Digitale transformatie: stap voor stap naar succes

MoneYou naar buiten brengen was het spannendste. De dochteronderneming van ABN AMRO had in Nederland al succes , toen ook het moment daar was om een stap naar Duitsland te zetten. Maar daaraan zaten flinke risico’s verbonden, vertelt Frank Verkerk, voormalig CEO van MoneYou en nu Chief Digital Officer van ABN AMRO tijdens een rondetafelbijeenkomst georganiseerd door Alex van Groningen en Econocom.

De voortschrijdende digitalisering en de consequenties daarvan voor verschillende businessmodellen is het thema van deze sessie, tijdens de Corporate Finance Summit 2017. Is je manier van werken nog wel houdbaar in de twintigste eeuw? En welke risico’s komen er kijken bij de nieuwe initiatieven die organisaties ondernemen? Vooral dat laatste is een belangrijke vraag die naar voren komt tijdens de bijeenkomst. Meer dan twintig top-financials gaan met elkaar in gesprek over de stappen die zij nemen binnen het digitale strijdperk.

Lees ook: ABN AMRO ziet fintech als kans: "Win zoeken voor beide partijen"

Rutger Diepeveen is aanwezig namens Econocom, een organisatie die andere bedrijven helpt aansluiting te vinden in de digitale wereld, een specialist in het financieren, ontwerpen, en begeleiden van de digitale transformatie van Nederlandse bedrijven. Frank Verkerk is als Chief Digital Officer van ABN AMRO verantwoordelijk voor de transformatie van de retailkant. Hij leidt het gesprek in. 

De risico’s bij MoneYou waren groot, vertelt Verkerk over het bedrijf dat hij enkele jaren geleden mede oprichtte. Het bedrijf wilde uitbreiden naar Duitsland. Hiervoor was kapitaal nodig, daarvoor moest men bij het moederbedrijf aankloppen. Als het niet gelukt was in Duitsland, had dat grote consequenties kunnen hebben voor MoneYou, dat nog niet heel groot was. “Maar we hadden er vertrouwen in. En het is gelukt”, zegt Verkerk over het bedrijf dat inmiddels 500.000 klanten heeft. 
Duidelijk was dat bij ABN AMRO de wil er was om op een moderne manier een bank te starten. Meegaan in de digitalisering betekende dat het bedrijf het besluit nam om ruimte te creëren voor initiatieven naast de bank. 

Experimenteren in de markt

Een van de grote vragen die het succesverhaal tijdens de bijeenkomst oproept, is hoe je nu kunt bepalen of een nieuw initiatief inderdaad een succes wordt. Een van de deelnemers vraagt de Chief Digital Officer van ABN AMRO hoe hij hierover denkt. Verkerk gelooft in experimenteren in de markt. Natuurlijk moet je veel onderzoek doen en probeer je zoveel mogelijk te onderbouwen. Maar uiteindelijk kun je in de markt goed uitproberen of het werkt, zonder al te grote risico’s te nemen, zegt hij. Deze methode is ook bij uitstek geschikt voor de bankenwereld, die steeds minder voorspelbaar is.

Dat is wel iets anders dan all-in gaan, zoals het thema luidt van de Corporate Finance Summit. Het is veel doordachter. Binnen deze manier van werken gaat het steeds om het nemen van een volgende een stap. Per stap wordt er gekeken of het werkt en of er een volgende stap komt. Deze aanpak maakt het ook voor een eventuele financier beter te behappen, denkt Verkerk. Zou het plan zijn geweest om in een keer naar de huidige grootte van MoneYou te gaan, dan gaat het over een enorme stap. Hierbij komen in een keer hoge kosten kijken. Tegen dat plan had de bank waarschijnlijk nee gezegd, denkt hij. 


