Goede vorm aandeelhouderswaarde hoort wel op één
Een verklaring opgesteld door de Amerikaanse Business Roundtable deed deze zomer veel stof opwaaien. In het rijtje met principes waaraan de ondertekenaars zich verbonden stonden aandeelhouders namelijk onderaan. Klanten, werknemers, leveranciers en de gemeenschap, werden eerst genoemd. Een breuk met het verleden en het begin van een nieuw tijdperk voor het Angelsaksische kapitalisme was het oordeel.
Twee vormen van aandeelhouderswaarde
Voor zover de aandeelhouders wel werden genoemd werd erbij gezegd dat bedrijven gericht moeten zijn op het creëren van aandeelhouderswaarde op de lange termijn. Dat hoeft echter helemaal niet in tegenspraak te zijn met de andere belangen. Op website Strategy+Business betoogt consultant Ken Favaro dit.
Hij stelt dat er twee vormen van aandeelhouderswaarde zijn. De ene draait om korte termijndoelen en het opschroeven van de beurskoers en is in de woorden van oud-GE CEO Jack Welch ‘het domste idee ooit bedacht’. De andere vorm draait om de netto contante waarde van alle toekomstige kasstromen die een bedrijf zal genereren.
De Nederlandse corporate finance-expert Leo van de Voort kijkt er op dezelfde manier naar. Hij gebruikt EVA, de Economic Value Added, als bepaling voor de economisch toegevoegde waarde die een onderneming creëert. Deze is te berekenen door de kosten van het gebruikte kapitaal van de onderneming af te trekken van het operationele bedrijfsresultaat. “Tussen winst en waardecreatie bestaat geen correlatie”, aldus de strategieadviseur. “Die bestaat wel tussen EVA en de waarde van de onderneming. EVA gaat niet over de korte termijn. Het komt wel eens voor dat een bedrijf de aandeelhouders in de maling neemt, maar dat wordt snel afgestraft. De uitdaging is een strategie te ontwikkelen én te implementeren die op de middellange termijn – 4 tot 7 jaar – leidt tot een houdbaar positieve EVA. Wanneer het management daarin slaagt zullen zij de waarde van hun onderneming consequent zien stijgen.”
Lees ook: Waardecreatie: Zet rendement voor aandeelhouder centraal
Sociale doelen op de lange termijn cruciaal
Volgens Favaro leidt denken vanuit de aandeelhouderswaarde er ook toe dat de belangen van alle andere stakeholder worden meegenomen. Op de lange termijn zijn de sociale doelen namelijk cruciaal voor ondernemingen. “Met deze definitie betekent het maximaliseren van aandeelhouderswaarde het kiezen van die strategieën die waarschijnlijk het hoogste toekomstige winstpotentieel bieden. Het is een krachtig concept en vraagt van leiders dat ze nooit stoppen naar betere strategieën te zoeken.”
Concreet zouden bestuurders dit denken kunnen gebruiken op het moment dat ze afwegingen moeten maken tussen verschillende belangen. Het werkt vooral omdat redeneren vanuit de aandeelhouderswaarde helpt om consistent en daarmee rechtvaardig te zijn. “Is het bijvoorbeeld beter om een miljoen dollar uit te geven aan de sociale doelen dan aan een nieuwe fabriek? Zijn de voordelen van het vervangen van werknemers door robots de investering, het reputatierisico en het potentiele verlies van klanten waard. Of als de onderneming last heeft van tegenwind, wie zijn dan belangrijker, toeleveranciers, of klanten? Er is geen enkel ander hulpmiddel dat kan helpen om zulke moeilijke keuzes te maken en belangen af te wegen dan dit”, stelt Favaro.
Bruggen slaan
Zo kan aandeelhouderswaarde dus bovenaan de prioriteitenlijst blijven staan voor bestuurders. Het bijkomende voordeel is dat het bruggen slaan naar de maatschappij dan bijna vanzelf gaat.