De IPO van Takeaway.com brengt het Beursplein in beweging

Op vrijdag 30 september kleurde het Beursplein oranje. Het personeel van Takeaway.com was vanaf het eigen hoofdkantoor in alle vroegte per oranje fiets en gehuld in oranje jassen naar de Amsterdamse beurs gekomen om de beursgang van het bedrijf mee te maken.

Een prachtig initiatief op een mooie dag voor Euronext Amsterdam waar een Nederlandse scale up zijn beursdebuut maakte. Takeaway.com CEO Jitse Groen en Sabine Post-de Jong van Hill+Knowlton Strategies, dat het bedrijf adviseerde bij de beursgang, blikken terug.

“Dit was echt een feest van de medewerkers die het bedrijf zo groot hebben gemaakt,” zegt Jitse Groen op het hoofdkantoor van Takeaway.com in Amsterdam. “Zij hebben hard gewerkt aan de groei van het bedrijf en voor hen is dit echt een heel mooi moment. Deze IPO is gedaan met verdere groei als doel. Hiervoor is de beurs volgens mij ook bedoeld.”

Sabine Post- de Jong, die namens Hill+Knowlton al vroegtijdig aanschoof bij Takeaway.com, noemt het betrekken van stakeholders bij de onderneming en de beursgang een belangrijke pijler van de communicatie strategie. “Dat houdt in dat je het personeel meeneemt in het verhaal en het waarom van de beursgang, je zakelijke relaties op de hoogte houdt, potentiële investeerders de investment case helder uitlegt en media en marktkenners de feiten en de context bijbrengt. Kortom je pakt rondom regie over de beeldvorming van je bedrijf.”


Takaway.com CEO Jitse Groen met Sabine Post-de Jong, Director Financial & Corporate Communications van Hill + Knowlton Strategies

En die feiten, daar was wel wat om te doen. In de media werd het groeiplan van Takeaway.com al snel uitgelegd als ‘de slag om Duitsland’ op het gebied van eten bezorgen met Lieferando en Delivery Hero. “Interessant omdat we denken in Duitsland al de grootste te zijn,” zegt Jitse Groen.

Volgens Sabine Post-de Jong, die een team van experts van Hill+Knowlton Strategies aanstuurde, zie je in de praktijk dat bij dit soort aankondigingen mispercepties vaak een belangrijke rol spelen. “Je kunt er als bedrijf niet zomaar vanuit gaan dat iedereen jouw verhaal direct begrijpt en ook nog accepteert, daar is een gedegen aanpak voor nodig. Bij Takeaway.com was het interessant dat iedereen Thuisbezorgd.nl wel kent, maar weinigen precies weten wat moederbedrijf Takeaway.com precies doet en hoe het business model werkt. Dus hebben we heel veel aandacht gehad voor het vertellen wat het is: een technologieplatform dat restaurants en klanten online bij elkaar brengt en de betaling afhandelt. Bezorgen doen de restaurants vervolgens zelf.”

Met name naar mogelijke beleggers is dit verhaal consequent en helder uitgelegd. En volgens Jitse Groen begrepen zij ook wat dat inhoudt. “Sowieso opvallend dat we juist veel Duitse beleggers hebben kunnen interesseren voor Takeaway.com. Zij zien dagelijks in de straten welke posters er hangen en op televisie en online dat wij dominant zijn. Beleggers zagen ook in dat wij in de kern zeer winstgevend zijn, de winstmarge in Nederland ligt rond de 63%. Die winst kunnen wij inzetten voor de uitbouw van ons marktleiderschap in Duitsland en Polen en groei in andere landen.”

Van de zolderkamer naar Beursplein 5
Takeaway.com is het verhaal van de student Jitse Groen, die zestien jaar geleden op een zolderkamer zijn bedrijf startte. Vanuit de gedachte dat het toch gek was dat hij geen eten kon bestellen via internet. En dat was hard werken in de eerste jaren, want het internet stond nog in de kinderschoenen. “Als er besteld werd gebeurde het per telefoon. En de telefoon is nog steeds onze grootste concurrent. Als mensen één keer via ons iets bestellen blijven ze dat doen, daarom is het binnenhalen van een nieuwe klant zo waardevol.”

