Bank wordt soort Apple app-store

Martijn Arets startte in 2013 zijn 4-jarige Crowd Expedition waarin hij, in samenwerking met verschillende partners en experts, de wereld over reist om in gesprek te gaan met meer dan 400 ondernemers en expert over innovaties en nieuwe ideeën. Op zoek naar hoe de Collaborative Economy de wereld van branches als mobiliteit, financiële dienstverlening, energie, onderwijs en gezondheidszorg op zijn kop gaat zetten. En op zoek naar hoe de bestaande ‘oude’ economie concrete stappen kan maken naar deze nieuwe economie. Immers: het feit dat er iets nieuws is betekent niet dat het oude niet meer werkt. De magie zit volgens hem in het samenwerken van deze twee werelden.

Door Monique Harmsen Er wordt veel gesproken over deeleconomie of collaborative economy, maar er is soms sprake van begripsverwarring. “Het gaat om online platformen, meestal verbonden met mobiele apps, die ervoor zorgen dat mensen elkaar kunnen vinden en transacties kunnen doen. Zij faciliteren anderen de mogelijkheid om via het platform met elkaar een transactie aan te gaan. Zij maken inzichtelijk wat er aan materialen beschikbaar is, we hebben enorm veel spullen waar we niets mee doen, en vervolgens kan de vraagkant daarop inspelen. Het voordeel hiervan is dat dit tegen lage kosten kan: veel dingen zijn aangeschaft zonder na te denken over een zo rendabel mogelijk gebruik”, aldus Arets.  Zeer slimme marketingVolgens hems gaan de ontwikkelingen op dit gebied erg snel waarbij geldt: hoge bomen vangen veel wind. “Over het algemeen zie je vooral de grote voorbeelden voorbijkomen als Uber en Airbnb met enorm hoge waarderingen die zijn gebaseerd op de potentie die ze hebben. Ze zijn in staat bestaande branches te verstoren en komen vaak uit een onverwachte hoek. Deze nieuwkomers maken gebruik van het lage vertrouwen in grote logge instituties en ze weten de gunfactor van het grote publiek aan zich te binden. Zij bouwen eerst een grote schare gebruikers op en genereren transacties en kijken dan pas naar de regelgeving en de instanties.”  In tegenstelling tot gewone bedrijven beschikken deze snelle nieuwkomers over heel veel goede marketeers. Als voorbeeld van zo’n onderneming noemt hij Uber. “Zij doen een aanval op de sterk gefragmenteerde taximarkt die bovendien communicatief niet sterk is. Uber doet dit door slimme strategische mensen van grote merken aan te trekken die precies weten hoe ze het verhaal van Uber moeten laden. Zij bouwen eerst een community om en vervolgens gebruiken ze deze community om dingen voor elkaar te krijgen op het gebied van regelgeving.” Deeleconomie is onderdeel van totaaloplossingOp de vraag of Uber en Airbnb wel echte voorbeelden van de deeleconomie zijn, hun diensten zijn immers puur economisch ingestoken, stelt Arets: “Op zich is het businessmodel geld verdienen geen vies woord. Uiteindelijk moet er een duurzaam model voor deze organisaties ontstaan. Op het moment dat je geen geld verdient, kun je misschien een paar jaar leven op financieringsfondsen en investeerders, maar uiteindelijk val je dan om.” Volgens Arets moet het begrip deeleconomie breder worden gezien. “Je kunt lang discussiëren over de definities, uiteindelijk gaat het er om dat de eindgebruiker een veel breder aanbod en een betere keus krijgt. Dit gebeurd veel on demand zodat mensen kunnen worden bevredigd in waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Neem Peerby, het platform om spullen te lenen of uit te lenen. Je kunt spullen lenen bij buren, je kunt er echter ook voor kiezen de zaken die je nodig hebt te huren via het meer commerciële Peerby Go, zodat je zeker weet dat je erover kunt beschikken en dat het netjes thuis wordt afgeleverd.  Je ziet dat deeleconomie meer onderdeel is van een totaaloplossing waarin ook verhuur en lease passen.”FintechsEr wordt veel geschreven over nieuwe disruptieve ondernemingen waarbij grote namen als Uber en Airbnb vaak in een adem en op een hoop worden gegooid met fintechs, nieuwe dienstverleners in de financiële sector. Dit is volgens Arets echter appels met peren vergelijken. “Er zijn zekere gelijkenissen als je kijkt naar de snelheid waarmee deze bedrijven opkomen en de onverwachte hoek waaruit ze komen. Het zijn allemaal bedrijven die klein onder de radar beginnen en plotseling heel hard groeien. Ze hebben allemaal de potentie om heel groot te worden, maar slechts een klein aantal maakt dit waar.” Er zijn overduidelijk verschillen tussen fintechs en andere disruptieve start ups. “Fintechs zijn bedrijven die in een niche-onderdeel van bestaande spelers heel erg goed en actief zijn. Deze kleine bedrijven opereren op een markt waar hele grote spelers actief zijn en zij hebben deze bestaande partijen nodig om te kunnen groeien.  