Google: Digitale Transformatie ontstaat bij mensen

In aanloop naar de CFO Day op 5 juni spreken autoriteiten en leading CFO’s zich uit over digitale transformatie. Dit keer: Erik de Muinck Keizer van Google Enterprise. “Met Google Enterprise organisatie proberen we bedrijven te helpen om zich succesvol digitaal te transformeren. Maar uiteindelijk ontstaat de digitalisering van een bedrijf natuurlijk bij de mensen die er werken.”

Het meest succesvolle  internetbedrijf van deze tijd begon 16 jaar geleden als een zoekmachine zonder een duidelijk verdienmodel. Met een omzet van 15,4 miljard dollar en een nettowinst van 3,45 miljard over het eerste kwartaal van dit jaar, rapporteert het bedrijf resultaten waar menig CFO zijn vingers bij zal aflikken. Het meeste geld wordt dezer dagen nog verdiend met advertenties die iedereen wel eens heeft gezien op diensten als Youtube of de bekende zoekmachine.  Toch is Google veel meer dan enkel een advertentie platform.

 In een soort “kraamkamer” wordt gewerkt aan compleet nieuwe producten en diensten die de maatschappij wel eens blijvend kunnen veranderen. Voorbeelden van producten zijn Google Glass en de zelfrijdende auto die momenteel nog in de ontwikkelingsfase is.  Ook hier geldt: zorg eerst dat het werkt en schaalbaar is, een verdienmodel komt later wel.

Bovendien biedt Google ondernemingen verschillende diensten aan zoals zoekfunctionaliteit, email, cloudoplossingen of producten als chromebooks. Dit valt onder de tak Google Enterprise. Het staat los van de andere twee belangrijke takken en is uniek in de zin dat het producten in licentie aanbiedt.

Digitale Transformatie

Het toont de continue drang om zichzelf opnieuw uit te vinden en een tomeloze ambitie om de wereld te veranderen. Voor velen staat Google symbool voor de digitalisering. Wanneer we met de country manager Benelux van Google Enterprise, Erik de Muinck Keizer over digitale transformatie spreken, onderstreept hij met een krachtig voorbeeld hoe lastig het is voor bedrijven om zich succesvol te transformeren.

“Kent u Kodak nog? Lang was het synoniem voor fotografie. De oprichter Eastman Kodak stond in 1975 zelfs aan de wieg van de digitale fotografie. Toch ging Kodak in 2012 failliet. In datzelfde jaar werd Instagram gekocht voor 1 miljard door Facebook.  Eurocommissaris Neelie Kroes verwoorde het denk ik heel goed toen ze stelde dat de huidige, digitale revolutie vele malen krachtiger is dan de industriële revolutie. De digitalisering gaat zo snel, dat complete industrieën het gevaar lopen weggevaagd te worden door kleine, ontwrichtende bedrijven die uit het niets lijken op te doemen.

Google Enterprise

“Met Google Enterprise organisatie proberen we bedrijven te helpen om zich succesvol digitaal te transformeren. Maar uiteindelijk ontstaat de digitalisering van een bedrijf natuurlijk bij de mensen die er werken. Onder anderen bij een CFO. De rol van de CFO zal denk ik in de toekomst steeds groter worden. Zij trekken de digitale transformatie steeds meer naar zich toe. De CFO krijgt steeds meer een sturende rol in dit proces. Daarom ontvangen we regelmatig CFO’s hier op kantoor om te horen hoe we dat doen.  Ze gaan vol met inspiratie en inzichten weer weg. “ Wie zijn onderneming werkelijk digitaal transformeert, past ook zijn gehele business model aan op de nieuwe, digitale werkelijkheid.

Die nieuwe digitale realiteit vereist dat ondernemingen in elke omstandigheid flexibel zijn. Denk dan niet alleen aan de productiecapaciteit maar ook bijvoorbeeld aan flexibiliteit naar werknemers. Zowel voor je productie als voor je werknemers. Bedrijven kunnen technologie gebruiken om die noodzakelijke flexibiliteit te realiseren.

Digitaal transformeren slaagt bij de gratie van werknemers

Google is een schoolvoorbeeld van een onderneming die -ondanks de huidige omvang- zeer flexibel is gebleven.  De Muinck Keizer: “Onze twee belangrijkste assets zijn onze infrastructuur en onze mensen. “ Werknemers hebben binnen Google zeer veel vrijheid om mee te denken met de strategie van het bedrijf. “We werken hier zoals we leven. Ik geloof daar enorm in. We werken vanuit vertrouwen en hoeven onze werknemers niet te vertellen wat ze moeten doen.”

