Grip op risico’s, wereldwijd succes.

Jana van Bokhoven en Joep Trienekens Howden
Internationaal zakendoen, zonder onaangename verrassingen.

Internationaal zakendoen zit Nederlandse bedrijven in het bloed. Van de Gouden Eeuw tot vandaag zoeken onze ondernemers hun kansen over de grens, maar wie zaken wil doen over de grens loopt ook tegen risico’s aan. In de praktijk blijken deze risico’s vaak onvoldoende beheerst, constateren Jana van Bokhoven en Joep Trienekens, respectievelijk Senior Risk Consultant en Director International & HC-RM Divisions bij Howden Nederland.

Dat is niet verrassend, want de risico’s en de beste manier om risico’s te managen veranderen voortdurend. “Kijk alleen al naar de lokale wet- en regelgeving. De verschillen tussen landen zijn al groot, of het nu gaat om contract management, good local standards, financiële afdrachten, assurantiebelastingen of andere wetten en regels. En dan worden die ook nog voortdurend aangepast”, zegt Van Bokhoven.

Hier komt bij dat bedrijven het zichzelf nog wel eens lastig maken. “Soms zijn bedrijven via het hoofdkantoor verzekerd in een internationaal programma, terwijl het lokale management daarnaast een secundaire dekking regelt. Met als gevolg dat het bedrijf dubbele premies moet afdragen. Ook het omgekeerde komt voor: dat op het hoofdkantoor helemaal niet bekend is wat er in het buitenland geregeld is. De CFO gaat ervan uit dat er lokaal een verzekering is afgesloten, terwijl dat niet zo is of de lokale dekking ontoereikend is.”

Dit soort vergissingen worden in de hand gewerkt doordat ‘ondernemers vooral bezig zijn met ondernemen’, zoals Van Bokhoven het uitdrukt. “Zij willen heel graag zaken doen.” Centraal risicomanagement krijgt daardoor minder aandacht en prioriteit. Zeker op het gebied van verzekeringen is een reactieve houding eerder regel dan uitzondering. Het gevolg is een wirwar aan polissen, met verschillende eigen risico’s, voorwaarden en vaak onduidelijke schadeafwikkeling.”

Howden: een trusted advisor

Risicoadviseur Howden Nederland, onderdeel van de Howden Group, een wereldwijde top 10-verzekeringsmakelaar die actief is in 120+ landen, pakt deze uitdagingen systematisch aan. Het bedrijf bedient sectoren van maakindustrie en transport tot bouw, zorg en zakelijke dienstverlening. “Daarbij bieden wij onze dienstverlening aan bedrijven van verschillende groottes”, legt Trienekens uit. “Van grote multinationals tot start-ups met drie man personeel of grote internationale bedrijven met dochterondernemingen op alle continenten.” Howden combineert de voordelen van een wereldwijd netwerk (Howden One) met die van lokale kantoren: “Via dat netwerk kunnen we klanten over de hele wereld bedienen. Tegelijkertijd kunnen partners van lokale kantoren onderling overleggen over de uitdagingen ter plaatse. En klanten staan altijd in direct contact met een dedicated accountmanager.”

Howden heeft een focus op de lange termijn, mede dankzij de gedeeltelijke employee ownership – een derde van de aandelen is in handen van het personeel. Duurzame partnerships zijn daarbij de norm. “Wij zijn er trots op dat we veel relaties hebben die we al meer dan 25 jaar bedienen”, zegt Van Bokhoven. “Zij zien ons als een ’trusted advisor’.”

Drie stappen

Howden hanteert in z’n advies aan klanten een integrale benadering van risicomanagement, volgens een beproefde methode die bestaat uit drie stappen.

Stap 1: Verkennen

Het proces begint met een grondige inventarisatie en analyse van alle bedrijfsrisico’s en hun financiële gevolgen. Deze bedrijfsspecifieke aanpak is cruciaal, omdat risicoprioriteiten sterk verschillen per organisatie.

