KLM krijgt boete voor niet terugbetalen geannuleerde tickets

KLM heeft een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gekregen van ruim 40.000 euro vanwege het niet terugbetalen van geannuleerde tickets. De ILT legt ook een last onder dwangsom op aan KLM die in totaal kan oplopen tot 500.000 euro.

Ook Cathay Pacific Airways en Singapore Airlines hebben boetes gekregen, van respectievelijk 11.800 euro en 22.400 euro. Volgens de ILT betalen de luchtvaartmaatschappijen geannuleerde tickets niet terug aan gedupeerde passagiers die via het inmiddels failliete D-reizen hadden geboekt. Ze weigeren dat omdat de maatschappijen eerder de tickets al aan D-reizen hebben terugbetaald. Volgens de Europese Verordening passagiersrechten hebben passagiers recht op terugbetaling of omboeking als luchtvaartmaatschappijen een vlucht annuleren. Ook wanneer dat ticket is gekocht via een reisagent of tussenpersoon.

Het gaat om passagiers die tussen 2019 en 2021 via D-reizen boekten. De maatschappijen hebben eerder gezegd het ticketgeld aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan. Het reisbedrijf ging echter failliet voordat het geld werd overgeboekt naar de gedupeerden.

De ILT zegt dat KLM passagiers, die via tussenpersonen hebben geboekt, niet rechtstreeks de keuze biedt tussen terugbetaling binnen zeven dagen of een omboeking. De maatschappij moet daarvoor haar website aanpassen en mag niet meer terugverwijzen naar de reisbemiddelaar. KLM heeft een maand de tijd om aan de last te voldoen en moet de ILT daarna wekelijks informeren over de voortgang. Elke keer dat de ILT constateert dat KLM niet voldoet, verbeurt een dwangsom die in totaal dus kan oplopen tot een half miljoen euro.

In december vorig jaar werd al bekend dat de ILT boetes ging opleggen aan de maatschappijen vanwege de kwestie. Het was toen nog niet bekend hoe hoog de boetes zouden worden.

KLM stelt zich in een reactie opnieuw op het standpunt dat het de tickets heeft terugbetaald. Als reizigers kiezen voor boeken via een tussenpersoon neemt die volgens KLM bepaalde taken, zoals het aanvragen en afhandelen van terugbetalingen, op zich. In het geval van D-reizen zegt KLM bovendien al maanden voor het faillissement geld naar de reisorganisatie te hebben overgemaakt.

De luchtvaartmaatschappij is daarom in beroep gegaan tegen de boete die de ILT heeft opgelegd. KLM bestudeert de last onder dwangsom nog en kan daar nog niets over zeggen.