CFO Panel #Inflatie: “De vraag naar onze zonnepanelen, laadpalen en Ledverlichting gaat de afgelopen weken alle perken te buiten.”
Wat merken Nederlandse CFO’s van de huidige prijsstijgingen – en hoe gaan ze er mee om? Wij legden de vraag voor aan ons nieuwe CFO.nl Panel. Deze week met Carlo Binken (Enviem), Joost Peeperkorn (Eden Hotels) – en vandaag: Arnoud Breedijk (CFO ESTG).
“De enorme prijsstijgingen in de huidige geopolitieke situatie hebben een tamelijk bizarre invloed op onze business. ESTG is in Europa een leidende B2B distributeur van sustainable technology producten. Met de sterk gestegen prijzen voor olie, gas en elektriciteit wil iedereen zonnepanelen op het dak, elektrisch rijden en energie besparen waar het kan. Wij hebben normaal al een groei van zo'n 35% per jaar, maar de vraag naar onze zonnepanelen, laadpalen en Led verlichting gaat de afgelopen weken alle perken te buiten.
Om de installateurs die vaste klant bij ons zijn niet teleur te hoeven stellen, moeten we nieuwe klanten helaas grotendeels afhouden. Dat doet uiteraard pijn, maar we snappen goed dat het een luxeprobleem is in de wereld van vandaag. Door supply chain shocks – zoals chiptekorten en productieproblemen bij de fabrikanten – kost het nu meer moeite om producten in ons warehouse te krijgen dan eruit.“
Niet Capex-intensief
"Een deel van onze financiering is vastrentend, een deel is gelinkt aan 1m Euribor. Voor die laatste component is het financiële model achter ons businessplan 2022-24 gebaseerd op de relevante futures. Ontwikkelingen in de futuresmarkt verwerken we in onze Latest Estimates.
Onze business is niet erg Capex-intensief en de investeringen die wij doen hebben een uitstekende IRR. Enkele procentpunten kostenstijging helpen onze business cases niet meteen om zeep. Natuurlijk blijven wij wel scherp op de prijzen letten en kiezen we business partners die de beste value for money bieden.
ESTG groeit aanzienlijk sneller dan de markt en wil dat de komende jaren blijven doen – ongeacht de inflatie. Daar heb je hele goede mensen voor nodig en die moet je voor bovengemiddelde prestaties ook bovengemiddeld willen belonen. Het is geweldig om te zien hoe een snelgroeiend bedrijf met goede mensen als een magneet werkt om nog meer goede mensen aan te trekken en krapte op de arbeidsmarkt.”
Ook meedoen aan het CFO.nl Panel?
Mail naar: jaimedonata@alexvangroningen.nl