‘’Datagedreven aanpak van SINCERIUS helpt acquisities efficiënt integreren.”

SINCERIUS
Business Insight biedt de noodzakelijke handvatten.

Business Insight, de BI-tool van SINCERIUS biedt de portfoliobedrijven van IRIS Investment Club de noodzakelijke handvatten voor het management.

Aan tafel zitten Tobias Taminiau van IRIS Investment Club en Jan van Angelen en Thomas Daemen van SINCERIUS. De afgelopen jaren hebben zij in verschillende trajecten met elkaar samengewerkt: tijdens een transactie, maar ook nadat de transactie is afgelopen. Hun gezamenlijke ervaring onderstreept een belangrijk inzicht: een transactie is slechts het begin van een langdurig proces van groei. Die groei moet gemeten worden. Waar dat voorheen – redelijk ouderwets – in Excel-sheets werd bijgehouden, biedt Business Insight van SINCERIUS de hedendaagse tools om niet alleen de financiële cijfers maar ook de KPI’s bij te houden.

Van accountancy naar innovatieve due diligence

Thomas Daemen, partner bij SINCERIUS, vertelt over zijn beginjaren: hij begon bij PwC in de controlepraktijk. Een aantal jaar na de oprichting sloot hij zich in 2013 aan bij SINCERIUS. ‘’Hoewel deze ervaring me waardevolle inzichten gaf, begon ik me na verloop van tijd minder uitgedaagd te voelen binnen de accountancy. Bij Deloitte maakte ik deel uit van een gespecialiseerd team dat zich richtte op private equity, waar ik de kneepjes van het vak leerde. Met SINCERIUS zag ik een kans om een alternatief te bieden voor de traditionele Big Four-kantoren, waarbij we ons onderscheidden door diepgaande ervaring aan tafel te brengen’’, legt Daemen uit.

Jan van Angelen, die sinds 2015 bij SINCERIUS werkt, heeft een uniek perspectief meegenomen: hij ging van de natuurwetenschap naar het bedrijfsleven. Zijn wens om ook commercieel te werken, vond zijn plek bij SINCERIUS. “Met een studie en promotie in natuurkunde begon ik mijn carrière in de wetenschap, waar ik vier jaar intensief met data werkte. Bij SINCERIUS zette ik mijn expertise in data-analyse in om bij te dragen aan de ontwikkeling van innovatieve oplossingen. Deze focus op technologie stelde mij in staat om niet alleen due diligence-processen efficiënter te maken, maar ook klanten te helpen bij het maximaliseren van hun datapotentieel. Hoewel ik oorspronkelijk weinig ervaring had met boekhouden, leerde ik dit snel en werkte ik vanaf het begin mee aan de due diligence-projecten. Deze ervaring heeft me geholpen bij het ontwikkelen van tools die niet alleen onze interne processen verbeteren, maar ook klanten ondersteunen bij datagedreven besluitvorming.”

Tobias Taminiau is momenteel partner bij IRIS Investment Club, een zusteronderneming van IRIS Corporate Finance. Taminiau wist al vrij vroeg dat hij betrokken wilde zijn bij het adviseren van ondernemers. ‘’Al tijdens mijn studie wist ik dat ik niet de traditionele corporate route wilde volgen, maar me wilde richten op het adviseren van DGA’s in een ondernemende setting. IRIS Corporate Finance is uitgegroeid tot een onafhankelijke corporate finance-boetiek die zich richt op maatwerkadvies voor DGA’s. We hebben ons gespecialiseerd in het begeleiden van bedrijven bij transacties met waarden tussen de vijf en honderd miljoen euro.”

Op dinsdag 15 april nemen we tijdens FM Dag 2025 een diepe duik in de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell ontdekken jouw finance professionals hoe ze AI-tools kunnen inzetten, rapportages digitaliseren en data-analyse versterken. Het resultaat? Meer efficiëntie, betere beslissingen en een organisatie die klaar is voor de toekomst. Investeer in de ontwikkeling van jouw team en maak gebruik van onze speciale groepstickets met korting. Zorg dat jullie deze kans niet missen!

