CFO van de scale-up#3 – David Knap van Dyme: “Met investeringen Europa veroveren”

Pionieren in een vergunningwereld: "Je haalt financiële gegevens binnen en biedt vervolgens services aan."

Het idee werd uit persoonlijke ervaring geboren. David Knap, CFO van Dyme BV, over die start in 2018: “Samen met mijn mede-oprichters merkte ik dat ik, ongemerkt, veel geld kwijt was aan abonnementen en andere verplichtingen waarvan ik in de praktijk amper of geen gebruik meer maakte. Denk aan dat lidmaatschap van die sportschool waarvan je in een opwelling lid was geworden. Of dat wekelijks in de bus vallende magazine, waar je nooit meer in bladerde. Die financiële rompslomp, waarin je je eigenlijk niet wil verdiepen.”

Om die kosten in bedwang te houden, begonnen Knap en zijn drie collega’s met Dyme, een digitaal huishoudboekje dat helpt automatisch geld op vaste lasten en abonnementen te besparen. Samen met collega oud-studenten David Schogt, Joran Iedema en Wouter Florijn bouwde David Knap het bedrijf op vanuit het Startup Village van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Iedema en Knap studeerden Economie en Bedrijfskunde, waarna Joran de master Data Science volgde en David Accounting & Finance aan de EUR. David Schogt studeerde Geschiedenis en Nieuwe Media, Wouter Florijn koos voor Informatica.

Dyme was niet hun eerste gezamenlijke bedrijf. Eerder startten de vier in 2014 met Cycleswap, een online deelfietsplatform en soort van Airbnb voor fietsen, dat in 2015 werd verkozen tot meest favoriete startup in de Google Launchpad van dat jaar. Tussen de colleges, tentamens en studiereizen door vonden de vier tijd Cycleswap te bouwen en vervolgens te onderhouden. Twee jaar na oprichting besloten ze het platform aan de Amerikaanse concurrent Spinlister LLC te verkopen.

Het begon in een zeecontainer
Al snel na hun afstuderen, werd in maart 2018 Dyme in het leven geroepen. Omdat er zo weinig overzicht was in die persoonlijke administatie en de maandelijkse lasten. Na eigen onderzoek concludeerden Knap en zijn collega’s dat 52 procent van de Nederlanders diezelfde ervaringen deelden. Het viertal begon in een zeecontainer, zonder salarissen.

Nu, anno 2022, zetelt Dyme aan de Egelantiersgracht in de Jordaan en is het een écht bedrijf dat vier jaar na die aftrap dagelijkse groei van het aantal gebruikers ziet en zich mag verheugen in de belangstelling van diverse investeerders die de app verder – en niet alleen in Nederland – willen laten groeien. “Toen Dyme nog een idee van ons was, werd er gesproken over een Europese wet die de monopolies van banken op gebruikersgegevens zou doorbreken”, vertelt David Knap. “Dat zou dus PSD2 worden, een vernieuwde Europese richtlijn voor betaaldiensten. In 2019 behoorden wij tot één van de eerste bedrijven die zo’n licentie van De Nederlandsche Bank ontvingen.”

Met PSD2 kunnen gegevens van alle EU-bankrekeningen worden geïmporteerd. Natuurlijk alleen als de houder van zo’n rekening daar expliciet toestemming voor geeft. De Dyme app is gratis te downloaden en kosteloos in gebruik. Het verdienmodel? Het bedrijf krijgt 30 procent van het voor de cliënt bespaarde geld, ontvangt bij een overstap naar een beter contract een percentage van de – al dan niet nieuwe – aanbieder en vraag ook voor bepaalde diensten en de Premium Silver en Gold abonnementen een vergoeding.

Gebruikersdata niet naar derden
Pas als een contract daadwerkelijk door Dyme wordt ‘heronderhandeld’, wordt commissie in rekening gebracht. De oprichters benadrukken dat hun bedrijf geen gebruikersdata aan derden verkoopt.
Behalve voor finance, tekent CFO David Knap ook voor het investeringsbeleid van Dyme. En dat doet hij met succes. Naast een aantal angel investeerders werd in een vroeg stadium van de fintechbespaarapp financiering opgehaald van het Amsterdam Student Investment Fund, het studenteninvesteringsfonds van de Universiteit van Amsterdam.

