Creditrating via social media

In de toekomst gaat het er niet om wie je bent als je geld wilt lenen, maar om wie je kent. De beoordeling van de kredietwaardigheid van een persoon wordt dan niet langer bepaalt door zijn kredietgeschiedenis, maar door de grootte van zijn sociale netwerk en de support van vrienden en familie.

Deze week kreeg ik een uitnodiging voor een gesprek met de CEO van de Amerikaanse start up Lenddo. Ik had persoonlijk nog nooit van het bedrijf gehoord, maar het bijbehorende persbericht werd uitgelegd waar ze mee bezig waren en dat wekte mijn interesse. Kredietwaardigheid bepaald door met social media Lenddo ontwikkelde een model waarin de kredietwaardigheid van iemand niet langer wordt bepaald door acties uit zijn verleden, maar aan de hand van zijn actuele social media gedrag. Personen die een lening willen, maken via een speciale app een profiel aan met foto, koppelen hieraan hun sociale netwerk en geven Lenddo toestemming om gegevens hieruit te gebruiken. Daarnaast maken ze een Vertrouwd Netwerk aan van vrienden en familie die borg staan voor de betrouwbaarheid van deze persoon. Deze groep krijgt inzicht in de terugbetaling van de lening als stok achter de deur. Door de koppeling met social media kan Lenddo specifieke gegevens verzamelen uit de Facebook-, Google+-, LinkedIn-, Twitter- en Yahoo-accounts van de aanvrager. Aan de hand hiervan wordt een profiel opgesteld over de betrouwbaarheid en het gedrag van de aanvrager. Aan dit profiel wordt een score gekoppeld die varieert van nul (onbetrouwbaar) tot duizend (zeer betrouwbaar). Bij een score van 300 komt iemand in aanmerking voor een lening. Middenklasse zonder kredietgeschiedenis geen toegang tot bankdiensten De kredietrating is in eerste instantie ontwikkeld om de opkomende middenklasse in ontwikkelende landen een mogelijkheid te bieden om geld te lenen. Deze middenklasse heeft geen kredietgeschiedenis omdat ze geen toegang hebben tot bankdiensten. De lening die ze van Lenddo kunnen krijgen, bestaat uit een maandsalaris en mag alleen worden gebruikt voor levensverbeterende zaken zoals scholing, gezondheidszorg of het opzetten van een bedrijf. Verder moet de aanvrager beschikken over een regelmatig salaris en een bankrekening. Na enkele jaren actief te zijn geweest in de Filippijnen, Colombia en Mexico, is het ratingsysteem verder geperfectioneerd. De onderneming is nu klaar om het systeem aan te bieden aan banken en andere financiële dienstverleners. Het bedrijf mikt hierbij niet alleen op Afrika, Indonesië en Brazilië, markten waar grote groepen mensen geen toegang tot banken hebben, maar ook op ontwikkelde markten als de VS en Europa waar nog kansen liggen.Bankdirecteur kende zijn klantenGoed beschouwd, werkt Lenddo eigenlijk op dezelfde manier als de banken voor het digitale tijdperk deden. De bankdirecteur, of de persoon die over de leningen ging, kende zijn klanten en maakte op basis daarvan een inschatting om wel of niet te lenen. Als iemand achterbleef met betalen werd hij door de bank op het matje geroepen om te voorkomen dat zaken uit de hand zouden lopen. Die tijd is voorgoed voorbij, maar banken hebben er nog steeds belang bij hun klant goed te kennen. Social media biedt deze mogelijkheid vooropgesteld dat ook rekening wordt gehouden met de belangen en privacy van de klant. Prominente rol social media in financiële wereldOf Lenddo de nieuwe Google of Facebook van de financiële wereld wordt, is afwachten. Er zijn natuurlijk concurrenten en banken kunnen er ook voor kiezen hun eigen systeem te ontwikkelen. Wat wel vast staat is dat social media een prominente rol zullen gaan spelen in de financiële wereld. Voor alle zekerheid ga ik in op de uitnodiging van Lenddo. Niet alleen omdat ik nieuwsgierig ben, maar ook omdat ik niet het risico wil lopen om de toekomstige Mark Zuckerberg van de financiële wereld af te wijzen. Een dergelijke inschattingsfout heeft zeker invloed op mijn kredietprofiel. Monique Harmsen is hoofdredacteur van CFO Magazine en schrijft wekelijks een blog op CFO.nl 

Gerelateerde artikelen