 

Van momentopname naar continue inzichten

Thomas Daemen benadrukt dat er een verandering is opgetreden in de manier waarop due diligence wordt gedaan. “Traditioneel richt due diligence zich op het creëren van een momentopname van de financiële gezondheid en operationele prestaties van een onderneming. Business Insight maakt het mogelijk om die momentopname om te zetten in een doorlopende ‘film’ van realtime analyses.’’

Tobias Taminiau is het eens met de metafoor en vult aan: “Deze verschuiving van statische rapportages naar dynamische, realtime inzichten biedt investeerders en bedrijven een ongekend voordeel. Door KPI’s in realtime te monitoren, kunnen investeerders niet alleen beter geïnformeerde gesprekken voeren met management, maar ook proactiever inspelen op veranderingen in de markt of binnen de organisatie”, legt hij uit. Deze werkwijze leidt niet tot extra werkdruk voor het management. Integendeel, de dashboards bieden een intuïtieve en efficiënte manier om kritieke informatie te verzamelen en te presenteren. ‘’We zien dat CFO’s en CEO’s deze benadering waarderen omdat het hen in staat stelt om hun bedrijven effectiever te sturen zonder tijd te verliezen aan het genereren van complexe rapporten’’, vertelt Van Angelen.

“We zien dat kleinere ondernemingen vaak baat hebben bij eenvoudige financiële analyses, terwijl grotere organisaties meer complexiteit met zich meebrengen.”

De kracht van Business Insight ligt in zijn veelzijdigheid, benadrukt Thomas Daemen. “De kern van Business Insight – het analyseren en visualiseren van financiële data zoals P&L, balans en kasstroom – is relevant voor vrijwel elke industrie. Of het nu gaat om productie, technologie of dienstverlening, elk bedrijf kan profiteren van datagedreven inzichten die zijn afgestemd op hun unieke behoeften.” Met Business Insight wordt een brede groep aan klanten bediend, vervolgt Jan van Angelen. “We bedienen een breed scala aan klanten, variërend van projectgestuurde bedrijven tot pure verkooporganisaties en handelsbedrijven. Terwijl de basis van onze oplossing gestandaardiseerd is, wordt ook een deel volledig op maat gemaakt om aan de specifieke behoefte van de klant te voldoen.’’

Deze flexibiliteit maakt Business Insight tot een waardevol instrument voor organisaties die streven naar continue verbetering. “We zien dat kleinere ondernemingen vaak baat hebben bij eenvoudige financiële analyses, terwijl grotere organisaties meer complexiteit met zich meebrengen. Bij grotere bedrijven zien we vaak dat managementinformatie nog steeds wordt beheerd in Excel, een verouderde en foutgevoelige manier van werken’’, vertelt Tobias Taminiau.

Op de koffie

Gevraagd naar een voorbeeld uit de praktijk waarbij Business Insight is gebruikt, weet Tobias Taminiau al vrij snel KoffiePartners op te noemen. “SINCERIUS speelde een cruciale rol bij de aankoop van een dochteronderneming in Uden en de integratie van een overgenomen bedrijf, genaamd Coffee3. SINCERIUS heeft hierbij de due diligence gedaan, waarbij een dashboard van Business Insight is opgezet. KoffiePartners werkt met een uniek terugkerend businessmodel waarbij klanten veelal koffiemachines leasen via meerjarige overeenkomsten. Business Insight hielp dit model te professionaliseren door KPI-dashboards te ontwikkelen. Hierdoor kan KoffiePartners niet alleen de prestaties van verschillende koffiemerken volgen, maar op termijn ook het gebruik en de onderhoudscycli van de machines in de gaten houden.”

