Een harde reset: hoe de coronacrisis onze kijk op werk verandert

'Door Covid-19 willen sommige bedrijven tempo maken en hun transformatie sneller voor elkaar hebben’.

Door Rinse Tamsma

Als de hele situatie rondom het nieuwe coronavirus ons iets duidelijk maakt, is het wel dat digitale transformatie geen onderwerp is dat je op de lange baan moet blijven schuiven. Je kunt het zomaar ineens nodig hebben. Zelden werd zó duidelijk waarom het zo belangrijk is dat je systemen, je processen en je organisatie klaar zijn voor disruptie en verandering. En eigenlijk zijn er geen excuses meer om niet te veranderen. De intelligente lockdown heeft ons laten zien dat het kan. 

Hoewel de situatie van ieder bedrijf natuurlijk uniek is, zie ik in grote lijnen drie soorten klanten: zo zijn er klanten die zwaar getroffen werden door het coronavirus en de maatregelen en direct aan de handrem trokken. Klanten die een krimp van 5 tot 10 procent ervaren en hun must-have projecten door laten gaan terwijl ze hun nice-to-have projecten uitstellen. En als derde de klanten met redelijk stabiele inkomsten zoals overheden en utilities. Hun transformatieprojecten gaan gewoon door, daarop heeft Covid weinig invloed. 

Buiten de gebaande paden bleek veel mogelijk 
We hebben allemaal vastomlijnde en misschien wel een beetje vastgeroeste ideeën rondom hoe ons werk ‘zou moeten zijn’. Verkopers ‘moeten’ naar de klant, een consultant ‘moet’ op locatie bij de klant werken. Maar toen we gedwongen werden om van ons normale werkleven af te wijken, bleek buiten die gebaande paden ineens veel meer mogelijk. 

Wij hebben de afgelopen maanden complexe verkoopcycli, met behoeftebepaling, workshops, demo’s en zelfs complete innovatielabs, volledige virtueel gedaan. En ook complexe contracten werden virtueel uitonderhandeld. Vaak leverde juist het ‘teamsmomentje-met-camera’, waarbij er een kind, hond of pakjesbezorger de gesprekken verstoorde, het noodzakelijke momentje van ontspanning en menselijke maat.  

Ook hebben we complexe go-lives volledige op afstand ondersteund. We zetten diverse warehousemanagementsystemen (WMS) met klant en hardwareleveranciers live, zonder dat onze consultants op het moment supreme op locatie waren. Bijvoorbeeld bij de livegang van het nieuwe WMS van Aviko. We hadden het vastgeroeste idee dat fysieke aanwezigheid daarbij per se nodig is. De klant gaf echter aan dat de beschikbaarheid van onze consultants op deze manier zelfs beter was. Ze waren immers 24/7 bereikbaar en zaten niet nét in een auto of vliegtuig wanneer een beroep op ze werd gedaan. De gespecialiseerde consultants bij dit soort projecten komen vanuit de hele wereld. Zij konden gewoon vanuit hun huis, de klant op afstand helpen.

Digitale transformatie in stroomversnelling
Bij een aantal klanten bemerk ik ook een grotere sense of urgency om de transformatie waar ze mee bezig zijn te versnellen. Door Covid-19 willen ze tempo maken en hun transformatie sneller voor elkaar hebben. Ze hebben gezien hoe belangrijk een goed, digitaal fundament is voor hun bedrijfsvoering en zetten daarom nog extra in op hun eigen digitale transformatie.
 
Zo groeide het aantal e-commerceprojecten spectaculair. Veel klanten brachten hun systemen naar de cloud, anderen versnelden hun omni-channel e-commerceprojecten. Ook was er veel vraag naar experience management tools om de ervaring van het thuiswerken voor medewerkers te monitoren. Wat werkt goed, wat levert stress op? Ook intern zetten wij deze tools actief in. Doordat we eenvoudig onze 100.000 medewerkers konden polsen, maar in de rapportage ook konden uitsplitsen naar bijvoorbeeld Nederland, hadden we zowel op globaal als op lokaal niveau goed inzicht in de ervaringen van medewerkers. 

Overigens waren de belangrijkste uitdagingen universeel en grens- en cultuuroverschrijdend: het combineren van werk en zorgtaken zoals thuis lesgeven. Niet iedereen had thuis de mogelijkheid om voor iedere huisgenoot een eigen thuiswerk- of thuisleerplek te verzorgen. En met name bij de jongste medewerkers speelde eenzaamheid een grote rol. De technologie hielp ons om in te spelen op deze stressfactoren en ze ten dele te verhelpen.
 
De wereldwijde corona-uitbraak leidt een nieuw tijdperk in. Nú is de tijd om te veranderen en je digitale transformatie in gang te zetten. Alle munitie om die verandering tegen te houden, zijn we kwijt. Dat heeft deze grote virusuitbraak ons wel laten zien.

Rinse Tamsma is Managing Director bij SAP Nederland en vanuit zijn functie spreekt hij veelvuldig met organisaties over hun doelstellingen op lange termijn en hun digitale transformatie.

Gerelateerde artikelen