FM Dag 2017: Hoe kan finance afrekenen met groeiparadox?

FM Dag is hét evenement voor financieel directeuren. Ruim 350 financiële beslissers kwamen bij elkaar om te praten over hoe je ondernemerschap levend kunt houden in je organisatie.

Bekijk hier de foto's van FM Dag 2017 en lees hier over de winnaar van de CFO van het Familiebedrijf Award. 

De opzet van FM Dag – dat dit jaar plaatsvond op 11 oktober in ‘'s-Hertogenbosch – werd wederom gekenmerkt door een dynamisch programma, vele topsprekers, uitstekende hospitality, en ruime netwerkmogelijkheden. De partners die het evenement mogelijk maakte waren: Exact, Nielen Schuman, Andersen Tax & Legal, Blackline, FinanceFactor, FinTree, Graydon, Gwynt, Improven, NetSuite, New Tailor, Pyramid Analytics en TriFinance

De zeer energieke opening van FM Dag was een exclusieve talkshow met live muziek, speciale tafelgasten, korte verhalen van bijzondere sprekers, en filmpjes allemaal in het teken van het centrale thema van de dag: ‘the Founders Mentality'.

Hoe behoud je ondernemerschap bij groei? 
“Wanneer bedrijven groeien wordt alles wat leuk is eruit gesloopt.” Zo vatte dagvoorzitter Rens de Jong het thema van de dag samen. Bedrijven roepen regels, procedures en controls in het leven om groei te managen, maar helpen daarbij het ondernemerschap om zeep. En een van de grootste aanstichters hiervan is finance. Tafelgast Ferry Muller (CFO Vebego en winnaar CFO van het Familiebedrijf Award 2016) kampt ook met deze 'groeiparadox', gaf hij aan. “Om de complexiteit te verminderen knippen we het bedrijf zoveel mogelijk op, maar dit gaat wel ten koste van het rendement.” Ook tafelgast Michiel van Cortenberghe van tankopslagbedrijf Vopak – dat dit jaar 400 jaar bestaat – heeft hiermee te maken. “Vopak is een ondernemend bedrijf, maar wij merken ook dat er veel aandacht uitgaat naar zaken, zoals tax, compliance, treasury en internal audit. Allemaal zaken die wel nodig zijn, maar zeker niet overheersend mogen zijn. Het spel is het zoeken van de juiste balans.” Bij familiebedrijf Vebego brengt Muller die balans door de korte termijn te bewaken, maar wel meer dan voldoende ruimte te laten voor de onderbuikgevoelens van de ondernemende familieleden in de directie.


Tafelheren Michiel van Cortenberghe (Global Finance Director, Vopak) en Ferry Muller (CFO Vebego International)

De ‘Founder’s Mentality’ bestaat uit drie hoofdonderdelen die tijdens het ochtendprogramma alledrie uitgediept werden. 

1. Opstandigheid
Voor het thema opstandigheid kwam de organisatie uit bij internetactivist Wael Ghonin die betrokken was bij de val van de Mubarak regering in Egypte in 2011. Ghonin ziet het als zijn missie in het leven om het systeem uit te dagen. “Conformeren aan de status quo is niet mijn default modus”, aldus de ICT-ingenieur. Op zijn zestiende ontdekte hij het internet dat hij zag als grote bevrijder. In zijn twintiger jaren runde hij een grote ICT-onderneming en werkte hij voor Google in het Midden-Oosten. Vervolgens speelde hij een sleutelrol in de Arabische Lente die op het internet begon. “We leven in een vreemde, maar bijzondere tijd”, beschouwde Ghonin. “Er vinden significante veranderingen plaats en die gaan sneller dan ooit tevoren. Hoe moeten mensen, bedrijven en overheden hiermee omgaan?”

Ghonin kwam tot vier zaken die je nodig hebt voor succesvolle adaptatie. Bescheidenheid is de eerste: “De wereld heeft zijn eigen standaard en heeft de jouwe niet nodig. Het regime in Egypte was zeer arrogant en zag de veranderingen helemaal niet aankomen. De tweede is een open mind: probeer nieuwe dingen uit. De derde is flexibiliteit: houd niet koste wat het kost vast aan het bestaande. Tot slot: veerkracht, het vermogen om terug te veren van zelfs de moeilijkste omstandigheden. Mijn favoriete filosoof Alan Watts heeft hier een mooie uitspraak over: 'No one is more dangerously insane than one who is sane all the time: he is like a steel bridge without flexibility, and the order of his life is rigid and brittle.’


