CIO Leo Brand over de reis van Vopak naar de cloud

De digitale transformatie is nog in volle gang bij Vopak, over twee jaar moet de klus zijn geklaard.

‘Storing vital products with care’, is de essentie van het globale infrastructuur bedrijf Vopak. Dat betekent ook dat Vopak zich richt op Digitalisering en op Energie Transitie. Vopak’s CIO Leo Brand speelt een sleutelrol in de cloud-driven strategie van ’s werelds grootste onafhankelijke dienstverlener in infrastructuur en tankopslag. 

Vopak stapte over van JD Edwards naar de Oracle Cloud ERP en naar de low code PaaS oplossing. SaaS, PaaS en laaS zijn belangrijke pijlers voor de wereldwijde standaardisatie en cloud gebaseerde IT/OT strategie. 

Technology first, was de boodschap van Leo Brand toen hij in 2014 Vopak doorlichtte. “Aanvankelijk als consultant”, vertelt hij. “Later werd ik voor de rol van CIO gevraagd. Vopak is een prachtig, ruim 400 jaar oud bedrijf. Om de noodzaak van digitale transformatie en een cloud based strategy te duiden, heb ik de top van het bedrijf meegenomen naar Silicon Valley. De sector was zes jaar geleden nog behoorlijk traditioneel, zeg maar ouderwets. Maar de omslag in denken volgde snel en ik kreeg ruimte én vertrouwen om veranderingen door te zetten.”

Nu worden de twee belangrijkste kernprocessen van Vopak – order to cash en arrival to departure – cloud based via een low code platform ingevuld. Vopak ontwikkelt haar eigen software op een low code platform voor deze kernprocessen waar het haar dienstverlening wil onderscheiden van de concurrenten. Medewerkers krijgen hierdoor realtime en 24 uur per dag inzicht in de logistieke processen. Voor Finance en Performance verkoos Vopak Oracle, omdat de garantie werd gegeven dat Vopak op die reis naar de cloud verzekerd was van lokalisering in alle landen waar het tankstorage bedrijf actief is. “We wilden af van lokale oplossingen en finance wereldwijd standaardiseren”, zegt Leo Brand.

Digitaal voorop lopen 
Vopak is op alle fronten bezig met digitalisering. Het bedrijf wil digitaal voorop lopen. Daarvoor werkt het innovatieteam aan 200 concepten, van Singapore tot Houston tot Rotterdam. “We zijn bezig met het scannen van onze fysieke terminal locaties, tot op de millimeter”, vertelt de CIO. “De terminals tellen zo’n 250.000 afsluiters en 10.000 pompen. Met eigen sensoren checken we wanneer die onderhoud behoeven, wanneer vervanging aanstaande is. Het is zaak de supply chain steeds beter te laten opereren.”

Het bedrijf ontwikkelt deels zelf systemen, soms wordt er via Vopak Ventures een minderheidsbelang genomen in ondernemingen die daarin zijn gespecialiseerd. Digitaliseren van operationele omgevingen en de transitie naar new energies versnellen, zijn daarbij speerpunten.   

Met Leo Brand heeft Vopak een ervaren CIO in huis die een track record van successen meebrengt. Zijn financiële achtergrond bracht hem na zijn studie (MBA, Economics) naar een bank in New York, maar al snel stapte Brand over naar KLM. Daar tekende hij onder anderen voor het Flying Dutchman loyaliteitsprogramma en de integratie van North West met KLM. Transformeren door toepassing van technologie werd zijn specialisme. Na KLM volgden management functies bij A.T. Kearney, Adcore Technologies, Swisscom in Genève, detacheringen als management consultant en een reeks commissariaten en adviesfuncties. In de hotelbranche implementeerde hij tal van digitalisering processen. Waarna in 2014 Vopak op zijn pad kwam. 

Strak uitrolschema 
Belangrijk in de overstap naar ERP Cloud is het investeren in het op orde brengen van de data om te migreren naar de nieuwe omgeving. “Dat moet je niet onderschatten. Je wilt immers je historie behouden, begin dus minstens een jaar van tevoren, hanteer een strak uitrolschema”, aldus Brand. “Bij Vopak is de data kwaliteit dankzij Oracle Cloud  in lijn met onze vereisten voor de toekomst. De grote meerwaarde van die cloud-driven strategie is het gebruik van real time data. Dat verandert alles, opeens is er zicht in de operatie. We delen data met onze klanten, dat kan tot grote besparingen bij hen leiden. Nog een tip: zorg voor commitment voordat je gaat implementeren van de lokale organisatie zodat die efficiënt hun kracht kunnen inzetten op het gebruik van deze globale digitale ontwikkelingen.”

