De eerste 100 dagen van Groot Koerkamp bij Bakker Logistiek
Groot Koerkamp en CEO Toon Verhoeven gingen begin juli van start bij de specialist op het gebied van transport en warehousing voor de voedingssector. Eerder was Erik Ros al benoemd tot COO. De vernieuwing van het bestuur betekende dat de familie Bakker een stapje terug deed. Directeur en eigenaar Piet Bakker blijft wel nog intensief betrokken bij het bedrijf dat werd opgericht door zijn grootvader Egbert Bakker.
Bakker Logistiek in een snel veranderende omgeving
Het bedrijf bevindt zich in een snel veranderende omgeving, vertelt Groot Koerkamp. “Of het nu gaat om het wagenpark en welke brandstof we gaan gebruiken, robotisering en mechanisering in de magazijnen, of het gebruik van de aanwezige data, op al die aspecten zijn gigantische veranderingen bezig. Je kunt je in deze sector aan alle kanten helemaal uitleven. Dan is de belangrijkste vraag: wat ga je wel doen en wat ga je niet doen?”
Het bedrijf zit nu middenin het proces van het maken van keuzes. Het nieuwe directieteam heeft de eerste honderd dagen zijn oor te luister gelegd en is bezig een nieuwe strategie neer te zetten voor de komende drie tot vijf jaar. “Onze mensen hebben verschrikkelijk veel goede ideeën, maar je moet die wel kanaliseren. Wat wij nu brengen met z’n drieën is goed luisteren wat er binnen de organisatie en bij klanten speelt en met die aanbevelingen wat gaan doen”, vertelt de CFO.
CFO Bakker Logistiek: tijd investeren in uitleggen keuzes
Dat de hele directie nieuw is heeft hij daarbij als heel positief ervaren. “Als ik alleen was gekomen, waren er al best wat keuzes gemaakt. Nu stappen we er met z’n drieën met een frisse blik in en dat geeft ons de perfecte mogelijkheid om een nieuwe strategie neer te zetten. Ik denk dat het voor alle mensen die hier werken best even wennen was, maar dat het voor de organisatie goed is als er zo af en toe een nieuwe wind gaat waaien. Het bedrijf gaat een nieuwe fase in waarbij nieuwe ideeën en een nieuwe aanpak horen.”
“We moeten veel tijd investeren om te vertellen waarom we bepaalde keuzes gemaakt hebben, maar nog belangrijker waarom we bepaalde andere keuzes niet gemaakt hebben en bepaalde zaken niet gaan doen”, gaat hij verder. Daar gaat ook een andere managementstijl achter schuil. “Het is niet meer zoals vroeger dat de directie bepaalt en de rest dat uitvoert, zo zitten wij helemaal niet in elkaar. Ik heb de wijsheid niet in pacht maar samen hebben we dat wel.”
Openheid en transparantie belangrijk in eerste 100 dagen
Wat is het belangrijkste dat hij heeft kunnen brengen in de eerste honderd dagen? Teams beter laten functioneren, antwoordt Groot Koerkamp. Openheid en transparantie zijn daarvoor in zijn visie de sleutel. “Als je ergens nieuw begint hoor je best wel veel dat mensen vinden dat een bepaalde afdeling of een bepaald proces niet goed functioneert. Wat mij altijd heel erg helpt is daar eerlijk en transparant over te zijn. We moeten dus niet over mensen maar met mensen en afdelingen praten. Goed luisteren, open en direct zijn en zeggen waar het op staat. Dat helpt mij ook nu weer.”
Eind volgende maand komt de nieuwe strategie naar buiten en komt een eind aan de eerste periode van keuzes maken. De CFO kijkt ernaar uit. “Nu komt de tijd om bevindingen van de eerste honderd dagen om te zetten in plannen en die te gaan uitvoeren en daarmee het bedrijf naar een volgende fase te brengen. Het is echt supergaaf om dit te gaan doen, om die kans te krijgen.”