Internetactivist Wael Ghonin: "Omhels de outsider mentaliteit"

Vertaald naar bedrijven heb je als onderneming een opstandige missie nodig die verder reikt dan wat je denkt dat mogelijk is. En je hebt voldoende gekken en rebellen nodig die de status quo uitdagen. “Bij Vopak hebben we die nodig om vragen te stellen over het businessmodel”, legde Van Cortenberghe uit. “We zitten in tankopslag, maar wat doen we met nieuwe energievormen? We hebben mensen nodig die ons er voortdurend aan helpen herinneren dat fossiele brandstoffen niet eeuwig gaan blijven en dat we ons tijdig gaan bewegen richting nieuwe oplossingen voor onze klanten.” Bij Vebego krijgen die 'gekken' met een goed idee funding om het te gaan proberen. “Terugverdientijd is minder belangrijk bij een familiebedrijf”, aldus Muller.

2. Frontline obsessie
Cedric Dumont is een basejumper, waaghals en sport- en prestatiepsycholoog. Zijn betoog ging over het overwinnen van angst. “Mensen denken vaak dat er iets kapot is in mijn hersenen waardoor ik geen angst voel. Ik kan u verzekeren dat ik wel degelijk angst voel”, aldus Dumont. “Bij iedere sprong komt die angst terug, een erg onaangenaam gevoel. Maar als je dat gevoel niet op den duur overwint, dan controleert het jou in plaats van dat jij er meester van wordt.”
Volgens Dumont kun je nog zulke mooie plannen en strategieën hebben, maar ga je het niet redden als je niet goed je emoties kunt managen. “Mensen die meer risico’s nemen kunnen beter met stress omgaan. Hersenen zijn spieren; je kunt ze trainen. Dat doe je door eerst te ervaren en het dan te overwinnen.” Dumont werkt met een proces dat bekend staat als flow hacking. “Eerst bepaal je het doel. Daarna komt focus op het proces. De derde stap is educated risk taking. Ik ben ervan overtuigd dat hoe groter je bereidheid is risico’s te nemen, hoe meer innovatie te krijgt en hoe beter de resultaten zullen zijn.”

De link met het onderdeel frontline obsessie is dat ondernemingen moeten experimenten en risico’s moeten durven nemen. Een voorbeeld van een onderneming die dat in de vingers heeft is Rituals. CFO Maartje Bouvy kwam van twee van de grootste corporates van Nederland voor ze bij Rituals begon: KPN en Unilever. Daar leerde ze naar eigen zeggen ‘binnen de lijntjes te kleuren en te zorgen dat alles klopt’. Bij Rituals draait het om marketing en innovatie en is finance een stuk minder belangrijk. Zo mocht ze bijvoorbeeld geen verzendkosten rekenen bij klanten die online slechts ėén product bestellen. De directie wilde geen belemmeringen opwerpen. Bouvy was bang dat dit haar marge ging kosten, maar het bleek geen issue, want het gemiddelde online bestelbedrag was ruim voldoende om een gezonde marge over te houden. De founder’s mind won het hier duidelijk van finance. 


Maartje Bouvy (CFO Rituals): "Bij Rituals willen we anders zijn"

3. Eigenaar’s mindset
In het laatste gedeelte staat de 'owner's mindset' centraal. Die bestaat uit aandacht voor actie, focus op cash en aversie voor bureaucratie. Dit thema wordt belichaamd door Allard Droste, professioneel dromer, schrijver van het boek ‘Semco in de polder’ en de eigenaar van metaalbewerkingsbedrijf Aldowa uit Rotterdam. Hij schafte werktijden en functietitels af en bestuurt het bedrijf naar eigen zeggen op 100 procent vertrouwen. Veel financials begrijpen niet hoe dit kan – zonder Tax Control Framework krijg je geeneens een accountantsverklaring als je over de grens werkt – maar Droste legde overtuigend uit hoe het geven van vertrouwen gelukkig en succesvol maakt.

