CFO van de scale-up #1: Reyer van der Louw (Logiqs) over omgaan met snelle groei

Van accountancy naar de businessdynamiek van de CFO.

Hij is afkomstig uit de accountancy, maar maakte in maart 2016 de overstap richting bedrijfsleven. Bij scale-up Logiqs BV (speler in mondiale agritech o.a 'vertical farming') vond CFO Reyer van der Louw de dynamiek van de business waar hij zijn zinnen op had gezet. “Logiqs BV maakte zich in 2014 los van het toenmalige moederbedrijf (de inmiddels niet meer bestaande Huisman Groep) en is vanaf toen zelfstandig verder gegaan”, vertelt Van der Louw. “Om zich te focussen op dat grote doel: accelerate access to honest food. Wij zijn ervan overtuigd dat een deel van de voedselschaarste wereldwijd kan worden opgelost door vol in te zetten op innovatieve hightech oplossingen die we nu bijvoorbeeld inzetten in vertical farming.”

Omzet van 25 miljoen euro
En dus ontwikkelde Logiqs BV zich van leverancier voor interne transportoplossingen, nu bijna acht jaar geleden, tot innovator binnen agritech met een jaarlijkse groei van zeker 20 procent. De omzet van het in Maasdijk zetelende bedrijf is vorig jaar over de 25 miljoen euro heen gegaan en zal in 2022 naar verwachting verdubbelen. “Wij specialiseren onszelf in alles wat nodig is om planten te laten groeien en om mensen fijn te laten werken”, aldus Van der Louw. “En in die tak van sport draait het allemaal om innovatie, om de modernste software. Want die is nodig voor kas-, koel- en vriesopslagsystemen, voor indoor- of vertical farming. Twaalf verdiepingen hoog binnen telen, heel dicht bij de consument en zonder gebruik te maken van pesticiden, dat is volgens ons de toekomst. Zo wordt waardevolle landbouwgrond vrij gemaakt voor de verbouw van andere gewassen.”

Complete farms leveren
Productie van eerlijk – want re-generatief, schaalbaar, consistent, gezond én betaalbaar – voedsel, daarop richt Logiqs BV zich. Dat doen ze door wereldwijd koel- en vrieshuizen, kwekerijen en complete farms te leveren en te installeren. Van de Verenigde Staten tot Scandinavië. Van Canada tot China. Doel is om tot het jaar 2025 zo’n 500 van dit soort farms in het leven te roepen.
“We maken steeds meer gebruik van slimme algoritmen”, legt Reyer van der Louw uit. “Slimme software wordt steeds vaker gebruikt als sturingshulpmiddel in het klimaat, om te zorgen dat een plant efficiënter kan groeien. Vervolgens bouwen wij agritechfarms, bijvoorbeeld in stedelijke gebieden, op locaties waar de consumenten wonen en werken. Zo ontlast je de aarde en verrijk je de voedselproductie. In veel werelddelen zijn bepaalde gewassen maar een beperkt deel van het jaar beschikbaar. Met vertical farming geldt dat niet langer. Want door binnen – in een soort van hoogbouw – planten te laten groeien, kun je 24/7 en ongeacht klimatologische factoren produceren.”
Logiqs BV werkt samen met internationale parters in de Verenigde Staten, China, het Verenigd Koninkrijk, Brazilië, Schotland, Australië, Finland en Zuid-Korea. En waar vroeger, voor de verzelfstandiging, de afzet van innovatieve producten vooral in Nederland plaats vond, zijn nu de Verenigde Staten (30 tot 40 procent van de afzet), Rusland, Canada en Zweden belangrijke markten voor Logiqs.

‘Innovatie betekent ook risico’
“Onze kernwaarden zijn lief, eerlijk, trots, nieuwsgierig en verantwoordelijk”, aldus CFO Van der Louw. “En ‘lief’ klinkt misschien wat vaag, wat soft, maar daarmee bedoelen we dat we open en transparant zijn. Als grote spelers in een innovatieproject met ons samenwerken, benadrukken wij dat innovatie ook risico nemen betekent. Wij doen het op ónze manier – lees transparant, lees eerlijk – of we doen het niet. Onze insteek is dat alles begint met de wens en behoefte van de consument.”
Ruim honderd medewerkers telt Logiqs BV; die onstuimige groei in omzet houdt ook de noodzaak tot personeelsuitbreiding in. In de al langer woedende war for talent lukt het de Zuid-Hollandse innovator heel behoorlijk om IT-talenten aan te trekken. “Wij slagen er steeds beter in om onze missie, onze visie te etaleren”, legt Reyer van der Louw uit. “En die missie – eerlijk voedsel voor iedereen – spreekt de huidige generatie enorm aan. ‘Waar ga je aan meewerken?’ Nou, aan toegang tot voedsel voor iedereen ter wereld. Dat je er als medewerker van Logiqs écht toe doet.”
In de voortzetting van die heftige groei bekleedt de Chief Financial Officer een sleutelrol. Voor Van der Louw geldt dat al helemaal, want naast finance heeft hij ook human resources in portefeuille. “Als finance faciliteren wij het opschalen”, zegt hij. “Grote uitdaging is en blijft dat we met z’n allen het pad bepalen dat naar datzelfde doel leidt. En het is voortdurend zaak de behoefte van de markt in het bedrijf te brengen. Soms moet je de vaste patronen even loslaten om valkuilen te ontwijken. En soms ben je dan even niet 100 procent in control.”

