De heilige (melk)koe

De autobelasting gaat net als andere delen van het belastingstelsel op de schop. Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën wil leaserijders, ook als zij een energiezuinige hybride auto rijden, vanaf 2016 sneller onder een bijtellingstarief van 22% laten vallen. Alleen leaseauto’s die volledig op stroom rijden, komen dan te vallen onder een laag bijtellingstarief van 7%.

Iedereen is een melkkoeWiebes maakt hiermee korte metten met de algemene lijn van zijn partij die zich altijd heeft opgesteld als partij van de autorijders. In de ogen van Wiebes is de auto niet langer een heilige koe maar een melkkoe om de toekomstige overheidsfinanciën op peil te houden. Tja, principes zijn mooi, maar ze mogen geen geld kosten. Verrassend eerlijk stelt Wiebes in een toelichting dat de inkomsten uit de autobelasting voorspelbaar en robuust moeten zijn. Mochten we massaal overstappen naar elektrische auto´s, waardoor de inkomsten van de fiscus zouden tegenvallen, dan geeft hij aan niet te schromen om uiteindelijk ook de bijtelling van deze auto’s te verhogen. De staatssecretaris filosofeert nog even door en stelt dat eigenlijk iedereen die met de fiscus te maken heeft in zekere zin een melkkoe is: belastingheffing is bedoeld om de staatskas te vullen. Alsof wij dat nog niet wisten.Op zich valt er wat te zeggen voor de afschaffing van de subsidies voor benzineslurpende hybrides die meer niet dan wel aan lader staan en maar heel beperkt op stroom rijden. De regeling is een gedrocht die zeer marktverstorend werkt en waar een verkeerde stimulans van uitgaat. Niet het milieu staat centraal zoals bedoeld, maar de fiscale bijtelling. Dit had politiek Den Haag echter ook van tevoren kunnen bedenken. Dit is de zoveelste regel die ten onder gaat aan zijn eigen succes. Fiscale wispelturigheidHet is nog maar de vraag of de regeling die er voor in de plaats komt beter zal werken. Wiebes verwacht dat meer leaserijders die nu nog een hybride rijden bij een nieuw contract zullen kiezen voor een volledig elektrische auto met lage bijtelling waarmee de gestelde milieudoelen kunnen worden gehaald. De fiscale wispelturigheid maakt de belastingbetalende burger onzeker en de uitspraken van Wiebes vergroten de interesse in duurzame investeringen niet want links- of rechtsom, het geld moet binnenkomen. Het laatste woord over dit voorstel is nog niet gesproken. Als het Wiebes en het kabinet echt menens is met de verduurzaming van het Nederlandse wagenpark zouden zij ook kunnen overwegen de belasting in de brandstofprijzen te verdisconteren. Op die manier krijg je het principe van de vervuiler betaalt. Autorijders zijn zo direct verantwoordelijk voor de kosten die aan hun autokeuze verbonden zijn en de belastingwetgeving kan een stuk simpeler worden. Bijkomend voordeel is dat auto’s delen door deze systematiek van betalen voor gebruik, een steuntje in de rug krijgt en dat kom de energie-agenda ten goede. Politieke agenda de verder reikt dan de komende verkiezingen Er zit een nadeel aan deze oplossing en dat is dat Nederland dit niet alleen kan, de invoering zou in Europees verband moeten plaatsvinden om te voorkomen dat we onszelf uit de markt prijzen. Dit vergt doorzettingsvermogen, begrotingsdiscipline en een politieke agenda de verder reikt dan de komende verkiezingen. Dat is niet eenvoudig, maar het alternatief van de automobilist als melkkoe kent ook zijn grenzen. Ik ben benieuwd wat dan de nieuwe melkkoe wordt. Monique Harmsen is hoofdredacteur van CFO Magazine en blogt op CFO.nl