“Ik kocht het bedrijf zonder due dilligence in 2007. Ik dacht; als het al 35 jaar bestaat en winstgevend is bestaat het over 35 jaar nog wel. Het eerste jaar werd een ramp en ik ging bijna failliet. We zijn nu 10 jaar verder en ik kan zeggen dat ik trots ben dat ik met mijn mensen van een toeleverancier een projectenbedrijf heb gemaakt. We zijn betrokken bij prachtige projecten (Rotterdam CS, Markthal Rotterdam en talloze anderen) en dat doen we zonder controllers, HR en inkoop. En we hebben ook geen beoordelingsgesprekken en autorisatieschema's. Mensen regelen het zelf wel met elkaar. Vertrouwen is hierbij essentieel geweest. En het mooie van vertrouwen is: je kunt het meteen gaan doen. Geef vertrouwen en je krijgt er ongelofelijk veel voor terug.”


De sessie 'doen is de beste manier van denken' was geen standaard luistersessie…


Rondetafeldiscussies…


Netwerken…

Na deze oproep tot vertrouwen begeven de financieel directeuren zich druk praten naar de centrale hal voor een kopje koffie, een Bossche bol en een praatje met bekenden uit het netwerk.

Na een inspirerend programma, keren zij aan het einde van de dag weer terug naar de centrale ruimte voor de plenaire afsluiting. Deze bestaat uit een inspirerend verhaal van triatleet Marc Herremans en de  uitreiking van de CFO Award voor het Familiebedrijf. Deze gaat dit jaar naar Paul van der Kroft (Terberg Group).


Juryleden, genomineerden en winnaar (VLNR): Albert van Bolderen (CFO Zeeman textielSupers), Bert Moser (CFO bij Unica Groep), Geert-Jan Alofs (Group Controller bij Vroegop Ruhe & Co), Paul van der Kroft (Lid Raad van Bestuur bij Terberg Group B.V.), Jaap W. Vos (CFO bij Allinq Group), Marc Alblas (Finance Director EMEA Heartland Food Products Group) en Michael van Asperen (Manager Controllers Netwerk)​​​​​​​

Daarmee komt er een einde aan deze editie van FM Dag, een event dat na twee keer zijn relevantie meer dan bewezen heeft. “De FM dag is op vele fronten echt een event om mee te maken: Zeer relevante en boeiende onderwerpen en veranderingen uit de praktijk van finance en marketing worden aangesneden, vaak out of the box. Zeer helder van opbouw en inhoud. Goede netwerkgelegenheid. Je kunt er veel praktische, goed toepasbare vernieuwende ideeën opdoen, ook voor je dagelijks leven, voor meer succes en minder stress”, schreef een bezoeker direct na afloop van het evenement.

Het is al mogelijk om u in te schrijven voor FM Dag dat volgend jaar op 10 oktober plaatsvindt. Ga daarvoor naar FM-Dag.nl/aanmelden.
 
CFO's en corporate controllers kunnen zich ondertussen gaan opmaken voor het Jaarcongres Finance Transformation dat dit jaar in het teken staat van het thema 'Maximise Happiness'.

__________________________________________________________________________
 
Interessant voor u als Executive Financial:

1. Bent u volgend jaar ook bij FM Dag?
Wilt u aanwezig zijn bij FM Dag op 10 oktober 2018? Noteer deze datum alvast in uw agenda. Wij hopen u volgend jaar te verwelkomen. Lees meer op FM-dag.nl. Wilt u als partner betrokken zijn bij FM Dag 2018? Neem dan contact op met Tim Bosman via 020 6390008 of tbosman@alexvangroningen.nl.   

2. Save the Date 
Bezoek meer inspirerende events voor CFO's, FD's en financieel eindverantwoordelijken:
Corporate Growth Summit | 2 november 2017
Jaarcongres Finance Transformation | 8 november 2017 
CFO Nieuwjaarsborrel | 1 januari 2018
Jaarcongres Controlling | 18 april 2018
CFO Day | 30 mei 2018
Mis deze kansen niet. Bekijk alle events via CFO.nl/events.

3. Interessante opleidingen voor u en uw collega’s:
– Groei in uw rol als strategisch partner. Volg de vijfdaagse Masterclass Strategisch Financieel Management.
– Voorkom financiële missers en creëer waarde. Volg de driedaagse training Financiële Analyse.
– Effectief Leiderschap in 4 dagen. Volg dé Leiderschapstraining voor Financials.

Gerelateerde artikelen