Frank Verkerk vertelt over zijn ervaringen bij MoneYou en ABN AMRO

Doe je huiswerk

Behalve experimenten, vraagt digitalisering ook om een andere, wendbaardere organisatievorm. Ook ABN AMRO werkt hieraan. Maar kies je bij het vernieuwen van de organisatie niet het liefst direct voor een totaal andere indeling, bijvoorbeeld die van een start-up, vraagt een deelnemer. ABN AMRO  wil inderdaad niet te veel traditionele structuren in de organisatie, zegt Verkerk. En er is minder ruimte voor middle-management. Een andere stap is afscheid nemen van de silo’s en werken in projectteams. 
Dit soort nieuwe organisatievormen leveren ook weer nieuwe uitdagingen op. Werken medewerkers voortaan in projectteams aan vastgestelde doelen, dan ontstaat daarmee het gevaar dat honderd verschillende ‘winkeltjes’ allemaal aan de slag zijn en het overzicht ontbreekt. Hoe zorg je dat je controle behoudt? De oplossing is het doen van je huiswerk als executive, zegt Verkerk: bepaal waar je op wilt excelleren en geef dat de werknemers als kader mee. 

Vechten binnen je organisatie

Uit de bijeenkomst blijkt dat het zeker niet vanzelfsprekend is dat er draagvlak is voor de benodigde veranderingen binnen een bedrijf. Een belangrijk obstakel is dat niet iedereen in het bedrijf achter de nieuwe plannen gaat staan. Een deelnemer stelt de vraag hoe je sceptische of meer traditionele mensen in je bedrijf overtuigd krijgt van de waarde van technologie. Een andere spreker herkent het probleem. Soms moet je zelfs vechten in je eigen organisatie en kun je tegengehouden worden door oude structuren, zegt hij. 

Verkerk zegt zelf dat het wat hem betreft altijd sneller mag gaan. Er gebeurt op digitaal gebied heel veel binnen de bank. Maar de omgeving en concurrentie veranderen ook steeds weer. Ook bij ABN AMRO duurde het even voordat de bank besloot tot het experimenteren buiten de bank om. In het voordeel van MoneYou sprak dat altijd het devies is geweest dat het dochterbedrijf op eigen benen moest kunnen staan, zegt Verkerk. Hiernaast kan ABN AMRO heel veel leren van de dochteronderneming, wat ook helpt in het creëren van draagvlak. 

Risico

Hoe je het ook aanpakt: bij het ondernemen van digitale initiatieven komt al snel risico om de hoek kijken. Dat blijft voor veel aanwezigen een lastig punt. Natuurlijk kun je beginnen met experimenteren. Maar het moet wel ergens heen gaan en het moet iets opleveren, zegt een deelnemer. Experimenteren zelf kan niet het doel zijn. Bovendien ontstaan er bij digitalisering onvoorziene risico’s, bijvoorbeeld op het gebied van cybersecurity, zegt een aanwezige CFO. Hiernaast vraagt het soms ook om een slimmere vorm van financiering. 
En dan is er nog de hamvraag of het nieuwe plan wel kansrijk is. Is het inzetten van scouts, die de initiatieven en trends vinden die de wereld op z’n kop zetten een idee, wordt gevraagd. Mensen uit de eigen bedrijfscultuur kunnen nieuwe ontwikkelingen, toch minder goed op waarde schatten. Soms is het gewoon een kwestie van durf, concludeert een ander.

Deze bijeenkomst was de laaste in een exclusieve reeks van 4 rondetafelgesprekken (Digital Game Changers) die in samenwerking met Econocom zijn georganiseerd. Zie onder voor de verslagen van deze sessies.
Verslag sessie FM-Dag 2016
Verslag Jaarcongres Public Finance 2016
Verslag Jaarcongres Finance Transformation 2016

—-

Bent u er volgende keer ook bij?
Sluit u dan aan bij de CFO Association. Als lid bent bent u van harte welkom tijdens de exclusieve netwerkevenementen en de congressen CFO Day, Big Data Day, Controlling, Finance Transformation, Corporate Finance Summit, Private Equity Summit, Corporate Growth Summit en Executive Day (Antwerpen). Topevenementen volop inspiratie, interactie, knowhow, hoog niveau aan hospitality en netwerken met honderden collega CFO's en FD's. Daarnaast ontvangt u jaarlijks 4 keer CFO Magazine. Meld u direct aan via CFO.nl. Vragen? Neem gerust contact op met Community manager Kevin Mottard via 06 5060 2290 of 020 639 0008.

Gerelateerde artikelen