CFO Studio#10:“Digitale transformatie is een lifestyle geworden”

Jeroen de Swart (Sunweb Group), Robert de Gier (CENTOGENE) over hun digital journey.

In de tiende aflevering van CFO Studio schuiven Jeroen de Swart (CFO Sunweb Group), Robert de Gier (Senior Vice President Finance bij CENTOGENE) en Peter Fleischmann (VP & EMEA Pillar Sales Leader for ERP/EPM bij Oracle) aan voor een gesprek over de digitale transformatie en de finance functie.

 

Digitalisering biedt enorme kansen om slimmer te werken en meer waarde te creëren voor de organisatie. Omdat bedrijven moeten voldoen aan de toenemende verwachtingen van klanten en medewerkers, is achterblijven geen optie. Daarom passen veel ondernemingen hun strategie, business model en bedrijfsprocessen ingrijpend aan en wordt er meer geïnvesteerd in de digitale transformatie dan het jaar ervoor. Hoe staan deze bedrijven er nu voor? Hoe zorg je voor een succesvolle transformatie? Wat is de rol van de CFO en hoe raakt transformatie de finance functie?

 

Volledige stap digitalisering

Robert de Gier benadrukt de hedendaagse relevantie van digitale transformatie. Het neemt een dusdanig grote rol in zijn werk als VP Finance bij CENTOGENE, dat digitale transformatie een lifestyle is geworden. In zijn boek “Leidinggeven aan de Digitalisering van Finance” beschrijft hij een multidisciplinaire aanpak van systemen, processen en mensen voor een succesvolle transformatie. Ook het bedrijf CENTOGENE, waar de Gier sinds een jaar werkzaam is, heeft nog een grote omslag te maken op dit gebied. 

De impact van digitalisering op de organisatie is bij CENTOGENE groot, zo legt de Gier uit. “Digitalisering draait om data. Algoritmes worden gebruikt om snelle analyses te doen. Bij CENTOGENE staat dit nog in de kinderschoenen. Er is nog veel handmatig werk, waardoor een stap maken naar volledige digitalisering lastig is. Omdat het bedrijf nu Nasdaq-listed is, moet het bedrijf binnen vier jaar compliant zijn. De digitale processen moeten dus binnen die vier jaar van een dusdanig niveau zijn, waardoor de druk om te digitaliseren hier erg gevoeld wordt.

 

Klik op foto om hele aflevering terug te kijken:

 

Holistische blik

Ook Jeroen de Swart (CFO Sunweb) beaamt het belang van digitalisering. “Voor een platformorganisatie als Sunweb, dat een business to consumer bedrijf is, worden de kernprocessen als sales, marketing, inkoop, steeds verder gedigitaliseerd. Hierdoor kan bijvoorbeeld de pricing en de acquisitie-marketing door algoritmen worden uitgevoerd. Digitalisering van je processen vraagt om een holistische blik op je ecosysteem, dus je keten met klanten tot leveranciers, met daartussenin ook je eigen bedrijf. Het gevaar van digitalisering is dat niet iedereen meedoet. De hele stroom moet kloppen ‘van korrel tot borrel’”, aldus De Swart.

“Het traditionele domein van de CFO, waarbij IT slechts een ondersteunende rol heeft, is volledig veranderd. Door deze verschuiving is een compleet andere set van skills nodig. Tegenwoordig werken de meeste IT-afdelingen ‘agile’. Dit is lastig om aan te sturen, maar kan wel, door middel van het overzicht dat de CFO heeft, worden geconditioneerd.  Tegenwoordig is de interactie tussen de programmeur en de eindgebruiker essentieel. Het zoeken van de balans tussen programma- en projectmanagent, met het vrije van het agile, maakt de rol van de CFO vooral conditionerend. Prioriteiten stellen is daarbij belangrijk. In een development-organisatie moeten deze gesteld worden door de CFO en het managementteam, waarbij voorkomen moet worden dat dit gedaan wordt door programmeurs.”

 

Balans bewaken
Is agile werken, zodat digitale transformatie mogelijk wordt, in de 21ste  eeuw een voorwaarde om succesvol te zijn? De Swart: “In een B2C organisatie is het cruciaal om agile te zijn. Wat je nu maakt, kan over een halfjaar al over datum zijn. Je moet agile zijn om te presteren. Er wordt continu getest welke implementaties wel of niet werken. Het is namelijk onmogelijk om van tevoren te beschrijven hoe de wereld er over een jaar uit ziet en wat je daarbij gaat maken als oplossing. Op basisniveau kijk je naar businesscases. Je probeert te kijken naar de waarde die je toevoegt. Wij investeren steeds meer in IT. Maar welke waarde komt er uit? Die balans probeer je te bewaken. Het zoeken van die balans, ik kan je niet zeggen hoe dat exact gaat, dat moet je aanvoelen.”

 

Leading Digital Holiday Expert

De ambities van Sunweb liegen er niet om; het bedrijf wil de leading digital holiday expert worden. “Sunweb is een ondernemend bedrijf en wil preferred partner zijn, zowel voor haar klanten als voor de leveranciers. Alle zaken worden van oudsher direct via het platform van Sunweb geregeld. Het bedrijf is ‘asset-light’; het bezit geen hotels, vliegtuigen of fysieke reisbureaus. Daarom zet Sunweb in op ‘dynamic packaging’. Hiermee wordt de klant maximale flexibiliteit aangeboden als het gaat om het boeken van een vakantie.” En dat de klant keuze en flexibiliteit wil, is volgens De Swart evident. “De klant kan kiezen uit bestaande vakantiepaketten en deze zelf naar wens aanvullen en upgraden. Het bedrijf zit daarmee een beetje tussen booking.com en de traditionele tour-operators.”

 

Platform en Hospitality

Digitaliseren is voor Sunweb van essentieel belang om te kunnen concurreren met andere grote aanbieders. Door zo veel mogelijk ‘touchpoints’ te krijgen van de klant, kan Sunweb de juiste kennis over de klant verkrijgen. Vervolgens kan het de klant een zo goed mogelijk product aanbieden. Er zit daar een soort zelflerend effect in.

Tegelijkertijd zet Sunweb een digitale interface neer voor haar partners. Hiermee krijgen zij inzicht in de wensen van de klant, zodat zij hun services zo goed mogelijk kunnen ‘finetunen’. De Swart geeft hierop een voorbeeld: “Als een groep vegetariërs besluit het vliegtuig te nemen voor vakantie, dan kan de luchtmaatschappij hierop inspelen door geen vlees op het menu te zetten. Sunweb onderscheidt zich in het duale: het is zowel een platform als een hospitality bedrijf. De klant wordt zo goed mogelijk bediend met alle kennis die Sunweb heeft over destinaties en de bijbehorende services die het hen kan aanbieden. De combinatie tussen digital en hospitality is de drive die in de onderneming zit.”

 

– Deze aflevering van CFO Studio kwam mede tot stand dankzij Oracle. Luister hier naar onze podcast met Peter van Wouwe (Lamb Weston/Meijer) –