ACM onderzoek verboden afspraken verkoop IT-apparatuur
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) gaat onderzoeken of een internationaal actieve fabrikant van IT-apparatuur met zijn distributeurs afspraken heeft gemaakt die mogelijk verboden zijn. Dit meldt de toezichthouder, die vermoedt dat de fabrikant en de distributeurs samen bepalen welke winkeliers aan welke klanten mogen leveren en tegen welke prijs.
Een woordvoerster van de ACM kan op dit moment niet zeggen om welke bedrijven het gaat. Mogelijk worden de namen volgens haar openbaar als de toezichthouder een besluit neemt over deze zaak.
Misbruik machtspositie
Verder kijkt de ACM of de fabrikant mogelijk misbruik maakt van zijn machtspositie. De toezichthouder vermoedt ook dat winkeliers beperkt worden bij de verkoop van hergebruikte apparatuur. De ACM heeft voor het onderzoek invallen gedaan bij verschillende bedrijven in Nederland en België, samen met de Belgische mededingingsautoriteit.
Als bedrijven samen hun verkoopprijzen afstemmen en klanten verdelen zorgt dit volgens de ACM voor hogere prijzen en een minder goede dienstverlening. In deze zaak het ook zo zijn dat klanten worden beperkt bij het kopen van tweedehands apparaten, zegt de toezichthouder. De ACM noemt dit "onwenselijk", ook omdat hergebruik van spullen beter is voor het milieu.
Lees ook: ACM legt LG miljoenenboete op om prijsafspraken rond televisies (cfo.nl)
De toezichthouder kan maatregelen opleggen aan bedrijven als uit het onderzoek naar voren komt dat zij regels hebben overtreden. Dit kan bijvoorbeeld een boete zijn. Zo kreeg elektronicafabrikant LG onlangs een boete van bijna 8 miljoen euro van de ACM om verboden prijsafspraken voor televisies. Bij winkels en webshops drong het bedrijf erop aan dat ze de prijsadviezen van LG zouden volgen. Samsung kreeg eerder een boete van 39 miljoen euro voor soortgelijke overtredingen.
(ANP)