Erik van Loon (CFO Van Mossel Autoschade Groep): “Van Mossel herstelt ongeveer 270 auto’s per dag. Per seconde kunnen we de gerealiseerde kpi’s monitoren.”

Van student-chauffeur tot CFO in control, na een grote fraudezaak.

Bouwen, kansen benutten, branchegenoten overnemen. Van Mossel Automotive Group groeit als kool en dat geldt zeker ook voor de autoschade-tak. CFO Erik van Loon over de rol van Finance daarin.

De liefde voor de branche begon al tijdens de studententijd van Erik van Loon. De CFO van Van Mossel Autoschade Groep: “Tijdens mijn studie Bedrijfseconomie reed ik ruim drie jaar voor Van Mossel als chauffeur en werkte ik ter ondersteuning van het verkoopteam. Dat was van 2001 tot 2004, toen Van Mossel nog maar een paar vestigingen had. Daarna volgde ik een deeltijdstudie tot accountant en een loopbaan als accountant. Bijna veertien jaar lang was ik in dienst bij Bullens Accountants. Ik heb een AA-titel, werkte bij dat kantoor als teamleider accountancy en fiscaal en als adviseur, om cliënten te helpen, met raad en daad op alle financiële en fiscale gebieden. Maar Van Mossel en de automotive ben ik in al die tijd nooit vergeten.”

En dus sloeg Erik toe, toen de inmiddels zeer grote Benelux-speler naar een controller zocht. “Ze herinnerden zich dat mannetje van 18 jaar nog goed”, lacht hij. Zeven maanden vervulde hij die functie en toen werd hij gevraagd voor de vrijgekomen CFO-rol van de schadeherstel-tak. Erik twijfelde geen moment. “Als CFO ben ik verantwoordelijk voor de financieel gerelateerde aspecten in de ruimste zin van het woord, voor alle Van Mossel-schadeherstelbedrijven in Europa. Samen met het directieteam bouwen we aan een sterke groep Europese bedrijven. Bedrijven die klaar zijn voor de toekomst.”

‘De grootste van de Benelux’

Een Automotive-toekomst in het teken van verandering, een toekomst vol dynamiek ook. Zeker bij een bedrijf als Van Mossel. Vorig jaar schreef MenA.nl in een brancheartikel over de sector en specifiek over Van Mossel Automotive Group: ‘Recent nam Van Mossel de Belgische dealergroepen Fidenco (met 10 automerken), het Luxemburgse Autopolis (13 automerken) en Groep Vereenooghe (9 Mercedes-Benz vestigingen in West-Vlaanderen) al over. Waardoor het bedrijf in één klap de grootste Automotive-groep van de Benelux werd.’

Alleen al in Nederland heeft Van Mossel ruim 200 vestigingen, bijna 30 automerken en eigen schadeherstel- en leasebedrijven. De expansie wordt mede tot stand gebracht door eigen initiatieven. Zo verwierf Van Mossel de exclusieve verkooprol van het door het Chinese SAIC Motor gekochte voormalige Britse sportwagenmerk MG, nu gespecialiseerd in elektrische SUV’s.

En ook buiten de Benelux wordt er gekeken naar bedrijven die een strategische ligging hebben en bij de groep zouden passen. Zo werd afgelopen zomer na de acquisitie van de Duitse dealergroep Hugo Pfohe opnieuw een overname van Van Mossel buiten de Benelux aangekondigd. Ook de Engelse dealergroep Jacksons – met zes locaties, 500 medewerkers, 29 merken met een volume van 6000 auto’s per jaar één van de grootste dealergroepen van het Verenigd Koninkrijk – kwam in handen van het Nederlandse bedrijf.

“Heel veel van al die overgenomen dealergroepen beschikken ook over een autoschadeherstel-tak”, aldus Erik. “Van Mossel bestaat nu 75 jaar en is vooral afgelopen decennia snel gegroeid. We hebben 400 vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en Engeland met 42 verschillende automerken en vijf lease-labels. Het concern heeft drie divisies; dealers, lease en schadeherstel met vrijwel landelijke dekking in Nederland en België. Alleen al de 25 Nederlandse schadeherstelbedrijven tekenen voor 75.000 reparaties op jaarbasis. Concern breed hebben we nu ruim 6.500 medewerkers in dienst en realiseren we een jaaromzet van 6 miljard euro.”

Totaalontzorging als USP

De CFO legt uit dat ook in het buitenland altijd met het 3-divisie model wordt gewerkt. “Wij kopen dealergroepen die vaak zelf óók over een eigen schadebedrijf beschikken en anders wordt dit later bijgekocht. Dat is één van onze unique selling points, wij ontzorgen de klant voor 100 procent. Een grote Van Mossel-paraplu met daaronder dealers, lease-labels, schadeherstelbedrijven en nog tal van andere automotive gerelateerde diensten zoals verzekeringen, financieringen en energie diensten. Als we eenmaal in een land aanwezig zijn, zorgen we zo snel mogelijk voor dezelfde structuur. Dat is onze strategie. Daarbij heeft elke divisie een 3-koppige directie, onder wie een financieel/directeur. Voor de totale groep is er  één CFO en dat is Geert Hoek.”

Erik werd in 2018 als CFO aangesteld voor de Autoschade-tak binnen het concern, vlak ná een grote verduisteringsaffaire bij Van Mossel. De financieel/directeur van de autoschadegroep bleek ruim een miljoen euro achterover te hebben gedrukt en een groot deel daarvan in niet te traceren bitcoins te hebben belegd. Hij wordt in 2018 veroordeeld tot 4 jaar cel wegens verduistering en witwassen. De Van Mossel Groep wist na forensisch recherchewerk zélf de medewerker te ontmaskeren. Een landelijke krant die er zonder gedegen onderzoek over publiceerde en het bedrijf in het strafbankje plaatste, moest groot rectificeren.

