Japanse automakers Honda en Nissan willen in 2026 fuseren

De twee Japanse autofabrikanten ondertekenden maandag een intentieverklaring tijdens een gezamenlijke persconferentie in Tokio. Het is de bedoeling de gesprekken in juni volgend jaar af te ronden. Honda kondigde ook aan dat het voor maximaal 1,1 biljoen yen (6,7 miljard euro) aan eigen aandelen zal inkopen.
Het nieuwe fusiebedrijf moet in augustus 2026 beursgenoteerd zijn. Beide bedrijven behouden hun eigen merken, waaronder Honda’s grote motorfietsenafdeling.
Mogelijk zal in een later stadium ook Mitsubishi – waarvan Nissan de belangrijkste aandeelhouder is – zich aansluiten. Mitsubishi wil daar eind januari over beslissen. Bij de drie bedrijven rollen jaarlijks 8 miljoen voertuigen van de band.
Lees ook op CFO.nl: Leon Maassen (Mitsubishi Motors Europa): “In mijn CFO-rol ben ik altijd gebonden aan de Japanse manier van ondernemen – en die is extreem risico avers.”
Renault bouwt belang in Nissan af
Onlangs meldde de Financial Times al dat Nissan met spoed een nieuwe aandeelhouder zocht, nu langdurig partner Renault zijn belang in de noodlijdende fabrikant aan het afbouwen is. “We hebben twaalf tot veertien maanden om te overleven”, had een hooggeplaatste ingewijde bij Nissan gezegd tegen de Britse zakenkrant.
De alliantie met Renault dateert uit 1999 toen het Franse concern Nissan van een dreigend faillissement redde. Renault had lang zo’n 43 procent van de aandelen van Nissan in handen. Inmiddels is dat teruggebracht tot net geen 36 procent.
Tegelijkertijd kampt Nissan met dalende autoverkopen in belangrijke markten China en de Verenigde Staten. Daarbij is de winst gekelderd door gestegen kosten. Nissan kondigde recent ook aan wereldwijd 9000 banen te schrappen. “Onze samenwerking met Honda betekent niet dat we onze plannen om Nissan er weer bovenop te helpen, opgeven”, verklaarde Nissan-topman Makoto Uchida maandag.
Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell onderzoeken we tijdens FM Dag 2025 met 250 finance professionals hoe subtiele, maar impactvolle ingrepen het verschil kunnen maken. Als CFO speel jij een sleutelrol in waardecreatie – maar hoe zet je de juiste stappen om écht door te breken? Ontdek het op FM Dag 2025. Kom met je finance-team en profiteer tot 1 april van voordelige early bird- & teamtickets.