Met steun van investeerders Prime Ventures en de Australische bank Macquarie maakte de onderneming in de afgelopen zes jaar een groeispurt door. Nu staat Takeaway.com voor een nieuwe groeifase. Om deze te financieren koos Takeaway.com dus voor een beursgang. Groen noemt het een logische stap. “Prime Ventures van Sake Bosch heeft ons in de afgelopen jaren enorm gesteund, maar is een typische durfinvesteerder. Als een bedrijf verder groeit, is een ander type investeerder nodig. Hetzelfde gold voor de aanpak van Macquarie en dus moeten we op zoek naar nieuwe financiers. Omdat wij een lange termijn blik hebben was voor ons de gang naar Euronext een logische stap. We willen juist niet een grote investeerder die er over een paar jaar weer uitstapt maar werken aan een brede basis van aandeelhouders.”

Jitse Groen verkocht maar een beperkt gedeelte van zijn belang. 95% van zijn aandelen behield hij. En dat helpt ook bij een beursgang, zegt Sabine Post-de Jong. “Je ziet dat journalisten en beleggers niet houden van eigenaren die de beurs gebruiken om te cashen. Doordat Jitse Groen maar een klein belang verkoopt is zijn lange termijn verhaal zeer geloofwaardig. En dat is een kernwaarde voor een goed verhaal, het moet geloofwaardig zijn en er moet bewijs voor zijn.”

Volgens Sabine Post-de Jong was de IPO een echt mediaspektakel. “Er was een bovengemiddelde belangstelling en dat was mooi om te zien, ook voor de medewerkers die zelf de beursgang mee konden beleven vanuit het Beurscafé of via een livestream.”

Gevraagd naar zijn visie op de beursgang heeft Jitse Groen nog wel een opmerkelijke ontboezeming. “Heel veel mensen vroegen me of dit een bekroning was van zestien jaar ondernemen? Voor mij ligt dat echter heel anders. Het is een stap in de verdere groei van het bedrijf en daarvoor belangrijk natuurlijk. Wat voor mij telt is dat we onze plannen kunnen doorzetten naar versterkt marktleiderschap in onze kernlanden en dat we onze restaurants en consumenten nog beter kunnen bedienen. Want daar gaat het allemaal om, dat mag geen enkel bedrijf uit het oog verliezen.”


Het moment suprême van Takeaway.com topman Jitse Groen

De IPO lessen van Jitse Groen:
1.Verkoop je bedrijf niet te vroeg, blijf betrokken bij de groei van je bedrijf
2. Vertel een consistent verhaal – bij een beursgang worden ook interviews van jaren geleden aangehaald
3. Zorg voor een gemeenschappelijke cultuur als je een overname doet, zeker ook als je als bedrijf in verschillende landen zit

De communicatie rond een IPO
1. Ga er niet van uit dat iedereen het verhaal wel kent – ontwikkel een verhaal dat relevant is voor de betreffende stakeholder waar je het verhaal aan vertelt en dat goed uit te leggen is
2. Make your friends before you need them – neem de verschillende stakeholders vanaf het begin mee in het verhaal en besteed aandacht aan ze
3. Denk in scenario’s – je zit vrijwel nooit in het gewenste scenario en zorg dat je boodschap in het ene scenario niet tegen je werkt als je in een ander scenario terecht komt
4. Breng mogelijke issues vroegtijdig in kaart en kijk hoe je ze op kunt lossen
 

1. Schuif aan bij de M&A Awards 2016
De beursgang van Takeaway is genomineerd voor Best ECM Deal. Wilt u weten of Jitse Groen daadwerkelijk met de award aan de haal gaat? Zorg dan dat u de M&A Awards 2016 op 15 december niet aan u voorbij laat gaan. Met 900 professionals is de M&A Awards het jaarlijkse hoogtepunt van de M&A Community met prestigieuze prijzen voor de beste deals, dealmakers, adviseurs en nanciers. Een evenement met schwung, black tie, hospitality en topentertainment. Professionals simply can’t afford to miss out. Reserveer direct een tafel of feestkaart via Overnames.nl.

2. Vind alle top-notch adviseurs in de Who’s Who in M&A 2017
Word lid van de M&A Community en ontvang kosteloos dit uitstekend naslagwerk (224 pagina’s!) met de top 1000 dealmakers op een rij. Vergroot de kans dat uw overname een succes wordt. Schakel de beste adviseurs, investeerders en nanciers in. De Who’s Who in M&A 2017 geeft u het ultieme inzicht. Word nu lid via MenA.nl.

3. Word nu lid voor meer kennis, kansen en deals
De mooiste deals sluit u met de juiste kennis en beste contacten. Daarom biedt de M&A Community u als lid meer kansen en meer kennis tijdens de M&A Fora, M&A Masterclasses, op MenA.nl, in M&A Database & League tables, M&A Magazine en Who’s Who in M&A en Private Equity. Gratis naar M&A Awards-galafeest? Word vóór 15 december lid via MenA.nl.