De integratie van drie verschillende entiteiten – de holding, KoffiePartners en Coffee3 – in één financieel systeem was een complex proces, benadrukt Taminiau. “Business Insight zorgde ervoor dat deze bedrijven naadloos met elkaar verbonden werden. Dit creëert niet alleen transparantie maar biedt ook flexibiliteit om snel te reageren op nieuwe kansen en uitdagingen.” Door de inzichten van Business Insight kan KoffiePartners haar investeringen beter plannen en daarmee haar dienstverlening optimaliseren, vertelt Jan van Angelen.
“We kregen inzicht in welke koffiemerken het best presteerden en konden hun voorraad daarop afstemmen. Dit leidde tot een significante verbetering in operationele efficiëntie en klanttevredenheid.”

“Het gebruik van financiële templates versterkt de positie als betrouwbare gesprekspartner voor banken.”

De Nederlandse koffiesector is sterk gefragmenteerd met veel kleine regionale spelers en enkele grotere marktpartijen. KoffiePartners heeft de ambitie om door overnames een leidende positie in deze sector te verwerven. ‘’Dankzij de datagedreven aanpak van SINCERIUS kunnen deze acquisities efficiënt worden geïntegreerd. SINCERIUS voorziet KoffiePartners van een centrale data-infrastructuur waarmee nieuwe overnames snel en effectief aan de bestaande bedrijfsvoering kunnen worden gekoppeld”, legt Thomas Daemen uit. ‘’

Een ander bijkomend voordeel is dat de uitgebreidere financiële boekhouding het makkelijker maakt om aan te kloppen bij banken of andere investeerders. “Het gebruik van financiële templates versterkt de positie als betrouwbare gesprekspartner voor banken. Dit stelt KoffiePartners bijvoorbeeld in staat om realtime zijn financiële situatie te presenteren en strategische beslissingen te onderbouwen. In een sector waar consolidatie een belangrijke trend is, geeft dit KoffiePartners een significant concurrentievoordeel.”

“Inzichten in realtime maken de communicatie tussen investeerders en het management effectiever.”

De toekomst van financieel advies

De toepassing van Business Insight laat zien hoe bedrijven elkaar verder helpen in het verwezenlijken van groeimogelijkheden. “IRIS en SINCERIUS werken nauw samen bij het implementeren van dataoplossingen om zowel controle als prestaties te verbeteren. Deze samenwerking stelt bedrijven niet alleen in staat hun operationele processen te optimaliseren, maar bereidt hen ook beter voor op toekomstige verkopen’’, vertelt Tobias Taminiau.

“Business Insight speelt hierbij een centrale rol omdat het bedrijven helpt om gegevens toegankelijk te maken voor strategische doelen’’, vervolgt Jan van Angelen. ‘’Bedrijven die deze hulpmiddelen inzetten, worden niet alleen operationeel efficiënter, maar krijgen ook een sterkere onderhandelingspositie bij transacties.” De begeleiding is heden ten dage niet alleen tijdens een transactie. Juist nadat de transactie is afgesloten, moet er nog worden gewerkt aan de groei van de gefuseerde of overgenomen bedrijf. “Door onze krachten te bundelen, kunnen we bedrijven begeleiden vanaf de eerste bedrijfsanalyse tot ver na de transactie. Deze blijvende betrokkenheid zorgt voor betere resultaten en een grotere tevredenheid bij zowel verkopende als kopende partijen’’, vertelt Thomas Daemen.

Deze nieuwe manier van rapporteren verbetert ook de communicatie tussen de verschillende stakeholders, benadrukt Tobias Taminiau. “Inzichten in realtime maken de communicatie tussen investeerders en het management effectiever. Waar rapportages vroeger moesten worden opgevraagd, zijn deze nu direct beschikbaar. Dit leidt tot snellere besluitvorming, wat essentieel is in een markt waar snelheid en nauwkeurigheid het verschil kunnen maken tussen succes en falen.”

Lees ook op CFO.nl: Erna van Leijden (CFO van NNZ): “We willen ons portfolio verbreden en minder afhankelijk zijn van landbouwproducten.”

Gerelateerde artikelen