Joyce van Donk (CFO Ordina): “Mensen staan altijd centraal.”
Joyce van Donk werkte voordat ze bij Ordina binnenkwam jarenlang in de financiële consultancy. Acht jaar geleden startte ze als controller bij Ordina. Sinds 2021 is ze CFO. Van Donk: “Ordina stond in de tijd dat ik aankwam bekend als allround system integrator. Er moest meer scherpte in ons portfolio komen om aan klanten te laten zien dat je met Ordina echt het beste in huis had op IT-gebied. Ordina heeft toen goed gekeken naar urgente digitale thema’s binnen de expertises die we al in huis hadden: datagedrevenheid, cybersecurity, digitale acceleratie en business platforms. Door de jaren heen hebben we onze strategie aangescherpt en gericht op de uitdagingen waar onze klanten nu en morgen voor staan. Zo zijn we onze dienstverlening meer gaan aanbieden in een multidisciplinaire teamstructuur, in plaats van het individueel inzetten van onze experts, en richten we ons op digitale thema’s en marktthema’s. Zo bieden we echte high performance oplossingen aan onze klanten.”
Finance groeit met de organisatie mee
In de uitdagingen waar de IT-dienstverlener mee te maken had, moest ook de finance afdeling meegroeien. Welke stappen heeft Van Donk hierin van dichtbij meegemaakt? “Als finance organisatie binnen een IT-bedrijf moet je, meer dan in welke sector ook, versnellen als het aankomt op de IT-kant van het bedrijf. Binnen Ordina hebben we dit goed opgepikt. Finance heeft de mogelijkheid om de verschillende diensten die we aanbieden met elkaar te verbinden. Met data die uit allerlei projecten terugkomt naar de finance afdeling behaal je een voorsprong. We hebben deze data de afgelopen jaren geanalyseerd en steeds ook teruggekoppeld naar de business, waardoor nieuwe inzichten ontstaan. Daar werken we continu aan, met onverminderde energie. Daarnaast hebben we de operationele processen strakker ingeregeld. We werken efficiënter en slimmer, passend bij de wendbaarheid die nodig is om onze klanten te helpen veranderingen voor te zijn. Voor mijzelf geldt dat ik ook mijn eigen ervaring meeneem op trajecten om onze klanten nog beter te bedienen.” Van Donk geeft aan dat digitale transformatieprocessen ook wanneer je zelf een IT-dienstverlener bent ook wel eens met ups en downs gaan. “Maar door goed samen te werken, blijft de vooruitgang sterk en ervaren we het zeker ook als een leerproces.”
High performance teams
Van Donk ziet dat veranderingen steeds meer gedreven worden vanuit business en IT samen, in plaats van alleen vanuit IT. Ook de snelheid van veranderingen blijft onverminderd groot. In België en Nederland is Ordina een van de grotere spelers in de markt, maar Van Donk ziet ook heel veel kleine spelers met interessante expertises. “Het gaat goed met Ordina, maar het is slim om scherp te blijven op de concurrentie. De markt in de Benelux wordt met name gekenmerkt door een groot aantal nichebedrijven en zzp’ers die gespecialiseerd zijn in specifieke ITen consultancydiensten voor een bepaald segment, of voor een bepaalde markt.”
Ordina concurreert in België en Luxemburg voornamelijk met local-for-local spelers en in Nederland met grotere ITen consultancybedrijven die wereldwijd opereren. Van Donk: “Dat maakt dat we ons goed moeten blijven onderscheiden. In de publieke sector is de afgelopen jaren, met name in Nederland, een groei gerealiseerd waarbij we veel klanten mogen bedienen met onze high performance teams. Daarnaast zien we ook een mooie groei in de financiële sector. Veel bedrijven daar richten zich op het verhogen van de performance en klantbeleving met oplossingen op het gebied van onder meer datagedreven werken, fraudedetectie en compliance. Verdere groei komt uit digitale acceleratie. Ordina helpt bijvoorbeeld zorgverzekeraars met de ontwikkeling van low-code apps voor hun eindklanten. Kijken we naar België dan zien we mooie nieuwe klanten in de farmaceutische industrie, waar we ook breder dan alleen op IT werken en hele compliance-vraagstukken behandelen.”
