Economische tegenwind: CFO’s houden moed erin  

Philips, Signify, Shell, allemaal hebben ze te maken met economische tegenwind. De CFO’s van de bedrijven houden de moed erin.

Het derde kwartaalcijferseizoen heeft een flink aantal negatieve verrassingen gebracht. Philips gaf begin oktober al een winstwaarschuwing, vorige week stelde Signify de groeiverwachtingen bij. Shell kwam deze week met de mededeling dat de aandeleninkoop mogelijk vertraging oploopt.

Lees ook: Recessie: niemand weet wanneer, voorbereiden kan altijd

Dat de economie wereldwijd vertraagt is al een tijdje duidelijk. In Duitsland stevent de economie zelfs af op een recessie. Van de Europese CFO’s verwacht 63 procent tussen nu en komende zomer in de thuismarkt te maken te krijgen met een recessie. Dat is nu ook zichtbaar in de resultaten. Wat zeggen de drie CFO’s van de eerdergenoemde bedrijven over de huidige situatie? We zetten het op een rij.

Philips – Abhijit Bhattacharya houdt de moed erin

Philips verraste begin oktober al met een winstwaarschuwing. De divisie Connected Care had last van de handelsoorlog waardoor de winstmarge inzakte. Hierdoor verdween de doelstelling voor het hele jaar van een aanzienlijke verbetering van de winstmarge voor het hele bedrijf uit zicht.

CFO Abhijit Bhattacharya becijferde de impact van de handelsoorlog voor Philips dit jaar op 100 miljoen euro. Hij hield de moed er echter in. Het bedrijf heeft maatregelen genomen om Connected Care weer op de rit te krijgen. Onder meer het managementteam van het onderdeel is vervangen. “Ondanks de toenemende tegenwind nam de operationele winst voor de groep dit jaar tot nu toe met 100 miljoen euro toe door productiviteitsmaatregelen en groei. Voor 2020 richten we ons op 4 tot 6 procent groei en een verbetering van de winstmarge van 100 basispunten”, zei hij vooruitkijkend. Volgend jaar wordt dus weer een goed jaar voor het healthtechbedrijf.

Signify – Stéphane Rougeot gericht op kostenbesparingen

Bij lichtconcern Signify daalde de omzet met 5 procent. Het bedrijf had last van een uitdagende markt in zowel de VS, als Europa, als China en moest de verwachtingen voor heel 2019 bijstellen. Werd eerst nog gerekend op omzetgroei, is dat nu van de baan en ook de winstmarge komt lager uit dan eerder verwacht.

CFO Rougeot legde de nadruk op de kostenbesparingen die de winst op peil houden. Signify heeft de kosten op jaarbasis met 5 procent laten afnemen, zei hij bij de cijferpresentatie. “We zijn behoorlijk tevreden met de ontwikkeling van de indirecte kosten. We hebben 224 miljoen euro aan kostenbesparingen gedaan in 2018 en dit jaar tot nu toe zijn we al op 98 miljoen euro.” Daarmee is het bedrijf ook niet klaar. “Het potentieel blijft behoorlijk substantieel en we gaan door in het vierde kwartaal en in 2020.”

Shell – Jessica Uhl voorzichtig

Shell gaf geen winstwaarschuwing, maar waarschuwde wel dat de economische situatie onzeker is. Vooral de aanhoudend lage olieprijs is een zorg. Het energieconcern ging in zijn verwachtingen uit van een olieprijs van minstens 60 dollar per vat. Daar is het bedrijf niet meer zeker van, aldus CFO Uhl. “De aanhoudende zwakke macroeconomische omstandigheden en uitdagende vooruitzichten hebben geleid tot een herbeoordeling van onze prijsverwachting op de korte termijn.”

Dat heeft gevolgen voor het aandeleninkoopprogramma. Shell is bezig om voor in totaal 25 miljard dollar aan aandelen in te kopen en is bijna halverwege. Het neemt het zekere voor het onzekere en gaat van kwartaal tot kwartaal kijken hoeveel het uitgeeft aan inkoop, zei Uhl. “Samengevat zijn er twee kernboodschappen voor het derde kwartaal. De eerste is dat we doorgaan om onze strategie te leveren en daarom een concurrerende en houdbare kasstroom te leveren. De tweede is dat de zwakkere macro-omstandigheden en vooruitzichten voor ons van belang zijn.”

Drie bedrijven, drie CFO's en drie verschillende benaderingen van de huidige economische onzekerheid. Zeker is dat het goed zou zijn als deze uit de markt zou verdwijnen. Daarvoor zouden de handelsspanningen tussen vooral de VS en China moeten afnemen en zou er een keer duidelijkheid moeten komen over Brexit. Er lijkt op deze punten wel enige voortgang, maar tegelijkertijd kunnen deze ook zomaar nog een jaar duren. Het is de huidige realiteit waarin het internationale bedrijfsleven moet opereren.

Gerelateerde artikelen