21st century skills #6: Driving Effectiveness
Door globalisering en digitalisering wordt ons werk steeds sneller, complexer en global. Het gevolg hiervan is dat je effectiever, sneller en efficiënter moet kunnen communiceren en samenwerken. Daarom heeft Global Business Academy acht competenties gecreëerd om de global team performance te vergroten. Van vitaal belang, nu we remote blijven werken en teamleden duizenden kilometers en culturen van elkaar verwijderd zijn. De zesde competentie die we behandelen in deze reeks is: Driving Effectiveness.
30% rework
Onze Big-Four klant een kampte met een groot probleem: van de 100 uur werk die in India gedaan werd, moest het Nederlandse kantoor er nog eens 30 uur aan werken voordat het naar de klant kon. Dat heet re-work. In dit geval 30 op de 100 uur, oftewel 30%. Dat is een behoorlijke bak inefficiëntie en weggegooid geld.
Het ligt aan India
“Natuurlijk is die 30% re-work niet onze schuld. Het ligt aan die ander. Die stellen te weinig vragen. Die bellen niet”, klinkt het al snel. Natuurlijk is het doodnormaal dat je per email je briefing stuurt, dat is lekker efficiënt. Je belt hen zelden, want ja lastig. Hun Engels is niet te verstaan, dit is makkelijker. Maar je verwacht wel dat ze jou bellen als er problemen zijn. Tja… Ook aan onze kant valt er een grote efficiëntieslag te slaan als we begrijpen hoe we effectievere briefings kunnen geven. Want re-work ontstaat vaak al aan het begin.
Altijd stress met die deadlines
Deadlines halen… met sommige landen blijft het een uitdaging. India is er daar een van. Tijd is belangrijk in Nederland, dus we hebben moeite met culturen die dit minder nauw nemen. Ook ik vind tijd belangrijk. Dus hoe kom je daar? Sub-taken kunnen inschatten, prioriteit kunnen stellen op basis van werk in plaats van de persoon, niet teveel hooi op je vork nemen, niet overpleasen. Allemaal elementen die teamleden moeten kunnen en tevens vaardigheden die ze niet allemaal bezitten. Ze hebben jouw begeleiding nodig om te groeien en dat vergt een andere managementstijl.
Transparantie over problemen
Steevast in de top 3 waarom professionals bij ons komen is omdat ze de transparantie en openheid binnen hun team willen vergroten. Meestal komt die behoefte nadat ze net te vaak pas op het laatste moment achter problemen komen. Zo had ik een klant wiens eerste RPA (Robotic Process Automation) implementatie acht maanden duurde. Dat zou normaliter zes weken moeten duren. Puur om cultuurverschillen. Wil je weten waarom?
Van team naar high performing team
Dit plaatje heb ik van Stephanie van Vught, NXP, ‘geleend’. Dit is de crux. In deze snel veranderende wereld, waar de overvloed aan technologie betekent dat bedrijven snel moeten transformeren, zijn high-performing teams geen nice to have maar een must have. Kennis over hoe je de effectiviteit en efficiëntie vergroot met global teams is cruciaal. Snelheid, wendbaarheid, onderling vertrouwen, inclusie, effectiviteit: het zijn de pijlers van high performing teams. Zodra je die draaiend hebt, gaat de efficiëntie vanzelf omhoog.
Ilse Kerling’s passie is reizen en cultuur. Op haar 23e vertrok ze naar Hong Kong om te begrijpen waarom Azië zo snel groeit. 16 jaar later kwam ze terug naar Nederland. Het viel haar op dat Nederlanders heel doelgericht zijn: ze weten precies wat ze willen bereiken, maar lopen vaak voorbij aan de hoe. Wat is nou de snelste en effectiefste manier on je doel te bereiken? Cultuur speelt daar een grote, onderschatte, rol in. Global Business Academy is gespecialiseerd in 21st century Cultural Intelligence. Ons doel is het versnellen van het succes van klanten en maximaliseren van global team performance.
Andere artikelen in deze serie:
– 21st century skills #1: Strategy and Planning
– 21st century skills #2: Remote Team Building
– 21st century skills #3: Effective Communication
– 21st century skills #4: Zelfmanagement
– 21st century skills #5: Constructieve Feedback
– 21st century skills #7: Decisionmaking
– 21st century skills #8: Managing Failures