Europese ontbossingswet zal veel dagelijkse producten schaars maken

Europa EU Ontbossingswet
Ontbossingswet gaat grote impact hebben op retailers en hun leveranciers.

De Europese ontbossingswet, die eind dit jaar ingaat, zal niet alleen een wissel trekken op de prijs en beschikbaarheid van koffie, maar ook op andere grondstoffen. Het gaat dan om cacao, palmolie, hout (inclusief papier), rubber, soja en vlees (inclusief leer). Waar andere klimaatdoelen, zoals de duurzaamheidsrapportages, in richtlijnen zijn verpakt, gaat het hier om een harde verplichting. Hoe bedrijven die bewijslast precies moeten invullen en hoe de controles georganiseerd worden, is nog onduidelijk. Daarom is het voor bedrijven aantrekkelijk om deze maanden nog extra veel grondstoffen te importeren.

Als betrokken CFO kun je samen met vakgenoten invloed uitoefenen op de toekomst binnen jouw sector. Bespreek belangrijke trends, ontwikkelingen en strategieën tijdens onze online CFO.nl Panels. Geïnteresseerd in kosteloze deelname? Bezoek CFO.nl/panel voor meer informatie en sluit je aan.

De ontbossingswet gaat grote impact hebben op retailers en hun leveranciers. Zij moeten van elke batch producten die zij vanuit andere plekken in de wereld importeren bewijzen dat er geen ontbossing aan kleeft. Het betekent dat zij tot op de kilometer nauwkeurig moeten aanwijzen waar hun grondstoffen zijn verbouwd, als het risico op ontbossing groot is. Niet eenvoudig, want veel producten komen van meerdere toeleveranciers, of bestaan uit een mix van grondstoffen. Vaak gaat het om complexe ketens.

Lees ook op CFO.nl: Adriaan Schout: “Bedrijven hebben een CFO die toezicht houdt op beleid. Financieel toezicht in de EU is zwak en gepolitiseerd.”

De Europese Unie gaat met de ontbossingswet veel verder dan andere landen en continenten. Dat zullen consumenten en bedrijven gaan merken. Wat duidelijk zal worden, is wat de echte prijs is van de grondstoffen. Als belangrijke importeur en doorvoerland van grondstoffen zal Nederland veel gaan merken van de ontbossingswet. Zo is de kans groot dat er straks containers in de havens van Rotterdam en Antwerpen staan die niet verder mogen.

 

Gerelateerde artikelen