McKinsey: AI verandert consulting en hoe diensten in rekening worden gebracht
Traditioneel factureren consultants hun klanten op basis van omvang en duur van een project, waarbij een deel van hun honararium gekoppeld is aan het aantal factureerbare uren dat het team heeft gewerkt.
Maar tegenwoordig vragen klanten niet meer: “Hier is een opdracht, wat kost dat?”, aldus Michael Birshan, managing partner van McKinsey in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Israël, tijdens een mediaevent deze maand in Londen.
- AI verandert de diensten van consultancybedrijven en hoe die in rekening worden gebracht, zegt McKinsey.
- De prijsstelling is vaker gebaseerd op resultaat in plaats van projecten en uren, stelt het bedrijf.
- De resultaatgerichte prijsstelling is inmiddels goed voor een kwart van wat McKinsey wereldwijd aan honoraria binnenhaalt.
In plaats daarvan zeggen ze: “Dit is het resultaat dat we willen bereiken. De vergoeding hangt dan vooral af van de door McKinsey geleverde prestaties”, legde Birshan uit. Wel blijven hierbij enkele vaste kostencomponenten bestaan.
Volgens Birshan is dit prijsmodel inmiddels goed voor een kwart van wat McKinsey wereldwijd aan honoraria binnenhaalt.
Lees ook op CFO.nl: Derk-Jan van der Wal en Jaap van Everdingen (EY): “No battle plan ever survives first contact with the enemy.”
Resultaatgerichte prijsstelling past meer bij werk dat AI-transformatie vereist
Resultaatgerichte prijsstelling is niet ontstaan door AI, maar het soort werk dat AI-transformatie vereist, past er wel bij, vertelde Kate Smaje, hoofd technologie en AI bij McKinsey, in een interview met Business Insider.
De verschuiving naar resultaatgerichte prijsstelling heeft zich de afgelopen jaren voltrokken, toen McKinsey meer meerjarige, multidisciplinaire en op transformatie gebaseerde werkzaamheden voor klanten ging uitvoeren.
De prestaties worden doorgaans gemeten aan de hand van een scorekaart met factoren zoals investeringsdoelstellingen, het behalen van omzet- of winstdoelstellingen binnen een bepaald tijdsbestek, operationele maatregelen en klanttevredenheidsscores, aldus Smaje.
De veranderingen die McKinsey ondergaat lijken in een bredere trend te passen. Ook consultantcyfirma EY overweegt zijn prijsmodel op de schop te gooien en de tarieven te baseren op resultaat in plaats van uren en projecten.