Leren van start-up? “Altijd flexibel is ook niet goed”
Corporates die de les moeten afkijken bij start-ups, soms slaat dit idee door, vindt Jeroen Volk: “Andersom kan evengoed”, zegt de oud-CFO, inmiddels CEO van InvoiceSharing. “Een start-up heeft als doel een grotere corporate te worden. Altijd flexibel zijn is ook niet goed, dan raakt een grote organisatie alleen maar van slag. De waarheid zal zoals altijd wel in het midden liggen.”
Lees ook: Wat CFO's kunnen leren van een start-up
Start-ups staan voor de uitdaging op het juiste moment de juiste hoeveelheid procedures en processen in te voeren. “Anders wordt het een onoverzienbare chaos. Grote bedrijven zijn juist te goed in het instellen van die regels, zijn overgereguleerd. Je moet de gulden middenweg vinden. Dat is het ideaal.”
Mogen falen
Wat CFO’s wel van start-ups kunnen leren is de manier waarop ze met risico omgaan. Binnen het bedrijf moet de ruimte en veiligheid zijn om dingen uit te proberen. Volk: “Als je binnen grote bedrijven tien projecten start en twee mislukken er, dan krijg je die om de oren. Binnen start-ups kijkt men er anders tegenaan. Je hebt toch twee dingen goed gedaan en van die acht anderen heb je geleerd.” Een mindset-verandering noemt hij dat. Het gaat om om “mogen falen”. “Probeer eens wat uit.”
De “ingeramde risico-afkerigheid” staat de CFO in de weg. “Het moet allemaal van tevoren bekend zijn. We willen scenario’s maken, weten waar we aan toe zijn, plannen en voorspellen. Maar de wereld is allang niet meer voorspelbaar”, zegt Volk.
Kathedralen bouwen
Op een eerder congres van Alex van Groningen hoorde Volk een mooie metafoor van spreker Daan Quakernaat. Die riep aanwezige financials op een kathedraal te gaan bouwen. Moraal van het verhaal: Financials proberen al jarenlang business partner te worden. Dit lukt niet omdat alles in één keer goed en kloppend moet zijn. Maar ook een kathedraal is niet in één keer goed gebouwd. Volk: “Een CFO wil eerst alles uitgerekend zien. Bij de meeste financials ontbreekt nog de blik vooruit in plaats van achteruit. Ze hebben dan ook geleerd het verleden te verklaren, niet om over de toekomst na te denken.”
Brugfunctie CFO
In de toekomst ziet Volk de functie van CFO meer op een andere manier ingevuld worden. Ook krijg de financieel directeur een andere plek binnen de organisatie: “Er komen steeds meer specialisten. De CFO van de toekomst is niet pur sang een cijferman, veel meer een architect van de datastromen. Daarbij gaat het niet alleen om financiële cijfers, maar ook om data van sales, marketing of HR. De CFO is de data-architect met de financiële bril op en vervult een brugfunctie.”
Lees ook: "Matrixorganisatie is valse profeet"