Van accountancy naar die scale-up
Bijna elf jaar lang werkte Reyer van der Louw in de controller- en auditpraktijk van BDO. Daarbij maakte hij de ontwikkeling door dat finance van ‘alleen maar verslag doen’, tot de belangrijkste informatiebron van het bedrijf werd. Maar zes jaar geleden kwam hij tot de conclusie dat hij zelf ook wilde gaan ondernemen, dat hij ‘van de achterkant, naar de voorkant’ wilde. Na te hebben gewerkt in een fusiebedrijf in de glastuinbouw, werd Van der Louw gevraagd voor de CFO-functie bij scale-up Logiqs BV. Twijfel was er geen moment, de nu 35-jarige Chief Financial Officer ging de uitdaging onmiddellijk aan.
“Door die snelle groei moesten we wel een professionaliseringsslag maken”, vertelt hij. “Duidelijk was dat wij zaken deden met klanten die qua automatisering verdere stappen wilden gaan maken. Dan moet je juist goed kijken hoe je de processen ook in je eigen bedrijf kunt verbeteren en samen de mouwen opstropen. We hebben heel veel effect gestoken in ons ERP-systeem van Exact; alles wordt hierin steeds meer gestroomlijnd en inzichtelijk gemaakt.”
Voor financiering van die IT-updates en innovatieve projecten kreeg ook Logiqs BV heel wat verzoeken om een kop koffie te gaan drinken met investeerders. Want de combinatie van food en tech is hot. “Maar we willen nadrukkelijk niet tot een fonds behoren waarbij investeerders navigeren op een korte horizon”, zegt CFO Van der Louw. “Als aandeelhouder moet je ook begrijpen wat innovatie echt inhoudt en dat financiële resultaten hierdoor niet altijd in een rechte lijn omhoog gaan. Voor groei en ondersteuning van de directie heeft de organisatie sinds een aantal jaren ook een Raad van Commissarissen. Daarnaast blijven we continu in gesprek met onze klanten; juist door die samenwerking op te zoeken, kun je veel doelgerichter en effectiever innoveren”

‘Welk feestje vieren we over een maand?’ 
De bouw van bijvoorbeeld een in vertical farming gespecialiseerde kwekerij duurt gemiddeld tussen de negen en twaalf maanden. Managers van Logiqs BV gaan de eerste zes weken zelf op locatie, voor het houden van toezicht en het geven van leiding. Reyer van der Louw: “Wat zijn mogelijke bottle necks, hoe zit het met transportproblemen, zijn er wellicht betere leveranciers te contracteren? Als de boel vervolgens op de rails staat, gaat het werk verder met gespecialiseerde onderaannemers.”
De CFO wil niet alleen met Logiqs BV groeien, hij wil zich ook in zijn eigen rol voortdurend verder blijven ontwikkelen. “Ik ben van groei en dynamiek, niet van repeterende projecten die louter financiële zekerheid geven”, zegt hij. “Sturen op alleen maar operationele cashflow en om dat te bereiken bijvoorbeeld minder investeren in R&D en innovatie? Bepaald niet mijn ding. Ik wil dat iedereen in onze organisatie de kans krijgt om te groeien, beter te worden in zijn of haar werk en zo voortdurend leert.”

Die hang naar groei zit ook in de genen van scale-up Logiqs BV. Naast de CEO en CFO is inmiddels een operationeel directeur aangenomen. Hiernaast komt de nadruk te liggen op het uitbouwen van het software team, ook vanwege de steeds grotere nadruk die op slimme algoritmes en Machine Learnig wordt gelegd.
“Pure noodzaak om in de hightech glastuinbouw en vertical farming-branche voorop te blijven lopen”, zegt de CFO. “Denk daarbij aan online configurators, waarbij klanten zelf al de eerste stappen kunnen zetten in het ontwerp van een vertical farm, een intern transport- of opslagsysteem.”