Japanse automakers Honda en Nissan willen in 2026 fuseren
De twee Japanse autofabrikanten ondertekenden maandag een intentieverklaring tijdens een gezamenlijke persconferentie in Tokio. Het is de bedoeling de gesprekken in juni volgend jaar af te ronden. Honda kondigde ook aan dat het voor maximaal 1,1 biljoen yen (6,7 miljard euro) aan eigen aandelen zal inkopen.
Het nieuwe fusiebedrijf moet in augustus 2026 beursgenoteerd zijn. Beide bedrijven behouden hun eigen merken, waaronder Honda’s grote motorfietsenafdeling.
Mogelijk zal in een later stadium ook Mitsubishi – waarvan Nissan de belangrijkste aandeelhouder is – zich aansluiten. Mitsubishi wil daar eind januari over beslissen. Bij de drie bedrijven rollen jaarlijks 8 miljoen voertuigen van de band.
Lees ook op CFO.nl: Leon Maassen (Mitsubishi Motors Europa): “In mijn CFO-rol ben ik altijd gebonden aan de Japanse manier van ondernemen – en die is extreem risico avers.”
Renault bouwt belang in Nissan af
Onlangs meldde de Financial Times al dat Nissan met spoed een nieuwe aandeelhouder zocht, nu langdurig partner Renault zijn belang in de noodlijdende fabrikant aan het afbouwen is. “We hebben twaalf tot veertien maanden om te overleven”, had een hooggeplaatste ingewijde bij Nissan gezegd tegen de Britse zakenkrant.
De alliantie met Renault dateert uit 1999 toen het Franse concern Nissan van een dreigend faillissement redde. Renault had lang zo’n 43 procent van de aandelen van Nissan in handen. Inmiddels is dat teruggebracht tot net geen 36 procent.
Tegelijkertijd kampt Nissan met dalende autoverkopen in belangrijke markten China en de Verenigde Staten. Daarbij is de winst gekelderd door gestegen kosten. Nissan kondigde recent ook aan wereldwijd 9000 banen te schrappen. “Onze samenwerking met Honda betekent niet dat we onze plannen om Nissan er weer bovenop te helpen, opgeven”, verklaarde Nissan-topman Makoto Uchida maandag.
Op dinsdag 15 april nemen we tijdens FM Dag 2025 een diepe duik in de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell ontdekken jouw finance professionals hoe ze AI-tools kunnen inzetten, rapportages digitaliseren en data-analyse versterken. Het resultaat? Meer efficiëntie, betere beslissingen en een organisatie die klaar is voor de toekomst. Investeer in de ontwikkeling van jouw team en maak gebruik van onze speciale groepstickets met korting. Zorg dat jullie deze kans niet missen!