Concurrentie bashen

Tussen al het zware financiële en economische nieuws is er af en toe ook nieuws waarvan je je verwonderd afvraagt: waar gaat het over? Deze week zijn drie topmannen van de Zuid-Koreaanse fabrikant van consumentenelektronica LG aangeklaagd voor het opzettelijk vernielen van vier wasmachines van concurrent Samsung. Dit gebeurde in september 2014 voor en tijdens de IFA, de consumentenelektronicabeurs die jaarlijks wordt gehouden in Berlijn.

LG heeft toegegeven dat het de wasmachines heeft beschadigd, maar dit zou per ongeluk zijn gebeurd. Het is volgens LG heel gewoon om op dit soort beurzen producten stevig te testen en deuren zijn nu eenmaal een zwak punt van wasmachines. Met deze verklaring nam Samsung geen genoegen en het sleepte de concurrent voor de rechter.Samsung en LG zijn felle concurrenten van elkaar en liggen regelmatig overhoop met elkaar. Dat dit zo openlijk gebeurt, is voor Nederlandse begrippen vrij ongewoon. Elkaar zwartmaken en de concurrentie openlijk afkraken komt hier niet zo vaak voor. Ik heb de CFO van Heineken nog nooit horen zeggen dat Grolsch of Bavaria bier niet te drinken is. Hij zal hooguit zeggen dat Heineken het lekkerste bier is. In Azië en de VS wordt daar anders over gedacht. In de Amerikaanse politiek moet iedere kandidaat voor een hoge overheidsfunctie een dikke huid hebben om de smear campaignes van tegenstanders te weerstaan. Ook in het bedrijfsleven zijn vergelijkende campagnes waarbij de concurrent er natuurlijk altijd slechter afkomt aan de orde van de dag. Ook de bewierookte Jonathan Ive, meesterontwerper van Apple, kon het niet laten om tijdens een interview concurrent Motorola af te kraken. Hij vond het onbestaanbaar dat een producent, zoals Motorola doet, consumenten laat bepalen hoe hun mobieltje eruit moet zien. “Je hebt een verantwoordelijkheid als ontwerper en die moet je niet afschuiven op de gebruiker”, liet hij in een interview weten. Dat liet Rick Osterlo, president van Motorola niet op zich zitten en hij sloeg terug door te wijzen op de waanzinnige hoge prijzen die Apple rekent voor een iPhone. “Wij laten de eindgebruiker zelf beslissen wat voor een telefoon hij wil en tegen welke prijs.” In Nederland is het niet gebruikelijk om de concurrentie in campagnes in een slecht daglicht te stellen. Natuurlijk wordt af en toe een stootje uitgedeeld aan de concurrentie, denk aan de reclame van Vodafone waarbij klanten met een zogenaamde concurrent bellen die stelt dat ze voor die prachtige aanbieding niet bij hen maar bij Vodafone moeten zijn. Het houdt de zaak levendig. Bedrijven die dit te veel en te vaak doen, lopen het risico dat hun eigen boodschap ondersneeuwt. Uitgaan van eigen kracht komt altijd sterker over dan het afbreken van de concurrentie.Hoe de rechter in de zaak LG/Samsung ook beslist, beide partijen zijn beschadigd. In plaats van de deurtjes van de wasmachine van Samsung te beschadigen had LG beter kunnen laten zien dat hun eigen wasmachines onverwoestbaar zijn. 

Gerelateerde artikelen