Hoe brengen CFO’s hun organisaties in de ‘fast lane?’ (CFO Day 2015)
– Bekijk hier alle foto’s van de CFO Day 2015. – Lees de verslagen van de CFO Award 2015 winnaars: René Hooft Graafland (vml. CFO Heineken), Marijn de Wit (CFO bol.com) en Renier Vree (CFO Arcadis). – Bekijk hier de full page felicitatie aan de CFO Awards winnaars in het FD. Het centrale thema van CFO Day is ‘Put your business in the fast lane’. Na het meer beschouwende thema van 2014: ‘Unlock the power of technology’ is het nu tijd voor actie. ‘Wat kan de CFO morgen doen om zijn of haar organisatie te versnellen?’ vraagt Community Manager Kevin Mottard de zaal tijdens de plenaire opening. De CFO is van nature sterk gericht op structuur en processen, maar voor echte verandering is een cultuuromslag nodig. Mottard: ‘We bespreken vandaag hoe de CFO ownership kan nemen, kan bijdragen in het omdraaien van de waardeketen en zich kan opstellen als een echte business partner die zelf voor de disruptie zorgt.’ Maar kunnen de dinosauriërs – traditionele trage corporates – de omslag wel maken, of is dat een hopeloze opgave? Die vraag mag de eerste plenaire spreker lifehacker Martijn Aslander beantwoorden. Daarna zal Erik van der Steen bespreken of de finance functie überhaubt nog bestaat over tien jaar. Corporates, could your days be numbered?’De titel klinkt wat negatief, maar eigenlijk is Martijn Aslander heel positief. Hij ziet zelfs een nieuwe Gouden Eeuw voor Nederland. Immers, we hebben uitstekende connectiviteit, geen religieuze belemmeringen en we zijn vaak early adapters van nieuwe technologie. ‘Maar’, zegt Aslander, ‘op het gebied van digitale skills hebben we nog veel te leren. Wie gebruikt er nog Outlook?’ Een groot deel van de zaal moet bekennen van wel en ze hebben ook nog nooit tips gezocht over hoe ze er effectienter mee kunnen werken. Als je daar al geen uurtje voor vrij kan maken als CFO, worden de zaken realiseren die Mottard noemde wel heel lastig. Het antwoord op veel problemen in het digitale tijdperk is ‘lifehacking’ dat zorgt voor lagere kosten, minder stress en impact. Een uitdaging die je bijvoorbeeld vrij makkelijk kunt overwinnen is information overload. ‘Je moet gewoon goede filters aanbrengen. Daarmee volg ik probleemloos 700 websites per dag’, aldus Aslander. Een ander onderwerp dat Aslander aansnijdt is exponentiele groei. ‘Dit is heel fundamenteel. De mens is slecht toegerust om exponentiele groei te kunnen volgen. Lineaire groei begrijpen we goed. Free Record Shop had een geweldige periode in de jaren negentig en groeide lineair prachtig door totdat ineens de exponentiële lijn van het internet dwars omhoog schoot en weg was Free Record Shop.’ __________________________________________________________________________________Ontmoet de financiële top van NederlandWilt u volgend jaar ook aanwezig zijn en bij de vele andere inspirerende bijeenkomsten voor CFO’s en FD’s? Word dan nu lid van de CFO Association, dé exclusieve community van CFO’s en FD’s in Nederland. Als lid bent u welkom tijdens de exclusieve netwerkevenementen en congressen CFO Day en Finance Transformation. Topevenementen vol inspiratie, interactie, knowhow, hoog niveau aan hospitality en netwerken met collega CFO’s en FD’s. Tevens ontvangt u jaarlijks 4 keer CFO Magazine. Meld u aan via CFO.nl/memberships.__________________________________________________________________________________ Uber is een voorbeeld van een exponentiële organisatie. Het concept heeft met Taxi’s eigenlijk niks te maken, stelt Aslander. Het is een dienst die vraag en aanbod in logistiek bij elkaar brengt. Binnenkort gaat Uber ook post bezorgen en maaltijden en vormt daarmee een levensbedreigende concurrent voor spelers in die markten. Niemand zag Uber aankomen.’Onder de oppervlakte van jullie business spelen ontwikkelingen die ook exponentiële vormen kunnen aannemen’, aldus Aslander. ‘En dat gaat erg snel. Een voorbeeld is astroid mining – het winnen van waardevolle grondstoffen uit asteroiden. Een activiteit die met de scherp dalende kosten van ruimtevaart opeens snel winstgevend kan worden en goed mogelijk wordt met de huidige stand van de technologie.’ Aslander laat een drone door de zaal vliegen om zijn punt kracht bij te zetten. ‘Kost 500 euro en die prijs zal alleen maar verder dalen.’ Via een online game genaamd Eve Online worden momenteel asteroiden verhandeld. De inzichten die daar uit komen zijn straks miljoenen waard. ‘Dit gebeurt onder onze neus.’ Een ander voorbeeld is grafeen. ‘Een super materiaal’, volgens Aslander. ‘Als je dat in een batterij stopt is hij straks in twee seconden opgeladen. Een elektrische auto laadt hij in vijf minuten op. En over energie gesproken: Dat is gratis in 2035 vanwege de dalende prijs van zonnecellen. Daar krijgen de energiereuzen dus snel mee te maken. Wanneer we overigens onbeperkt gratis energie hebben kunnen we zout water omzetten in zoet water waarmee we woestijnen in Afrika kunnen omvormen tot groene oases.’De belangrijkste les voor CFO’s? ‘Vergeet je assets. Het is tijd voor een nieuw strategisch voordeel. En dat is je attitude. Ben je nieuwsgierig? Durf je je angsten onder ogen te zien? Ben je open minded? Zo niet, is dat de omslag die je nu snel moet maken.’ ‘Financials, could your days be numbered?’Bestaat de finance functie nog in 2030 en waaruit bestaat ze dan? Binnen 15 jaar zullen 85 procent tot 90 procent van de huidige finance taken geautomatiseerd zijn. Wat blijft er dan nog over van finance? Deze vraag staat centraal in de keynote van Erik van der Steen, Global Head of Finance APM Terminal divisie bij Maersk Holding. ‘Ik wil het met jullie hebben over arts, bits en chemistry. Eerst arts. De helft van onze hersencapaciteit gebruiken we voor het verwerken van beeld. De mens is visueel ingesteld. Denk dan nu aan de maandafsluiting. Wat stuurt u uw collega’s? Een PDF met tekst en bulletpoints. Misschien zit er een enkele bar chart bij. De systemen en processen waarmee we dit leveren kosten miljoenen. Vervolgens pakt u uw iphone om het weer te checken. Prachtige visuals, real-time, altijd beschikbaar, toekomstgericht….gratis… en de gewoonste zaak van de wereld. Zet dit naast uw managementinformatie en de vergelijking is op zijn minst opvallend.’De volgende trend is bits. Van der Steen: ‘Bij de metro zijn geen loketten meer; ze zijn niet meer nodig. Maar wie wilde ze behouden met als argumentatie customer intimacy? De loket medewerkers. En wat zeggen wij bij finance? Onze business controllers en analisten moeten echt bij de business mensen zitten. Is dat werkelijk anders dan de metro?’ De laatste is chemistry. ‘Een groot deel van het werk van finance bestaat uit budgetteren, rolling forecasts, latest estimates, et cetera. Maar lange termijn planningen zijn achterhaald. Uber is al eerder ter sprake gekomen. De oprichters hebben echt geen business plan geschreven dat in lijn is met wat er nu gebeurt. Ze zijn groot geworden door design by experiment en steeds verder verbeteren en verfijnen. Lange termijn planning is zeer kostbaar en bijna nooit relevant.’ Wat betekent dit voor Finance? ‘Onze oude belofte is: We maken u vrij voor added value activiteiten en helpen u betere beslissingen te nemen. Dat is een geweldige propositie. Maar net zoals in auto’s het navigatiesysteem de rol van de bijrijder heeft overgenomen geldt dat ook voor finance. Ik moet u iets droevigs vertellen’, besluit Van der Steen. ‘De co-piloot is niet meer nodig. Er blijven alleen rollen over die een stuur in handen hebben. In het geval van finance zijn dat investor relations en het managen van kasstromen. Dat is 10 procent van het personeel. Wat gaat de rest straks doen? IT competenties en change management zijn must haves. Verder heb je een specialisatie nodig en collaboration skills: de T-shaped manager. Unieke vaardigheden zijn de toekomst. Duplication is waste.’ Out of the box inspiratieDe 400 CFO’s dompelen zich de rest van de ochtend en middag onder in verschillende subsessies. Ze leren van start-ups, familiebedrijven zoals Dinkervoort en veelbelovende online spelers zoals Owlin, wisselen ervaringen uit in rondetafelsessies en laten zich inspireren door collega CFO’s en out-of-the-box sprekers zoals Toon Gerbrands (algemeen directeur PSV) en Jan Swillens (Commandant Kolonel Korps CommandoTroepen). Ton van Veen (CFO Jumbo Supermarkten) en Gosse Boon (CFO Nutreco) Onderwerpen die besproken worden zijn leiderschap, digitalisering, alternatieve financiering, innovatie, reputatiemanagement in een open wereld, sturen in een wereld van VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity & Ambiguity), simplificeren van finance, lean management, de sharing economy, big data en omgaan met exponentiele groei. Tijdens deze sessie deelde Jack Zantman (CFO V&D) de gevolgen van en reactie op de disrupties die zich in de omgeving van de V&D hebben afgespeeld. Ook vertelde hij hoe de organisatie een toekomstbestendig business model wil neerzetten en wil afdwingen dat elke medewerker hiervoor het juist gedrag vertoont. Wat verwacht een ondernemer van finance?Het programma eindigt met een paneldiscussie tussen ondernemer Peter Goedvolk en CFO’s Marijn de Wit (Bol.com) en Claudia Mennen-Vermeule (BrandLoyalty). Een ondernemer als Goedvolk verwacht van een CFO dat het een strategische partner is en niet iemand die zich alleen maar bezig houdt met risk & compliance, al moet hij/zij dat ook beheersen. ‘Ik denk dat CFO Day volgend jaar anders moet heten: CAK Day, naar de Chief Alles Kunner.’ In hoeverre voldoen de CFO’s in het panel aan deze verwachtingen? Beide acteren ze als strategische partner, betogen ze. ‘Weinig regels en puur de business ondersteunen.’ Zo typeert Mennen-Vermeule haar finance team. De Wit probeert het ondernemerschap bij Bol.com niet lam te leggen met risk management, maar juist te stimuleren. ‘We hebben risico’s verdeeld in 35 brokjes zodat niks ‘too big to fail’ is’, aldus De Wit. ‘De middelen alloceren we van te voren aan deze 35 teams die maandelijks iets moeten opleveren wat staat.’ Mennen-Vermeule vindt dat toch wat ingewikkeld klinken. Zelf heeft ze de 15 top risico’s benoemd waar zij en haar team dagelijks op zitten. Afsluitende paneldiscussie met Peter Goedvolk, Rens de Jong, Claudia Mennen-Vermeule & Marijn de Wit Goedvolk begrijpt de risicobeheersende rol van finance, maar wil geen pessimistische praat in zijn board, die overigens nooit uit meer dan twee leden mag bestaan. Een rood-gele, en meer een blauw type. Dat kan dan de CFO zijn, of liever de CAK (Chief Alles Kunner). En dan sluit dagvoorzitter Rens de Jong het programma af. ‘Het is een prachtige dag geweest en u heeft weer veel kennis tot u genomen. Nu is het tijd voor ontspanning. Buiten stormt het en staat er file, dus u kunt beter nog even blijven om te netwerken. We hebben de liquide middelen al klaargezet. Geniet ervan en ik zie jullie graag terug op één van de bijeenkomsten van de CFO Association en de volgende editie van het Jaarcongres Finance Transformation op 12 november en natuurlijk op CFO Day 2016.’ _________________________________________________________________________ Interessant voor u als Executive Financial: 1. Komt u ook op 1 juni 2016? In 2016 vindt CFO Day plaats op woensdag 1 juni. Noteer deze datum alvast in uw agenda. Wij hopen u volgend jaar te verwelkomen. Lees meer op CFODay.nl. Wilt u als partner betrokken zijn bij CFO Day 2016? Neem dan contact op met Tim Bosman via 020 6390008 of tbosman@alexvangroningen.nl. 2. Word lid van de CFO Association Wilt u volgend jaar aanwezig zijn bij CFO Day en bij de vele andere inspirerende bijeenkomsten voor CFO’s en FD’s? Word dan nu lid van de CFO Association, dé exclusieve community van CFO’s en FD’s in Nederland. Als lid bent u welkom tijdens de exclusieve netwerkevenementen en de congressen Finance Transformation en CFO Day. Topevenementen vol inspiratie, interactie, knowhow, hoog niveau aan hospitality en netwerken met collega CFO’s en FD’s. Tevens ontvangt u jaarlijks 4 keer CFO Magazine. Meld u hier aan. 3. Interessante opleidingen voor u en uw collega’s: – Effectief Leiderschap in 4 dagen. Volg dé Leiderschapstraining voor Financials. – Voorkom financiële missers en creëer waarde. Volg de driedaagse training Financiële Analyse.- Groei in uw rol als strategisch partner. Volg de vijfdaagse Masterclass Strategisch Financieel Management.