“Na mijn komst naar Van Mossel was het één van mijn taken om de gehele administratie opnieuw op te bouwen, op een wijze waardoor we ervoor konden zorgen dat zo’n fraudezaak zich nooit weer zou kunnen voordoen”, licht de CFO toe. “Ik heb de focus toen gelegd op een compleet nieuw en geautomatiseerd financieel proces en het realiseren van financiële dashboards. We monitoren nu veel meer, hebben een interne auditafdeling van vijf mensen die voortdurend controleren. Onze bedrijven hebben behoefte aan stuurinformatie. Dankzij een nieuw, realtime dashboard met vijf operationele en financiële kpi’s, kunnen onze bedrijven nauwkeurig voorspellen wat voor rendementen ze die maand zullen behalen en tijdig bijsturen indien nodig. Van Mossel herstelt ongeveer 270 auto’s per dag. Per seconde kunnen we de gerealiseerde kpi’s monitoren.”

Lees ook op CFO.nl: Realtime data: de motor achter toekomstgericht financieel management

‘Dit is een vervuilende sector, wij hebben duurzaamheidsstappen gezet’

De tweede stap in de operatie die Erik doorvoerde als CFO was het op zo veel mogelijk fronten rendement-technisch verbeteringen doorvoeren en stappen maken in duurzaamheid. “Schadeherstel is van oorsprong een vervuilende sector, maar wij hebben flinke duurzaamheidsstappen gezet door bewust te kiezen voor duurzame alternatieven voor producten. Bijvoorbeeld voor ‘luchtdrogende lakken’, zodat we onze spuitcabines minder hoeven op te stoken.”

Maar duurzaamheid gaat volgens de bevlogen CFO niet alleen over het milieu: “We hebben binnen Van Mossel ook het ‘fijn werken’ programma opgezet. De arbeidsmarkt is krap, zeker als het gaat om technische krachten. Medewerkers staan bij ons op pole position, daar waar dat voorheen nog rendement was. We zorgen voor aandacht en waardering van onze mensen, een goede sfeer binnen het bedrijf en het juiste gereedschap, denk aan een hightech zuurstofmasker in plaats van zo’n eenvoudig mondkapje. Dat praktische deel van de arbeidsvoorwaarden is voor hen heel belangrijk. Want behoud van onze collega’s is van het grootste belang. Maar we letten ook op loopbaankansen voor onze mensen. Door een combinatie van de groei van de onderneming en door de inzet en resultaat van medewerkers goed te monitoren en  waarderen, zorgen wij bij Van Mossel dat onze mensen altijd uitdaging in hun werk blijven houden en voldoende nieuwe kansen krijgt als ze  daar aan toe zijn.”

Het vinden van vakmensen is ook voor Van Mossel niet altijd gemakkelijk. Vroeger waren er, bij wijze van spreken, meer schadeherstelbedrijven dan er schades waren. Nu geldt er een gemiddelde wachttijd van acht weken als een auto na een aanrijding moet worden hersteld. “Feit is dat, ook bij ons de instroom van nieuwe vakmensen kleiner wordt, Wij zoeken altijd medewerkers op MBO 4-niveau.”
Daar waar het diversity & inclusion betreft, zou Erik graag meer vrouwen in dienst zien: “We zitten in een branche waar met name mannen werken. Daarentegen hebben we voor wat culturele en etnische diversiteit betreft meer mensen met een migratieachtergrond voor ons werken dan mensen zonder deze achtergrond.”

‘Gras is niet altijd groener bij de buren’

“Vroeger was het verloop vrij groot”, vervolgt Erik. “Die ontwikkeling hebben we dus om weten te keren. We zien zelfs dat oud-collega’s weer terugkeren, zich realiserend dat het gras bij de buren niet altijd groener is. Dit is een hightech branche, alles is complexer geworden. Zo heeft met ingang van 2022 elk nieuw voertuig 22 verplichte ADAS-systemen (rijhulpsystemen). Een Audi E-tron kan vaak niet naar een universele schadehersteller worden gebracht voor reparatie. Wij hebben al die merken en bijbehorende merkerkenningen in huis en we beschikken over de juiste equipment en opgeleide mensen. Waardoor we kunnen ontzorgen van begin tot einde. We zien daardoor ook dat het instroom niveau opschuift richting HBO.”

Dankzij de schaalvergroting van afgelopen jaren kan Van Mossel de USP van totaalontzorging met verve claimen. Volgens de CFO van de Autoschade Groep is de consolidatie in Nederland inmiddels vrijwel rond. Van Mossel staat al enige tijd op de eerste plaats van grootste schadeherstelbedrijven in Nederland en inmiddels ook in heel de Benelux. “Maar in België zijn we nog niet klaar. In Wallonië zitten we nog niet, daar zijn we op zoek naar zowel dealers als schadeherstelbedrijven. Die speurtocht hopen we in 2024 met succes te hebben afgerond. In Duitsland zijn we recent geland in Hamburg en in de rest van Europa gaan we gestaag door…”

En dat laatste klopt als een bus. Zeer recent nog werd bijvoorbeeld nog de overname van het Deense Mercedes-Benz CPH aangekondigd, dat eveneens schadeherstelactiviteiten bevat.

Lees ook op CFO.nl: Sebastiaan van Welie (CFO van Warner Music Benelux): “Als er één industrie data driven is, dan is het wel muziekstreaming.”