Breder dan finance
Al in haar rol van controller was Van Donk altijd betrokken bij de business en dacht ze sterk mee over de financiële en commerciële strategie. Maar nu als CFO valt de bredere commerciële blik en het contact met klanten ook binnen haar verantwoordelijkheid: “Een rol die echt bij me past. Ik kijk graag vanuit een breder perspectief naar uitdagingen, maar mensen staan altijd centraal. Daarbij raken de diverse strategische onderwerpen elkaar. Het zijn je medewerkers die je portfolio bij klanten in praktijk brengen, die nieuwe trends en kansen signaleren en daar oplossingen voor bedenken die ook in andere sectoren toepasbaar zijn.”
Als CFO heeft Van Donk de ambitie om verder te bouwen aan het succes. “Ordina heeft de afgelopen jaren de transitie gemaakt van een betrouwbare IT-partner naar een digitale businesspartner gericht op onderscheidende oplossingen. Dat doen we met onze ‘high performance teams’, brede teams die voor een specifiek klantdoel zijn samengesteld een manier van werken waarmee we in 2018 zijn begonnen. Daarmee maken we het verschil, bij onze klanten, maar ook voor onze medewerkers zelf, die meer en sneller leren door met elkaar naar oplossingen te zoeken. Ook hebben we onze kernprocessen verder op orde gebracht om efficiënter en effectiever te werken.”
De realisatie van doelen ligt op koers en Ordina is klaar voor de volgende stap. Van Donk: “De strategie richting 2026 is geformuleerd en we bouwen nu aan de implementatie. We willen groeien, wat betekent dat we zo veel mogelijk goede mensen met ITen businessexpertise moeten aantrekken voor onze klanten. Binnen onze strategie gaan we digitale thema’s nog sterker verbinden met markt-thema’s, denk bijvoorbeeld aan de oplossingen die we kunnen bieden rond het bancaire thema financial economic crime.“
Groei
Om te versnellen kijkt Van Donk niet alleen naar organische groei. “We kijken ook selectief naar acquisities om onze portfolio aan te vullen en verder te laten groeien. Bij een acquisitie staat niet alleen op de voorgrond wat er inhoudelijk kan worden toegevoegd aan Ordina maar ook naar welke mentaliteit en cultuur bij ons past.” Hoe ze die mentaliteit zou omschrijven? “Onze mensen hebben klanten echt hoog zitten en helpen vanuit een intrinsieke drive. Daarnaast heeft iedereen hier een bovengemiddeld grote passie voor IT. Deze waarden nemen we dus zeker mee als we rondkijken naar bedrijven die we overwegen ter acquisitie.” Wat Ordina volgens Van Donk onderscheidt van andere IT-dienstverleners is toch vooral het werken in brede high performance teams. “We zijn daar drie jaar geleden mee begonnen, een bewuste keuze om klanten op weg te helpen met hun digitale strategie. Door onze strategische focus op samenwerking in high performance teams, bieden we onze medewerkers een uitdagend perspectief en kunnen we voor onze klanten meer toegevoegde waarde leveren.”
Het vinden van de juiste medewerkers is niet altijd makkelijk. Van Donk ziet Ordina daarin niet als anders dan bij andere bedrijven die op zoek zijn naar de beste mensen. “De krappe arbeidsmarkt maakt het altijd lastig om talent aan je te binden. Maar ik zie wel dat we momenteel in een goede flow zitten waar veel mensen erg enthousiast van worden. We hebben de afgelopen tijd laten zien dat we vooroplopen. Mensen vinden het leuk om daaraan bij te dragen en deel uit te maken van je team.”