Dat valt niet te vergelijken met Airbnb die zelf als grote speler een versnipperde markt binnenkomt en die de bestaande hotels niet nodig heeft.” De hoge drempel om toe te treden tot de financiële markt en de voorwaarden gesteld door toezichthouders zijn erg hoog, dat maakt dat al snel toenadering tot bestaande partijen wordt gezocht.__________________________________________________________________________Maak kennis met de 100 meest innovatieve en disruptieve FinTech bedrijven van Europa De European FinTech Awards is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de European Fintech Awards.__________________________________________________________________________ Toch zijn er fintechs die zelfstandig weten te groeien zoals TransferWise, een peer tot peer platform voor het internationaal overmaken van valuta. “De meeste innovatie komt uit frustratie”, concludeert Arets. “De oprichter van TransferWise had een huis in Estland en werkte in Londen. Om zowel in Londen als in Estland over zijn geld te kunnen beschikken was ieder jaar 2000 dollar aan transferfees kwijt.Hij bouwde een peer tot peer money transfer platform. Hij en zijn co-founder waren de mensen die hadden meegebouwd aan Skype en Paypayl. Dat is genoeg reden om je erin te verdiepen als bestaande bank. Er gaat nu voor 500 miljoen pond per maand aan transacties via het platform.”Toekomst bankenBanken moeten over toekomst nadenken en zich afvragen wie ze zijn en wat ze doen. Ze moeten nadenken over wat een bank eigenlijk is. “De bank is in de toekomst meer een platform: zij zetten de basis neer waar andere partijen op kunnen inhaken”, aldus Arets. “Ik zie de bank van de toekomst als een soort Apple app-store. Dan heb je de vraag wat er gebeurt als de meest interessante en lucratieve producten naar andere partijen gaan? Dat willen ze niet verliezen. In deze tijd zijn verworven rechten echter niets meer waard.” Arets verwacht dat grote gevestigde namen als Facebook, Google en Apple, allen met veel geld in kas, zich ook op deze markt zullen begeven. “De waarde van deze platformen zit in de gebruikers die er actief zijn. Het is dus heel logisch dat Facebook zich hier ook mee gaat bemoeien, ze hebben al een pilot Facebook-betalingen. Het is een kwestie van tijd voor je ook Facebook-huizen- delen of wat anders krijgt. Google heeft al eerder een strategische investeringen in Uber gedaan omdat ze zelf ambities hebben in deze richting en het kunstje wilden afkijken. Google heeft in Israël Waze overgenomen, een online navigatieplatform met miljoenen gebruikers. Als die mensen toch inloggen om een route van A naar B te vinden, kun je ze ook vragen of ze tegen betaling iemand willen meenemen? Dit biedt enorme interessante kansen.”CorporatesHoewel het lijkt of deze start ups de wereld beheersen hebben ook bestaande organisaties wel degelijk kansen in deze nieuwe wereld. “Zij beschikken vaak over een enorme gebruikersbase. Legacy is niet alleen een handicap, maar ook een asset waar je iets mee kan”, merkt Arets op. “Er zitten wel haken en ogen aan, maar je snelheid maakt kun je een voorsprong op de nieuwkomers opbouwen.”Uit alle gesprekken die Arets met business leaders heeft gevoerd, trekt Arets wel de conclusie dat de kern van het bedrijf echt moet veranderen en dat de nieuwe ontwikkelingen niet moeten worden behandeld als een zij-projectje. “Dat is een kwestie van leiderschap. Veel leiders zijn aangenomen om iets bestaands uit te bouwen en steviger te verankeren en niet om het roer om te gooien en flink te innoveren. Je merkt dat ondernemingen heel erg zoekend zijn. Het kost veel moeite om de impact van deze ontwikkelingen op de organisatie te bedenken. Organisaties vragen zich af waar zij hun pijlen op moeten richten. Het vergt een complete heroverweging van het zijn van je organisatie.” Een fout die veel bedrijven volgens Arets maken, is het onderschatten van de effecten die deze organisaties hebben op het verwachtingspatroon van de consument, niet alleen ten aanzien van de nieuwe producten maar ook ten aanzien van hun eigen dienstverlening. “Kijk naar Uber versus pakketbezorger DHL. Als consument ben je bij Uber gewend dat je real time kunt volgen waar de auto is, je kunt de rating van de chauffeur zien, het kenteken en heb je een vraag dan kun je bellen. Je raakt aan deze service gewend en dan ben je niet meer bereid om tussen 12:00 en 16:00 uur thuis op de bezorging van een pakketje door DHL te wachten. Hetzelfde geldt voor blockchain en traditionele banken. Als je de snelheid van blockchain gewend bent, accepteer je niet meer dat je in het weekend geen geld kunt overmaken.  Dit Is een van de meest onderschatte effecten op de korte termijn.”  

Gerelateerde artikelen