is met Nederlanders al de eerste barrière in communicatie in Azië. Daarnaast is onze communicatie ook een stap verwijderd. Ik heb twaalf jaar in Hong Kong gewoond en ben wel wat gewend. Twee jaar geleden was ik weer in deze prachtstad en ontmoette mijn oud-collega voor de lunch. Ze was net getrouwd en nodigde me enthousiast uit om die avond uit eten te gaan en haar kersverse echtgenoot te ontmoeten. Natuurlijk zei ik ‘ja’. Vervolgens vertelde ze me dat ze op maandagen normaliter altijd bij haar moeder langs gaat. Dat is een alarmbelletje maar ja, ze kwam er zelf mee. Ik benoemde het niet, want – gezichtsverlies en gaf het een 70/30. 70 procent dat het niet doorging, 30 procent wel. Maar toch hield ik mijn avond vrij. Precies dit gebeurt ook in samenwerkingen.
Een antenne ontwikkelen
Goede communicatie binnen het team is essentieel. Om daar te komen, zijn er een aantal competenties die je moet kennen. Weten hoe je zorgt dat mensen hun mening delen. Weten hoe je feedback krijgt. Weten hoe je zorgt dat problemen sneller aangekaart worden. Van wezenlijk belang is het kunnen opvangen van signalen, net zoals de bezoekjes aan haar moeder een signaal was. Omdat Nederlanders zo direct zijn, is onze antenne niet groot om indirecte communicatie op te vangen. Zo lang alles koek en ei is, is er geen problemen. De crux komt pas bij moeilijkheden. Het kan je een hoop tijd, geld en frustratie schelen om die voor te zijn. Gelukkig is die radar vrij makkelijk te ontwikkelen.
Wij zijn de helft van het cultuurverschil
Daarnaast is het belangrijk om je te realiseren dat wij de helft van het cultuurverschil zijn. De ander heeft net zoveel moeite met jou. Die vat jouw directheid persoonlijk op. Die snapt niet dat de ander ongevraagd een mening kan delen. Daarom is zelfreflectie zo’n belangrijk onderdeel van ons werk. Pas als we onszelf gaan bekijken vanuit het perspectief van de ander, dan kom je een stuk verder. Wat vinden ze mooi en moeilijk aan jou en wat zijn jouw blinde vlekken?
Verwachtingen en aannames
Jouw verwachtingen worden grotendeels bepaald door je eigen cultuur. Als je transparantie belangrijk vindt, en de ander is niet transparant, dan ga je al snel oordelen. Dat zie je al met Zweden of Engelsen. Te snel schieten we in aannames gebaseerd op onze eigen werkwijze. Te snel gaan we oordelen wanneer er niet aan onze verwachtingen wordt voldaan. Dat is niet iets Nederlands: iedereen doet dat. Maar zodra je gaat oordelen, stop je met vragen en stokt communicatie. Daarom is zelfreflectie inmiddels mijn favoriete onderdeel van ons programma!
Ilse Kerling’s passie is reizen en cultuur. Op haar 23e vertrok ze naar Hong Kong om te begrijpen waarom Azië zo snel groeit. 16 jaar later kwam ze terug naar Nederland. Het viel haar op dat Nederlanders heel doelgericht zijn: ze weten precies wat ze willen bereiken, maar lopen vaak voorbij aan de hoe. Wat is nou de snelste en effectiefste manier on je doel te bereiken? Cultuur speelt daar een grote, onderschatte, rol in. Global Business Academy is gespecialiseerd in 21st century Cultural Intelligence. Ons doel is het versnellen van het succes van klanten en maximaliseren van global team performance.
Andere artikelen in deze serie:
– 21st century skills #1: Strategy and Planning
– 21st century skills #2: Remote Team Building
– 21st century skills #4: Zelfmanagement
– 21st century skills #5: Constructieve Feedback
– 21st century skills #6: Driving Effectiveness
– 21st century skills #7: Decisionmaking
– 21st century skills #8: Managing Failures