21st century skills #5: Constructieve Feedback

Nederlanders zijn niet gewend om een beetje jus toe te voegen zodat onze feedback te pruimen is.

Door globalisering en digitalisering wordt ons werk steeds sneller, complexer en global. Het gevolg hiervan is dat je effectiever, sneller en efficiënter moet kunnen communiceren en samenwerken. Daarom heeft Global Business Academy 8 competenties gecreëerd om global team performance te vergroten. Van vitaal belang, nu we remote blijven werken en teamleden duizenden kilometers en culturen van elkaar verwijderd zijn. De vijfde competentie die we behandelen in deze reeks is: Constructieve Feedback. 

Elk nadeel heb z’n voordeel
Nederlanders gaan er prat op dat we een ‘lekker direct volkje zijn’. Dat werkt ongelooflijk goed binnen onze landsgrenzen. Het is respectvol, want je weet waar je staat. En het is ook lekker efficiënt. Echter, praat met een Belg, een Engelsman of een Fransman en je krijgt een heel ander perspectief. Maar… zoals Johan Cruijff zo eloquent aangaf: “elk nadeel heb z’n voordeel”. Mits het niet lomp gebracht wordt, vinden internationals het fijn dat ze weten waar ze staan.

Onze nationale zwakte
We zijn wereldkampioen in benoemen. Toen ik een gedeeld kantoor huurde, was de elektriciteit niet handig ingericht. Bot gezegd: ik moest op mijn knieën, onder mijn collega’s bureau door om de stekker van mijn laptop in te pluggen. Niet heel elegant dus mijn collega hielp altijd. Tot op een dag. “Dit is de laatste keer dat ik je hiermee help”, zei mijn collega nors. Van schrik deinsde ik een stap achteruit. Moet ik mijn collega nou bedanken dat ie me voor de laatste keer helpt?  Ik stamel een beetje. In vele landen zouden ze niets zeggen maar het gewoon niet meer doen. Dan is het ook opgelost, zonder het te moeten benoemen. Nederlanders zien het randje tussen direct en lomp niet. Dit is onze nationale zwakte. Dat maakt ook dat we niet goed zijn in constructieve feedback. We zijn simpelweg niet gewend om een beetje jus toe te voegen zodat onze feedback te pruimen is.

Alles of niets
Gek genoeg kunnen we heel direct zijn en er van alles uitgooien, maar als het echt moeilijk wordt dan vinden we feedback geven best lastig. Nadat we het een paar keer gezegd hebben, halen we onze schouders op en schrijven de persoon af. Daarna vermijden of veroordelen we die persoon liever. Maar dan benut je 100% zeker niet de potentie. De crux is om dit te doorbreken. 

De hamburgertechniek
Toen ik International Businesss studeerde was de hamburgertechniek enorm populair. Die is inmiddels behoorlijk ingeburgerd, excuse the pun. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar bij mij werkt die techniek voor geen meter. Als ik ineens een hoop complimenten krijg, zit ik alleen maar te wachten op het woord maar. Ik hoor werkelijk niets van het positieve dat gezegd wordt, ook al is het wellicht valide. Geef mij eerst de shit maar, en kom daarna met het mooie, want met die hamburgertechniek heb ik al je complementen geïnvalideerd. Feedback geven is cultuurbepaald en komt niet uit een managementboekje die hun nieuwe techniek bejubelt als de one size fits all

Gezichtsverlies 
Bij de helft van de wereldbevolking, en ook bij veel van onze nieuwe Nederlanders, leeft het fenomeen gezichtsverlies. Dit is iets wat veel Nederlanders niet begrijpen, maar wat essentieel is om te weten. Tenzij je in Urk woont en nooit met internationale teams werkt natuurlijk. Feedback komt veel harder aan. Jouw zachte feedback is al hard. Niet alleen is het van belang om te leren hoe je constructieve feedback geeft, maar ook de mate waarin je het doseert. En leren hoe je de persoon ontvankelijk maakt voor feedback en het gaat zien als een cadeau om te groeien in plaats van kritiek. 

Feedback is een kado
Tijdens mijn gesprek met Ritchy Drost, CFO van VodafoneZiggo, deelde hij een prachtig voorbeeld van Mathijs de Ligt, die toen nog bij Ajax speelde. Tijdens een training, waar Ritchy als gelukkige sponsor bij aanwezig mocht zijn, liep Mathijs steeds naar de coaches. ‘Wat kan ik beter doen?” vroeg hij meerdere malen tijdens de training. En dat is de crux: feedback zien als manier om te verbeteren.

Van team naar high performing team 
Maar hoe kom je daar? Hoe creëer je een high performing team met duizenden kilometers afstand, vele tijdzones en nog meer culturen? Niet voor niets zijn cross cultural skills uitgeroepen tot de skillset of the future dit aankomende decennium. Maar wel cultuur in een nieuw jasje, dat gaat over zakelijk gedrag en je leert hoe je de internationale performance kunt vergroten. 

Ilse Kerling’s passie is reizen en cultuur. Op haar 23e vertrok ze naar Hong Kong om te begrijpen waarom Azië zo snel groeit. 16 jaar later kwam ze terug naar Nederland. Het viel haar op dat Nederlanders heel doelgericht zijn: ze weten precies wat ze willen bereiken, maar lopen vaak voorbij aan de hoe. Wat is nou de snelste en effectiefste manier on je doel te bereiken? Cultuur speelt daar een grote, onderschatte, rol in. Global Business Academy is gespecialiseerd in 21st century Cultural Intelligence. Ons doel is het versnellen van het succes van klanten en maximaliseren van global team performance.

Andere artikelen in deze serie:
21st century skills #1: Strategy and Planning
21st century skills #2: Remote Team Building
21st century skills #3: Effective Communication
21st century skills #4: Zelfmanagement
21st century skills #6: Driving Effectiveness
21st century skills #7: Decisionmaking
21st century skills #8: Managing Failures

Gerelateerde artikelen