MiFID II negatief voor (kleinere) beursgenoteerde bedrijven

Nu MiFID II ruim twee jaar in werking is, is de vraag: hoe bereik ik nieuwe beleggers en behoud ik de bestaande?

Door Ariën Stuijt, communications director bij Hill+Knowlton Strategies

Nu MiFID II ruim twee jaar in werking is, beginnen de effecten ook voor middelgrote en kleinere beursgenoteerde bedrijven zichtbaar te worden. Vooral het drastisch gedaalde aantal sell-side-analisten, waardoor er vaak nauwelijks nog onderzoeksrapporten beschikbaar zijn, speelt hen parten. 

Daarmee is de zichtbaarheid bij potentiële grote beleggers sterk verminderd. Voeg daarbij het verschraalde financiële en medialandschap en het vraagstuk is helder: hoe bereik ik nieuwe en behoud ik bestaande beleggers? 

Research-aanbod verschraald 

De per 3 januari 2018 ingevoerde MiFID II-wetgeving had als belangrijk gevolg dat aanbieders van fundamentele research een vergoeding moesten vragen van hun institutionele klanten, terwijl deze kosten tot die datum werden ‘verpakt’ in commissies op aan- en verkooptransacties. 

Doordat veel beleggers hun indirecte research-uitgaven sterk hebben verminderd, is het externe research-aanbod verschraald, al is vaak wel geïnvesteerd in een eigen – klein – analistenteam.

Daar hebben vooral de small- en midcap-bedrijven onder te lijden. In Nederland schrapte Rabobank al de lokale analistenafdeling, terwijl dit jaar NIBC aangaf drastisch te snoeien. De trend van steeds minder Nederlandse sell-side-analisten zet zich dus versterkt door. 

Biotech of vastgoed

Buitenlandse research beperkt zich vooral tot de AEX- en grotere Midkap-fondsen, en focus op gespecialiseerde (sector)research over bijvoorbeeld biotech of vastgoed.

Als gevolg hiervan is de informatiekloof tussen bedrijven en de beleggersgemeenschap sterk gegroeid. Minder aandacht dus van beleggers, veelal resulterend in dalende handelsvolumes en een mogelijk lagere beurswaardering. 

Bedrijven merken dat het steeds moeilijker is toegang tot de kapitaalmarkt te krijgen, en bij dalende beurskoersen worden ze mogelijk kwetsbaarder voor een mogelijk vijandige overval.

Actie gevraagd 

De door MiFID II ontstane trend vraagt om actie. Bedrijven en beleggers hebben steeds vaker grote behoefte aan fundamentele research intelligence en effectieve investor relations.

Aan bestuurders van beursgenoteerde bedrijven de taak om goed na te denken over de beste manier waarop ze hun beursnotering optimaal inzetten. Deze notering was en is toch echt bedoeld als middel om kapitaal op te halen – tegen goede voorwaarden – en daarbij is de relatie met grote beleggers cruciaal.

In goede economische tijden als deze, is het zaak het dak waterdicht te hebben voordat het gaat regenen 

Het is derhalve essentieel dat er voldoende onafhankelijke informatie beschikbaar is, zoals uitgebreide analistenrapporten van hoge kwaliteit. Maar vooral ook een effectieve communicatiestrategie naar alle stakeholders, onder wie beleggers, analisten en media. 

Verhaal op orde 

Dit houdt in dat bedrijven hun verhaal op orde moeten hebben. Waar staan ze eigenlijk voor, wat is hun strategie en hoe denken ze deze te kunnen realiseren? En wat kunnen beleggers verwachten? 

Is groei de ambitie, of is het juist een efficiënte bedrijfsvoering die het bedrijf tot een aantrekkelijke langere-termijnbelegging (bijvoorbeeld een dividendaandeel) maakt?

Vooral in tijden dat het tegenzit of activisme de kop opsteekt, is het cruciaal om de relatie met stakeholders op orde te hebben, zeker als een onderneming kapitaal nodig heeft. Zorg vooral ook  voor een duurzame aandeelhoudersbasis en toegang tot beleggers die de strategie van de onderneming onderschrijven. 

Vertrouwen in het bedrijf

Onderhoud en verbeter dus de relatie met beleggers, analisten en de bredere financiële gemeenschap. Een goede investor relations-strategie en uitvoering helpen om beleggers aan een bedrijf te binden én nieuwe te verleiden om hun vertrouwen in het bedrijf in de aanschaf van aandelen om te zetten. 

Daarbij is het vinden van de balans tussen de strategische ambities en de noodzaak tot het leveren van aandeelhouderswaarde een voorwaarde tot succes. 

Stevige kluif 

Communicatie met de kapitaalmarkt en andere belangrijke stakeholders is dus een belangrijk onderdeel van de strategie. Een stevige kluif voor middelgrote en zeker kleinere beursgenoteerde bedrijven, waar de budgetten niet onuitputtelijk zijn en de CFO vaak de investors relations-rol inneemt. 

Maar het is wel een vraagstuk waarover nagedacht dient te worden. Want in goede economische tijden als deze, is het zaak het dak waterdicht te hebben voordat het gaat regenen.

Ariën Stuijt is communications director bij Hill+Knowlton Strategies

Meaning2numbers
In oktober 2019 hebben strategisch communicatiebureau Hill+Knowlton Strategies en research-provider the IDEA! de handen ineen geslagen in het Meaning2Numbers-initiatief. Het is een consultancy- en informatieplatform dat fundamentele research intelligence combineert met investor relations. 
De samenwerking tussen Hill+Knowlton Strategies en the IDEA! helpt beleggers om een beter inzicht te krijgen in Nederlandse kleine en middelgrote ondernemingen met een beursnotering door meer duiding te geven aan nieuws, aankondigingen en cijferpublicaties van deze bedrijven. Bedrijven worden geholpen door hun zichtbaarheid te vergroten, met als doel handelsvolumes te stimuleren en tot een betere koersvorming te komen. 
Daarmee willen ze de door MiFID II ontstane informatiekloof overbruggen tussen kleine en middelgrote beursgenoteerde bedrijven en beleggers. Doel is hiermee beleggers meer duiding te geven over de strategie en cijfers van bedrijven en het stimuleren van de dialoog tussen beursgenoteerde bedrijven en de beleggersgemeenschap. (www.meaning2numbers.com).