Niet alleen grote mondiale spelers kiezen voor cloud transformatie, ook non-profit instellingen roeren zich digitaal. Als eerste Nederlandse ziekenhuis brengt Haaglanden Medisch Centrum (HMC) onder andere Finance, Procurement en Supply Chain Management onder in Oracle Cloud ERP. De strategische keuze voor deze SaaS-oplossing moet het HMC helpen om bedrijfsmodellen en bedrijfsprocessen snel aan te passen. Zodat kosten verlaagd en prognoses aangescherpt worden. Waardoor er vervolgens verder kan worden geïnnoveerd. 

Zorg anders organiseren 
Spannende stap, want een goed werkend systeem – Oracle E-Business Suite – werd vervangen door een SaaS-omgeving die nog niet eerder in een Nederlandse zorginstelling werd ingezet. “We zijn als HMC op weg om één van de meest innovatieve ziekenhuizen van Nederland te worden”, aldus Patrick de Bruijn, afdelingsmanager bij het Haaglanden Medisch Centrum. “En kiezen ervoor de zorg écht anders te organiseren. De stap naar de cloud past bij onze ambitie en we zijn er trots op dat we deze als eerste Nederlandse ziekenhuis, samen met Oracle, hebben kunnen zetten.”

Edith Bevers, Vice President ERPM Benelux van Oracle, heeft in haar loopbaan de stormachtige groei van business applicaties meegemaakt. Ze begon in 1995 bij Oracle en keerde er na enkele uitstapjes, waaronder naar concurrent SAP, in 2019 weer terug. “De wereld verandert”, zegt Bevers. “Bedrijven en instellingen willen flexibel zijn en niet belemmerd worden door IT-issues. Dankzij cloud-oplossingen met Artificial Intelligence en Machine Learning applicaties is er 360 graden inzicht om snel te kunnen beslissen. SaaS biedt elke drie maanden nieuwe techniek en upgrades. Bedrijven willen flexibiliteit (kostenverlaging, integratie), inzicht (met behulp van AI en Machine Learning), innovatie en nieuwe functies (waardoor kan worden geanticipeerd op veranderingen in de markt) en een mooie user experience (ten behoeve van de gebruikers adoptie). Daarmee win je de harten van de eindgebruikers.”

‘We doen het nu’
Over de overstap van Haaglanden Medisch Centrum, zegt Edith Bevers: “Oracle ontzorgt klanten door bestaand maatwerk te vervangen door standaardoplossingen. Toekomstige functionaliteit en innovatie zijn inbegrepen in de cloud dienstverlening. Waardoor ziekenhuizen zich meer kunnen focussen op zorg en bijbehorende kerntaken. En dat is in de huidige, uitdagende tijd wellicht belangrijker dan ooit. HMC ging in juli live, na tien maanden voorbereiding. A lean and mean process. In zijn algemeenheid is het zo dat klanten op deze wijze een omgeving wordt geboden die jong talent aantrekt.”

Bevers staat al dertig jaar met haar voeten in de ‘ERP-klei’. Door de huidige Covid-19 crisis kiezen veel bedrijven voor overstap naar cloud-oplossingen, ervaart ze bijna wekelijks. “Dat merken we echt. Wij kenden in het kwartaal juni tot en met augustus triple digit growth. ‘We doen het nu’, zeggen bedrijven, ‘om te overleven’. Een paar maanden geleden was de key driver misschien nog ‘groei’. Maar dat kan snel zijn veranderd in ‘continuïteit’. Het is zaak je digitale ruggengraat gezond en op orde te hebben, nu meer dan ooit tevoren. Om kwantitatieve en kwalitatieve data te verzamelen en te analyseren en daar tegelijkertijd op te acteren.”

Edith Bevers is, zo zegt ze, heel nadrukkelijk betrokken bij klanten, zowel bestaande als nieuwe. “Ik wil weten wat er speelt, wat de uitdagingen zijn. Oracle maakte tien jaar geleden de keuze om alles op de cloud te zetten. Daar plukken we nu de vruchten van; wij zijn klaar. En de mooiste business moet voor ons nog komen.”

Gerelateerde artikelen