“Voor het ene bedrijf is aansprakelijkheids- of beroepsaansprakelijkheidsrisico en cyber prioriteit nummer één”, aldus Van Bokhoven. “Voor een ander bedrijf gaat het om de bescherming van bedrijfscontinuïteit en bijvoorbeeld assets bij een productiefaciliteit. Howden begeleidt klanten bij het in kaart brengen van diverse risicogebieden, van aansprakelijkheid en cybercriminaliteit tot bescherming van activa en personele risico’s. Het doel is vooral om het bewustzijn van het belang van risicomanagement te stimuleren.”

Stap 2: Voorkomen

Na de verkenningsfase volgen het adviestraject en de handvatten voor een actieve risicoreductie. Howden begeleidt klanten bij het implementatietraject om de risico’s beheersbaar te maken. “Het doel is om bewustwording en verzekerbaarheid te bevorderen”, zegt Van Bokhoven. “Denk aan cybersecurity-maatregelen volgens de NIS2-richtlijn: bedrijven moeten voldoen aan deze richtlijn en maatregelen doorvoeren, zodat hun risico’s beheersbaar blijven. Deze maatregelen hebben weer een positief effect op verzekerbaarheid.”

Stap 3: Verzekeren

Voor de resterende, niet volledig beheersbare risico’s biedt Howden maatwerkoplossingen aan. Dankzij het wereldwijde netwerk kan het kantoor complete internationale verzekeringsoplossingen aanbieden of juist lokale verzekeringen en/of oplossingen regelen. In beide gevallen profiteren klanten van maatwerkvoorwaarden en concurrerende premies door Howden’s onderhandelingskracht: “Wij zijn een grote partij en hebben daardoor veel ‘buying power'”, stelt Trienekens. “We kunnen veel druk uitoefenen op verzekeraars om tot betere voorwaarden en premies te komen. Een essentieel onderdeel van deze fase is de schadeafhandeling, waarbij de lokale aanwezigheid haar waarde bewijst. Zo beschikken onze collega’s in het Howden One Netwerk over kennis van de lokale markt, kennen zij de juridische context, beheersen zij de lokale taal en bieden of organiseren zij ter plekke ondersteuning.”

Communicatie essentieel

Van Bokhoven benadrukt dat in elke fase van het risicomanagementproces communicatie essentieel is. “Ook nadat de drie stappen ‘verkennen, voorkomen en verzekeren’ eenmaal zijn gezet. Risicomanagement is nooit klaar. Een ondernemer kan vandaag besluiten zijn werkzaamheden of werkgebied morgen uit te breiden. Nieuwe risico’s kunnen opdoemen. Maatregelen die vandaag voldoen, zijn morgen verouderd. De dynamiek van internationaal opererende bedrijven is ongekend. Via een internationaal klantportaal biedt Howden CFO’s volledig inzicht in hun verzekeringen, premies, voorwaarden en contactpersonen wereldwijd.”

In aanvulling daarop evalueert Howden regelmatig met de klant of het risicomanagement en hun strategie daaromtrent moet worden bijgesteld. “Het is goed om regelmatig, afhankelijk van dynamiek en complexiteit, samen de stand van zaken door te nemen, zodat de maatwerkoplossingen volledig blijven aansluiten op de bedrijfsrisico’s en we steeds tot de meest efficiënte oplossing komen”, zegt Van Bokhoven. “Ter bevordering van het centraal risicomanagement ondersteunen wij onze relaties bijvoorbeeld met Teams-meetings, waaraan alle stakeholders – het hoofdkantoor, lokale dochteronderneming, lokaal Howden-kantoor en Howden Nederland als centrale broker deelnemen. Samenwerking tussen partijen en efficiëntie staan voorop.”

Voordelen voor de CFO

Howden biedt de CFO beheersing en volledig inzicht middels integraal risicomanagement. Hierdoor heeft de CFO grip op risico’s in alle landen waar de organisatie actief is. Dankzij het wereldwijde netwerk en de inkoopkracht van Howden profiteert de CFO bovendien van kostenbesparingen en gunstigere verzekeringsvoorwaarden.
Zo kunnen de ondernemer en de CFO zich volledig richten op de kansen voor de onderneming, in de wetenschap dat de risico’s wereldwijd professioneel verkend, voorkomen en verzekerd zijn.

 

Gerelateerde artikelen