Actuele technologie juist voor financiële dienstverleners belangrijk

De financiële dienstverlening is een enorm dynamische markt. Nieuwe wet- en regelgeving, grote overnames en fusies, altijd dreigende veiligheidsrisico’s, nieuwe toetreders van buiten de branche; er zijn voortdurend veranderingen. Des te opmerkelijk is het dat veel organisaties nog steeds vertrouwen op verouderde en versplinterde zakelijke systemen.

Door Rob Cools, Product Marketing Director bij Workday

Als je kijkt naar de consumenten in deze markt, dan beschikken die vrijwel allemaal over nieuwe technologieën om te bankieren en shoppen. Met een tik op het scherm doen ze aankopen en maken ze geld over. Een belangrijke vraag voor de bestuurders en directeuren van financiële dienstverleners is dan ook: “Houden onze zakelijke technologieën wel gelijke tred met de groeiende verwachtingen en eisen van onze interne klanten – onze medewerkers?”

Lees ook: Helden en schurken in financiële rapportages

De digitale transformatie is diep in het dagelijkse leven doorgedrongen en dat heeft het verwachtingsniveau van iedereen flink opgeschroefd. Je moet nu niet alleen je klanten bedienen met een intuïtieve en aantrekkelijke beleving, maar ook je medewerkers die achter de schermen de financiële zaken, personeelszaken en salarisadministratie regelen. Zij verwachten op de werkvloer namelijk dezelfde gebruiksvriendelijke beleving en interface die ze als consument ervaren.

Hoe zit het met de backoffice?

De frontoffice volgt meestal wel het voetspoor van de klantverwachtingen, maar houdt de backoffice de ontwikkelingen ook bij? Met welke technologieën en tools mogen degenen aan de slag die de rekeningen betalen, de salarissen klaarzetten, de jaarrekeningen maken en plannen maken voor de toekomst? En hoe zit het met de beslissers die met gedetailleerde data en diepgaande zakelijke inzichten moeten werken? Zijn de processen en procedures ook meegegaan zodat medewerkers effectiever en efficiënter kunnen werken?

De traditionele technologietoren lijkt bij financiële dienstverleners meer op een landschap van silo’s – afzonderlijke systemen die goed zijn in één taak, maar verder geen andere processen of taken aankunnen. En als een organisatie geregeld op het overnamepad is, dan wordt er bij elke overname of fusie weer een extra silo toegevoegd aan het landschap. Met een lappendeken aan afzonderlijke systemen is het lastig – zo niet onmogelijk – om realtime data beschikbaar te maken en dat beperkt managers en medewerkers ernstig in hun functioneren.

Veel organisaties weten dat er iets moet veranderen – en liever vandaag dan morgen. Uit PwC’s 19th Annual Global CEO Survey blijkt dat 81 procent van de CEO’s bij banken zich zorgen maakt over de razendsnelle technologische veranderingen. Dat percentage is hoger dan in elke andere sector. Zo’n 86 procent van de CEO’s bij verzekeraars is ervan overtuigd dat technologie de concurrentieverhoudingen in hun sector volledig op zijn kop zet of in ieder geval binnen vijf jaar een aanzienlijke impact zal hebben.

Een landschap van silo’s

Data wordt al veel te lang binnen de eigen silo’s gehouden. Over de integratie van verschillende systemen wordt vaak pas achteraf nagedacht. Data van werving en selectie staat in één systeem, salarisadministratie in het andere, accounting in een derde systeem en analytics draait helemaal ergens anders. Dit soort scenario’s hebben grote impact op interne processen. Medewerkers moeten allerlei rapporten en spreadsheets samenvoegen, kopiëren, checken en dubbelchecken. En probeer dan nog maar eens antwoord te geven op basisvragen over de actuele staat van de business.

Traditionele financiële dienstverleners behoren in de regel tot de meest ervaren spelers in de markt. Toch zullen zij het lastig hebben om medewerkers binnen te halen en te behouden als ze nog steeds gebruikmaken van verouderde technologie. Financiële dienstverleners hebben het al moeilijk genoeg om talenten aan zich te binden. Uit een PwC-rapport blijkt dat veel financiële instituten vanwege strenge regelgeving en de schaarste aan talent moeite hebben om belangrijke controlefuncties goed bezet te krijgen.

‘Het beloofde land’

Banken en verzekeraars die in deze dynamische markt succesvol willen zijn, moeten zeker de overstap naar een enkelvoudig enterprise softwaresysteem overwegen. Volgens “The Future of Planning, Budgeting & Forecasting Survey 2016” van FSN is de implementatie van een eenduidig shared business model in de cloud voor de hele organisatie – van één leverancier – waarbij alle stakeholders aangesloten zijn ‘het beloofde land’.

Een eenduidig systeem herbergt alle bedrijfskritische informatie die financiële professionals nodig hebben – financiën, HR, salaris, planning – op één plek. Als applicaties moeten samenwerken, maken ze gebruik van een gedeelde dataset. Het resultaat is dat financiële dienstverleners en hun medewerkers altijd over accurate informatie en realtime inzichten beschikken om hun werk te doen.

De landschappen met technologie in afzonderlijke silo’s die alleen met bovenmatige inspanning kunnen integreren, worden gelukkig snel verleden tijd. Toekomstgerichte financiële dienstverleners stappen dan ook steeds vaker over naar enkelvoudige systemen waar medewerkers verder mee komen en waar ze niet door gehinderd worden.