En, afgelopen zomer, nadat het fintechbedrijf had deelgenomen aan tv-programma Dragons’ Den (een uitzending waarin medeoprichter Joran Iedema vriendelijk bedankte voor een aanbod van 750.000 euro, omdat hij bij acceptatie de controle over Dyme kwijt zou raken), werd nog eens 2 miljoen euro aan financiering opgehaald. Met onder de deelnemers prominente angel investeerders als Hans van der Noordaa, voormalig CEO van ING Retail Banking, en Paul Forster, oprichter van Indeed.com.

Besparen zonder ‘dingen’ op te leggen
Daarnaast ondersteunt ook Peak Capital het jonge Nederlandse bedrijf. Het binnengehaalde geld wordt gebruikt om verder te groeien. Van de huidige 400.000 gebruikers naar een aantal boven het miljoen. Daarbij wil de huidige groep aandeelhouders dat de vier oprichters voor langere tijd een meerderheidsbelang in Dyme houden. Opdat ze hun visie ook daadwerkelijk kunnen uitvoeren: mensen in heel Europa helpen te besparen, zonder hen dingen op te leggen.
Naast Nederland groeit Dyme ook in het Verenigd Koninkrijk stormachtig, daar wordt dit jaar naar schatting 15 procent van de omzet van het bedrijf behaald. “Als we groot worden in het Verenigd Koninkrijk, volgt een volgende financieringsronde”, aldus David Knap.

Bij de fintech pionier werken nu 24 mensen, van wie vijftien medewerkers in de techniek zijn gespecialiseerd. Dat aantal moet op korte termijn verdubbelen. “Een enorme uitdaging, gezien de huidige arbeidsmarkt en het gegeven dat Amsterdam is uitgegroeid tot Europese hub voor veel tech-bedrijven”, zegt de CFO. Na zijn studie werkte Knap onder andere op de M&A-afdeling van ING en bij KPMG.

In een persbericht over de vervolginvestering door Peak Capital verklaarde Managing Partner Stefan Bary afgelopen zomer nog: “Het aantal gebruikers van Dyme is in een jaar tijd verdrievoudigd. Met deze nieuwe financiële injectie om hun product te verbeteren, ben ik ervan overtuigd dat Dyme nog meer gebruikers kan helpen. Beter en sneller dan voorheen.”

‘Pionieren in een vergunningswereld’
“Jaarlijks verliest de gemiddelde Nederlander ongeveer 800 euro door die vergeten abonnementen, dubbele verzekeringen en te dure contracten”, aldus CFO David Knap. “Het algoritme van Dyme analyseert de bankrekening van een deelnemende gebruiker en neemt financiële ‘moetjes’ over”, vervolgt hij. “Met Dyme stappen klanten bijvoorbeeld simpel over van energiebedrijf, bespreken ze met de telecomleverancier hun telefoon- en internetcontract of zeggen ze dat allang vergeten, maar nog wel jaarlijks betaalde, abonnement op. Wij pionieren in een vergunningwereld. Je haalt financiële gegevens binnen en biedt vervolgens services aan.”

(Foto: oprichters vlnr. Wouter Florijn, David Schogt – David Knap – en Joran Iedema)

Over de doelstellingen van de naar de scale-up status accelerende, voormalige start-up: “Dit jaar willen we dat stabiele Nederlandse bedrijf zijn, actief in een Europese groeimarkt. En over vijf jaar is ons streven in meerdere landen een belangrijke speler te zijn. Denk daarbij aan het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk en België.

Dyme fungeert met dat alles als financiële assistent, die de kleine lettertjes leest en namens de klant onderhandelt, waardoor hij of zij wordt ontzorgd en gevrijwaard blijft van kosten én hoofdpijn. Met de recente investeringen wil Dyme ook auto- en zorgverzekeringen van klanten onder de loep nemen. Zoals die vroegere verzekeringsadviseur van ‘om de hoek’, maar dan schaalbaar en datagedreven.

Deze dienst zal Dyme alleen aanbieden als de juiste licentie door de Autoriteit Financiële Markten (AFM) wordt afgegeven. Mede-oprichter Joran Iedema stelde na de recente financieringsronde, vorig jaar zomer, tegenover Business Insider: “We willen groeien met consumenten die geen early adaptor zijn. Als we mensen aan ons weten te binden die minder affiniteit hebben met technologie, worden we gezien als een product dat breed wordt opgepakt.”

En, benadrukt ook mede-oprichter en CFO David Knap: “Wij zijn zeker geen marketingmachine van, of voor providers. Wij staan aan de kant van de consument, het gaat om haar of zijn belang. Het gaat om vertrouwen.”

 

Gerelateerde artikelen