De 10 kenmerken van effectieve CFO’s

Wat maakt CFO’s succesvol? Waardoor blinken ze uit? Dit zeggen ze er zelf over.

Keihard werken, lange dagen en een hoge werkdruk, de meeste CFO’s ontkomen er niet aan. Een betere werk-privébalans lijkt dan een utopie te zijn. Maar is dat eigenlijk wel een goede zaak? Met die vraag zat Jack McCullough. Zou een gezonde balans tussen het werk en privé niet voor betere prestaties zorgen?

McCullough was zelf CFO van maar liefst 26 verschillende startups. Ook is hij de oprichter van een Amerikaanse netwerkorganisatie voor CFO’s. In dat kader sprak hij al met honderden financieel directeuren. En onlangs begon hij met een project waarin hij tientallen CFO’s vroeg wat ze als de redenenen van hun succes beschouwen. In een artikel op CFO.com geeft hij tien kenmerken. 

Wees geen workaholic
Verrassend: een goede balans tussen werk en privé speelt volgens de ondervraagde CFO’s een belangrijke rol. Natuurlijk zijn er weken waarin er 80 uur of meer gewerkt moet worden, maar dit is geen goede langetermijnstrategie. Workaholics presteren op de lange termijn niet het best. Volgens McCullough zijn andere dingen nodig om tot goede prestaties te komen: familie en vrienden, sport, lezen (niet vakinhoudelijk), hobby’s of vrijwilligerswerk. Een workaholic zijn is volgens hem een fout.

Leergierig 
De meeste CFO’s die McCullough sprak, zijn leergierig. Ze lezen veel en hebben vaak een MBA afgerond; dit gebeurt dan meestal na de start van hun financiële loopbaan. Ook staan ze open voor coaching. Bijvoorbeeld door een collega-bestuurslid, maar bij voorkeur door iemand van buiten het bedrijf.

Strategisch denken
Niet verrassend, gezien het strategische karakter dat de baan tegenwoordig vereist. De traditionele CFO werd gezien als de persoon die nieuwe initiatieven die geld kosten afwees. Tegenwoordig wil de financieel directeur juist betrokken zijn bij de realisatie van een nieuw project. Dus geen “CFO-no”, maar een “CFO-go” in de woorden van McCullough.  

Ethisch leiderschap tonen
De CFO is het geweten van het bedrijf en liegt nooit. De CFO is de persoon die zorg draagt dat alle relevante informatie gedeeld wordt met alle betrokkenen. Ook moet hij of zij constant de belangen van al die betrokkenen in het oog houden; dan gaat het om de medewerkers, investeerders, stakeholders, klanten leveranciers en soms zelfs van de samenleving als een geheel.

De geloofwaardige adviseur 
Het is de taak van de CFO om de CEO altijd van de goede informatie te voorzien, maar zeker ook de Raad van Commissarissen. Ook als dat de CEO niet goed uitkomt. 

Proactief communiceren
De CFO is altijd oprecht in zijn of haar communicatie. Slecht nieuws wordt direct gebracht, zonder het te verdraaien. De financieel eindverantwoordelijken communiceren tijdig, duidelijk, kort, waarheidsgetrouw en soms persuasief. 

De functie overstijgen
Een succesvolle CFO vindt het leuker om buiten dan binnen de financiële functie actief te zijn. Zo gaven CFO’s in de interviews aan goed te zijn in verkoop, recruitment, corporate finance of M&A. De reden van het succes zit vaak weer in het feit dat de CFO gezien wordt als een vertrouwelijk persoon. 

Dealmaker
Bij deals gaat het vaak niet over goed kunnen onderhandelen, maar om het kunnen herkennen van kansen en risico’s. En dat is waar de CFO goed in is. Veel van de CFO’s gaven aan een mentaliteitsverandering te hebben ervaren, toen ze naast het oplossen van problemen gingen focussen op het creëren van kansen. Het werd een nieuw doel. 

De beste teams bouwen
Bouw teams met het oog op de plek waar de organisatie over drie of vijf jaar wil zijn, in plaats van waar het bedrijf nu staat. Goede team building-skills zijn nu van groot belang, vanwege de krapte op de arbeidsmarkt en de neiging veel van baan te wisselen, wat vooral gebruikelijk is onder jongeren.  

Financiële kennis onderhouden
Houd bij dit alles voldoende aandacht op financiële accuraatheid. Want alle extra taken en rollen die op de CFO afkomen, kunnen leiden tot een gebrek aan focus op de meer traditionele taken en daardoor tot fouten, met alle nare gevolgen van dien. 

[Bron: CFO.com]

Gerelateerde artikelen