Bouw veerkracht op door te voorspellen in de cloud
Door: Angela Mazza Teufer, Senior Vice President ERPM WE bij Oracle.
Veerkracht in tijden van tegenspoed is cruciaal, en een belangrijk onderdeel van veerkracht is een vooruitziende blik. Zakelijke leiders hebben de capaciteiten en systemen nodig om vooruit te kijken en toekomstige verstoringen te voorspellen, zodat ze op tijd aanpassingen kunnen doorvoeren.
Maar hoe kunnen bedrijven nauwkeurig voorspellen in een situatie waarin alles is veranderd en modellen verouderd en ineffectief zijn? Scenariomodellering, geïntegreerde data en geautomatiseerde bedrijfsprocessen in de cloud kunnen organisaties helpen om zich voor te bereiden op de volgende hindernissen.
Bereid je voor op onzekerheid
Bedrijven zouden gebruik moeten maken van elk instrument in hun arsenaal. Het is daarbij belangrijk om onderscheid te maken tussen forecasting, scenariomodellering en planning. Forecasting is het voorspellen waar je bedrijf of markt zich op een punt in de toekomst zal bevinden op basis van relevante historische gegevens. Met scenariomodellering wordt bedoeld dat analisten een reeks waarschijnlijke scenario's creëren door te kijken naar mogelijke belangrijke veranderende factoren. Onder planning verstaat men de maatregelen en beslissingen die u op basis van al deze inzichten neemt.
Forecasting en scenariomodellering geven dus input voor het planningsproces, waardoor ze in een vroeg stadium cruciaal zijn. Hierdoor kun je je tijdig aanpassen aan veranderende omstandigheden. Maar het maken van prognoses in de huidige omstandigheden is een grote uitdaging.
Forecasting is afhankelijk van enorme hoeveelheden data; onder andere je eigen data, data van je branche of industrie en publieke data. Maar COVID-19 heeft bedrijven op onbekend terrein gebracht. Uit data van McKinsey blijkt dat bedrijven verdeeld zijn over het verloop van het herstel uit de pandemie, maar dat de verwachting is dat er een voorzichtig, langzaam herstel zal zijn. We missen de historische data die we normaal gesproken zouden gebruiken om een crisis te analyseren én trends die zouden helpen om te voorspellen hoe de omstandigheden zich ontwikkelen als de crisis voorbij is.
In dit soort situaties komt scenariomodellering tot zijn recht. Scenariomodellering stelt bedrijven in staat een breed scala aan mogelijke toekomsten te creëren, meerdere scenario's te plannen en te beoordelen hoe er op elk scenario gereageerd moet worden. Hoewel het proces nog steeds afhankelijk is van data, is er geen data uit het verleden nodig die relevant zijn voor een bepaald scenario. In plaats daarvan laat het een reeks waarschijnlijke uitkomsten zien waarop bedrijven zich kunnen voorbereiden. Het is het ideale tegengif voor een toekomst waarin weinig zeker is.
Recente ervaringen wijzen echter op de noodzaak van een meer volwassen benadering van scenariomodellering. Ondanks het feit dat veel organisaties vóór de crisis actief scenario’s voor de toekomst maakten, voorzagen slechts weinigen de pandemie en waren weinig organisaties in staat te plannen toen deze uitbrak. Je kunt uiteraard niet voor elke uitkomst plannen, maar het is belangrijk dat bedrijven gaan investeren in een breder scala aan mogelijke toekomstscenario's. Het opzetten van speciale analyseteams op elke afdeling kan bijvoorbeeld helpen bij het verbeteren van scenariomodellering in bedrijfsprocessen.
Platform voor veerkracht
Regelmatiger, uitgebreidere scenariomodellering zal op zich niet genoeg zijn om veerkracht te garanderen. Naarmate de tijd verstrijkt, zullen organisaties steeds meer data verzamelen die het makkelijker maken traditionele voorspellingen te doen. De combinatie van beide voorspellingsmethoden is nodig om bedrijven te helpen plannen te maken voor de toekomst. Maar beiden kunnen ook gemakkelijk worden ondermijnd door de kwaliteit van data en systemen.
Het kan lastig zijn om grote hoeveelheden data van klanten, werknemers en concurrenten te managen. Vaak zal alle data gesegmenteerd worden over een organisatie, verdeeld in tal van silo's, wat het lastig maakt om alle data samen te analyseren. Het plannen van een verstoring vraagt om gecoördineerde reacties, overleg en samenwerking, maar dat is moeilijk te bereiken als wanneer een organisatie geplaagd wordt door silo's.
Snelheid is een ander issue. De tijd die nu besteed wordt aan het handmatig uitvoeren van taken of zelfs overbodige taken, inclusief het opschonen of invoeren van data voor analyse, is kostbare tijd die verspild wordt. Deze verspilling van middelen kan ook tot gevolg hebben dat een organisatie te traag reageert op snel opkomende trends, uitdagingen of kansen.
Bedrijven kunnen de klus eenvoudiger maken door gebruik te maken van Cloud-tools en -applicaties. Veel bedrijven doen dit al. Gartner verwacht dat de uitgaven voor de Cloud in 2020 met 19% zullen toenemen, een groeipercentage dat het pas in 2023 had verwacht. Het centraliseren van data in de cloud stimuleert samenwerking doordat workflows en data zich op één in plaats van meerdere systemen bevinden.
Het consolideren van forecasting in de cloud geeft ook meer vertrouwen in het proces, omdat iedereen dezelfde methoden en tools gebruikt. Cloud-applicaties kunnen regelmatig een update krijgen zodat de processen altijd en voor iedereen up-to-date zijn.
Embedded AI-apps en -oplossingen kunnen het proces van forecasting en voorspellen sterk versnellen, door het automatiseren van handmatige dataprocessen. Dit verbetert het agile werken doordat mensen minder tijd besteden aan het verzamelen en verifiëren van data en meer tijd hebben voor het plannen van verstorende situaties. Wanneer de juiste informatie vlot beschikbaar is, kunnen managers sneller en met meer vertrouwen beslissingen nemen.
Vooruitkijken levert veerkracht op
Door te moderniseren met een gecombineerde planning en forecasting cloud-oplossing kunnen organisaties zowel de modellering van scenario's als de forecasting-mogelijkheden verbeteren, waardoor ze beter kunnen inspelen op transformaties en wendbaarder zijn. Wanneer een bedrijf kan anticiperen op een opkomende trend of uitdaging, krijgt het een voorsprong op de concurrentie en de ruimte die nodig is om zich aan te passen en te kapitaliseren.