Een zeer sterke bedrijfscultuur zorgt ervoor dat de mensen die bij het bedrijf werken beschikken over een gemeenschappelijke mindset. De Google-cultuur stroomt bij iedere werknemer bij wijze van spreken door de aderen. Dit vraagt een zeer selectief selectiebeleid aan de poort. “ We werken vaak met interne referenties en zijn zeer secuur in het aannemen van mensen. Stel, ik zou zeggen dat ik per se persoon X zou willen inhuren, dan word ik keihard uitgelachen. Wanneer we iemand aannemen moet daar een breed draagvlak voor zijn. Het is een democratisch proces. Er is altijd een interview panel dat bestaat uit minimaal vier mensen die het unaniem eens moeten zijn dat de sollicitant aangenomen mag worden. Wij zoeken bijzondere mensen die uiteraard een goed stel hersenen en relevante werkervaring hebben,  maar ook nog eens een keer bij onze sterke cultuur passen. Wij zijn een snel veranderende, constant innoverende organisatie. We hebben dus mensen nodig die hier proactief mee aan de slag gaan zonder dat we ze precies vertellen wat ze moeten doen. We nemen hier mensen aan voor Google, pas in de tweede plaats voor een specifieke rol. Hierom stromen mensen hier vaak in op een functie waarin ze kunnen meegroeien met ons bedrijf. Wanneer je hier binnen bent, is de sky the limit.”

Trends

Net zoals de werknemers, is het gehele bedrijf constant in ontwikkeling. “Onze missie is om informatie overal ter wereld te orden, toegankelijk en relevant te maken. Als ik kijk naar de huidige fase waarin het internet zich bevindt, denk ik dat het net nog veel ontwikkelingen kan doormaken. Denk aan the internet of things.  In het jaar 2016 wordt er vrijwel zeker meer informatie gegenereerd door de dingen om ons heen zoals brandmelders, auto’s dan door mensen. Die hoeveelheid aan informatie staat op het punt om te exploderen. Wij als Google hebben nog veel te doen.”

Dit betekent niet dat het bedrijf al zijn kaarten op één ontwikkeling inzet. “De snelheid van verandering is waanzinnig. Ik zie een aantal trends: Alles wordt mobiel, data gaat naar de cloud en we zien the internet of things. Als je als bedrijf op deze trends inspeelt, kun je bijna niet fout gaan. Wij proberen met Google Enterprise bedrijven te helpen hun IT landschap aan te passen om het wendbaar te maken.” In 2010 stapte Ahold over naar het gebruik van Google Apps. Niet alleen ging de gehele organisatie over op het email systeem van Google, ook trainingen worden ondersteund met video oplossingen en taalbarrières geslecht door de vertaaldiensten van Google.  Dit komt de interne communicatie en samenwerking uiteraard ten goede. “Het helpt mensen te werken zoals ze leven. Niet gebonden aan een vaste werkplek of specifieke devices. Zonder concessies te doen op het gebied van veiligheid of beheer. We denken dat bedrijven zo sneller en innovatiever kunnen worden.“

 

CFO Day

Bent u benieuwd hoe u de laatste technologische ontwikkelingen ten gelde kunt maken voor uw onderneming? Kom dan op 5 juni naar de CFO Day.

Schrijf u hier in voor het grootste en meest succesvolle jaarlijkse evenement voor CFO’s en Financieel Directeuren.   

__________________________________________________________________________________

Association voor CFO’s en FD’s   De CFO Association is dé exclusieve community van CFO’s en FD’s in Nederland. De CFO Association biedt u een schat aan ervaring, kennis en inspiratie. Word lid van ‘s lands grootste peer to peer adviesbureau en laat u adviseren door de top CFO’s van Nederland.

Als lid bent u welkom tijdens de exclusieve netwerkevenementen en congressen CFO Day en Finance Transformation. Topevenementen vol inspiratie, interactie, know-how, hoog niveau aan hospitality en netwerken met collega CFO’s en Finance Directors. Dit is netwerken op topniveau. 

 

Bekijk de komende evenementen van de CFO Association.

 

Word direct lid van de CFO Association. 

 

  

Gerelateerde artikelen