De stand van M&A in Nederland besproken op Nieuwjaarsborrel bij Deloitte
Kevin Mottard, community manager van de CFO Association, heette de ongeveer 100 aanwezigen welkom en legde de opzet van de paneldiscussie uit, die later plaats zou vinden. Maar eerst was er de inleidende presentatie van Wilten Smit, partner bij Deloitte. Hij vertelde onder meer dat uit Deloitte’s CFO Survey blijkt dat 80% van de CFO’s verwacht dat M&A in de komende twaalf maanden gaat toenemen. "Met M&A wordt zowel kopen als verkopen bedoeld. M&A blijft dus een topic in de board room."
—> Bekijk de foto’s van de Nieuwjaarsborrel—> Bezoek de NVP Lenteborrel op 9 maart
Wilten Smit legt met zijn cijfers en grafieken de voedingsbodem voor de discussie
Naar aanleiding van de facts & figures van Smit, gingen de panelleden Jeroen Drost (Managing Director NPM Capital), Ton van Veen (CFO Jumbo Supermarkten), Roland van Dijk (Global Director Corporate Development Arcadis) en Tibor Leeuwenburgh (Head of Corporate Development AEGON) met elkaar in discussie. Ieder panellid poneerde een stelling waarover zij vervolgens met de zaal in gesprek gingen.
Ton van Veen, Tibor van Leeuwenburgh, Jeroen Drost luisteren naar Roland van Dijk
Vooral de stelling ‘Nederland in de uitverkoop duidt op een gebrek aan visie en ondernemerschap,’ lokte veel reacties uit en leverde een boeiend gesprek op. Daarnaast werd er gesproken over het nut (of eigenlijk de schade) van beschermingsmuren tegen buitenlandse overnames, de houdbaarheid van de transactie-mania en de omarming van activistische aandeelhouders.
Na zestig minuten was het tijd voor de borrel, ook al leken de CFO’s en dealmakers nog lang niet uitgepraat. Gelukking ging het gesprek – met een biertje en een glas wijn in de hand – na zessen nog een aantal uur door op de veertiende verdieping van The Edge.