21st century skills #4: Zelfmanagement

Zelfmanagement vanuit internationaal perspectief begint met het kennen van je eigen cultuur.

Door globalisering en digitalisering wordt ons werk steeds sneller, complexer en global. Het gevolg hiervan is dat je effectiever, sneller en efficiënter moet kunnen communiceren en samenwerken. Daarom heeft Global Business Academy 8 competenties gecreëerd om global team performance te vergroten. Van vitaal belang, nu we remote blijven werken en teamleden duizenden kilometers en culturen van elkaar verwijderd zijn. De vierde competentie die we behandelen in deze reeks is:  Zelfmanagement.

'Waarom is de baas niet de baas?'
Om zelfmanagement vanuit een internationaal perspectief te begrijpen, is het belangrijk om eerst je eigen werkcultuur te kennen. De Denen staan bovenaan de lijst van de meest vlakke werkhiërarchie wereldwijd. De Nederlanders lopen niet ver achter. Als we de receptioniste in Nederland niet begroeten, zijn we arrogant. Chinezen vragen me regelmatig: ‘waarom is de baas hier niet de baas?’ Ze begrijpen het niet. Wat doet een baas hier? Wie is de baas? Zelfs de koning draagt een simpele das terwijl de burgemeester die naast hem staat een burgemeestersketting draagt. ‘Wie is nou de koning?’ fluistert de Indiase genodigde die vlakbij staat.

Vrijheid
Werknemers die in landen met een platte hiërarchie werken, zijn gewend aan onafhankelijkheid. Als een baas ons te weinig vrijheid geeft en niet genoeg naar onze input luistert, voelen we ons zelfs gedemotiveerd. De baas zegt: “Als je het niet begrijpt, vertel het me dan. ‘Als je het niet weet, vertel het me dan. Als je het niet kunt, vertel het me dan. Als er problemen zijn, vertel het me dan. Als je ideeën hebt, vertel het me dan. Ik ben je dienende leider, vertel me wat je nodig hebt’.

De vier componenten van zelfmanagement
Zodra je gaat werken met hiërarchische culturen, die gewend zijn dat de baas zegt wat ze moeten doen, dan heb je een uitdaging. Zeker met ons Hollandse karakter en dito verwachtingen. In je werk met internationale teams zien we vier componenten van zelfmanagement die de grootste groeimogelijkheden voor teamprestaties creëren:
1. Aspiraties en krachten: Wat zijn dit? Hoe versterken ze het team en de organisatie?
2. Kennis: Hoe zoek je ernaar? En hoe deel je het?
3. Zelfstandig werken: Hoe doe je dat? Hoe moedig je het aan bij je teamleden?
4. Eigenaarschap en verantwoording: Hoe geef en neem je het?

Passie en doel
De mooiste van de vier is de eerste, want dan zit je echt op passie, ambitie en kracht. En soms zelfs op purpose, wat zo belangrijk is voor millennials. Maar hoe vaak doe je dit met je teamleden? Kunnen ze dit beantwoorden? Kun jij het beantwoorden voor jezelf? Voor je teamleden? Begeleid je ze daarin? 

Dit is geen rocket science, maar soms is het goed om eraan te worden herinnerd en er bij stil te staan. Dit is ook niet iets cultureels: het raakt iedere medewerker. Het enige verschil met je internationale teamleden is dat ze het minder snel met je zullen delen. Of heel snel, zoals een Oost-Europees teamlid tegen zijn baas zei nadat hij 3 weken in dienst was: ‘I want to have your job’. Dat mag bij ons wel een onsje minder.

Leuk idee, maar werkt het?
Met kennisdeling zeggen we al snel: ‘bel Jan maar, hij weet alles van xyz’. Maar sommige culturen zijn meer terughoudend. Die durven Jan helemaal niet te bellen. Je oplossing is goed bedacht, maar er is één ding mis: het is bedacht vanuit een Nederlands perspectief en houdt geen rekening met culturele verschillen. Jan zomaar bellen is als het beklimmen van de Mount Everest. Het delen van kennis en het stimuleren van teams om kennis te zoeken, moet stapsgewijs worden gecultiveerd.

Eigenaarschap, verantwoording, zelfstandig werken: als je gewend bent de opdrachten van je baas te volgen, zijn dit grote stappen. Als je eenmaal het referentiekader van de ander kent en weet waar je heen wilt, heb je een effectief ontwikkelingstraject. En zo helpen we bedrijven om grote stappen te zetten in een effectieve samenwerking. 

Andere artikelen in deze serie:
21st century skills #1: Strategy and Planning
21st century skills #2: Remote Team Building
21st century skills #3: Effective Communication
21st century skills #5: Constructieve Feedback
21st century skills #6: Driving Effectiveness
21st century skills #7: Decisionmaking
21st century skills #8: Managing Failures

Gerelateerde artikelen