Corona en huidige ontwikkelingen
De coronacrisis was voor Ordina, net zoals voor andere bedrijven, een flinke schok. Van Donk: “Gelukkig konden we de impact van de pandemie destijds flexibel opvangen. Maar ook onze klanten hebben als gevolg van covid-19 te maken gehad met digitale uitdagingen, waarbij wij ze gelukkig goed hebben kunnen helpen. We hebben zelf direct gekeken wie van onze klanten het hardst werden getroffen door de pandemie en welke we dus voorrang moesten geven. Daarbij hebben wij het geluk gehad dat maar een beperkt aantal klanten hard werd getroffen.” Toch zag ook Van Donk dat bijna alle bedrijven een pas op de plaats maakten en grotere investeringen tijdelijk on hold zetten. Ook vergde het veel creativiteit om op afstand in contact te blijven met elkaar en met klanten. “Voor onze medewerkers is werken op afstand ook uitdagend geweest, maar omdat hybride werken ook voordelen heeft, zetten wij er nu wel op in dat medewerkers deels vanuit huis werken en deels op kantoor, of bij de klant. Afgelopen jaar hebben wij ons hoofdkantoor in Nieuwegein al verbouwd om hier invulling aan te geven.”
Toch ziet Van Donk, terugkijkend, dat de coronacrisis voor de digitaliseringsslag van bedrijven en organisaties en dus ook voor de markt waarin Ordina opereert vooral een versnelling heeft gebracht. “Goed transformeren is voor klanten altijd al een uitdaging, maar zeker als deze stappen onder druk moeten worden gemaakt. Dat zien we nu ook tijdens de recente ontwikkelingen in de Oekraïne en de macro-economische effecten die de oorlog teweegbrengt. Op het gebied van cybersecurity zijn we nu ook extra alert op potentiële dreiging voor onze klanten en voor onszelf.”
Duurzaam rapporteren
Elk bedrijf heeft tegenwoordig te maken met de nieuwe rapportagevereisten ook met betrekking tot CO2-uitstoot. Hoe ga je daarmee om als CFO bij een IT-dienstverlener? Van Donk: “Binnen de IT-sector zijn we bezig met het terugbrengen van CO2-uitstoot. Het grootste deel van onze uitstoot zit in de mobiliteit van onze mensen. De uitdaging is dus: minder reisbewegingen per project. Dat is best moeilijk, want aan de ene kant wil je naar klanten toe om een persoonlijkere dienstverlening te bieden, aan de andere kant heeft corona laten zien dat het ook heel goed mogelijk is om op afstand met klanten te overleggen.” Van Donk vervolgt: “In 2020 en 2021 is onze CO2-uitstoot door het thuiswerken gehalveerd vergeleken met 2019. De uitdaging voor ons is om dat zo te houden. Onze impact zal nooit 0% worden, maar we zijn wel aan het kijken hoe we de laatste uitstoot kunnen compenseren, bijvoorbeeld door het aankopen van landbouwgrond die we bebossen. Een project waar onze medewerkers nauw bij betrokken zijn.”
Binnen Ordina staan diversiteit en inclusie ook hoog op de agenda. Voor CFO Van Donk is het, naast een sociale, ook een zakelijke kans om teams beter te maken: “Hoe groter de diversiteit, hoe beter de performance. De cijfers wijzen het uit. Maar het is best een uitdaging, want IT is nog steeds een door mannen gedomineerde sector. De vraag: hoe kom je aan meer vrouwelijke professionals proberen we ook op te lossen door mee te denken. Hoe kunnen we meisjes en jonge vrouwen tijdens hun school en opleiding meer interesseren in IT en digitalisering? Dit doen we door vanuit Ordina lessen te geven op scholen en universiteiten over digitalisering en wat je hiermee kunt bereiken. Een andere manier om meer vrouwen aan te trekken is meer businessprofielen te creëren binnen Ordina, op het snijvlak van IT en business. Een snijvlak waar de komende jaren veel groei zit, dus daar word ik ook als CFO blij van."