Nederlanders regelen financiën in tijd van de baas

Nederlanders gebruiken het internet tijdens werktijd veelvuldig voor privédoeleinden, zoals het bijhouden van blogs, het nieuws volgen en het regelen van bankzaken. Dit blijkt uit onderzoek van Mitel, leverancier van IP-communicatieoplossingen.

Een op de zes Nederlanders (16 procent) gebruikt het internet om zijn persoonlijke financiën te regelen. Van hen geeft een derde (30 procent) aan hier meer dan een half uur per dag aan te besteden. Alle respondenten zeggen het internet op het werk in te zetten voor research en het lezen van werkgerelateerde publicaties. Ruim de helft (53 procent) gebruikt de werkomgeving voor online samenwerken en het delen van documenten. Een op de vier werknemers (27 procent) houdt tijdens werktijd via internet zijn of haar sociale netwerk bij. Van deze groep zegt 8 procent hier een half uur of langer per dag mee bezig te zijn. In Nederland zijn met name Hyves (37 procent) en LinkedIn (31 procent) populair. Facebook en Myspace scoren het hoogst in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Bijna alle mannen (92 procent) gebruiken het internet op de werkvloer om het nieuws te volgen. Van hen geeft 28 procent aan hier per dag meer dan een half uur aan te besteden.