‘Amateurs worden meteen afgestraft’

“Bestaande ondernemingen zien digitalisering als een verlenging van het bestaande en vinden het moeilijk om kansen te benutten.” Karel Cool, professor Strategisch Management, ziet hoe bedrijven problemen hebben met het zetten van de volgende stap.

“Kansen benutten is zeer moeilijk voor bedrijven met een andere logica. Het is veel meer winner takes all dan vroeger. Veel traditionele ondernemingen… ik zeg niet dat ze het niet snappen, maar snappen is slechts de eerste stap. De tweede stap is doen.”

De Vlaamse Cool heeft uitgebreide ervaring op het gebied van concurrentie in tijden van digitalisering. Naast professor Strategisch Management is hij ook voorzitter van de afdeling Europese Concurrentie van het Franse instituut INSEAD. Hij is consultant, geeft les en doet onderzoek. Al jaren schrijft hij cases over bijvoorbeeld de reissector, de verzekeringssector en de bankensector.

Zie ook: Competitive Strategy in a Digitizing World with professor Karel Cool. Join the challenge on 11 – 13 December.

“Het toeval wil dat het onderwerp nu zeer actueel is, maar de ecologische logica achter de fenomenen is natuurlijk allang bekend. in 2000 speelde het al, hoofdzakelijk in bepaalde sectoren zoals communicatie en media.”

Cool spreekt met de zakelijke kalmte van iemand die weet waar hij het over heeft. “Er zijn veel dingen die ik niet ken, maar dit ken ik.”

Gedwongen vernieuwing

“Ik heb bijvoorbeeld zeer lang gewerkt in de reissector. Die heeft een nieuwe wereld gecreëerd die het voor ons mogelijk maakt om zeer gemakkelijk en goedkoper reizen te boeken. Firma’s als TUI en Thomas Cook liepen achter op de realiteit, maar de technologische ontwikkeling dwong hen te vernieuwen.”

Lees ook: 'Strategie bedenken is anders dan hem uitvoeren'


“De ontwikkelingen gaan intussen razendsnel verder. De opportuniteiten doen zich nu voor in een groot aantal andere sectoren en als die onbenut blijven dan wordt waarde vernietigd. Mijn eerste opmerking daarbij is dat veel ondernemingen de stap wel willen wagen, maar niet weten hoe.”

“Mijn tweede opmerking is dat de nieuwe vorm van concurrentie financiering verandert. Het gaat om grote investeringen in het begin. Financieringsveldslagen. Terwijl klassieke ondernemingen zijn gericht op een goed draaiende business en voorzichtige expansie. Don’t rock the boat. Startups begrijpen die nieuwe concurrentie beter.”

Leger van economen

“Er lopen veel wizards rond, maar dit is zeer technische materie. Ondernemingen zoals Google en Amazon hebben de grootste economische  departementen die er zijn in de wereld. Hal Varian bijvoorbeeld, de chief economist van Google, is omringd door een leger van economen.”

“Het betekent dat je er als amateur niet aan kunt beginnen. Je wordt dan meteen afgestraft.”

Eind dit jaar geeft hij voor het eerst de cursus Competitive Strategy in a Digitizing World aan het Amsterdam Institute of Finance. Organisaties die willen weten hoe ze voordeel kunnen inschatten en klanten kunnen overtuigen, en hoe ze om moeten gaan met digitalisering, kunnen hier hun hart ophalen. Hij geeft de cursus samen met Frans van Loef, die zal uitleggen hoe een organisatie ruimte kan creëren om een strategie uit te voeren.

“Hij heeft veel ervaring met het begeleiden van firma’s, klein en groot, in het maken van keuzes. Als ik naar hem luisterde en zijn expertise hoorde over hoe firma’s transformeren, dacht ik: dat zou een zeer interessante combinatie kunnen zijn. Dan weten mensen wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen.”