Netwerksamenleving

Hoewel mijn ouders hun best hebben gedaan mij een goede opvoeding te geven, hebben zij mij niet kunnen voorbereiden op de grote veranderingen die nu op mij afkomen. 'Altijd beleefd met twee woorden spreken, niet door gesprekken van grote mensen heen praten en kinderen die vragen worden overgeslagen.' Opvoedkunde uit de vorige eeuw, want dat is niet de juiste instelling waarmee je het gaat maken in de netwerksamenleving. Een gezonde dosis lef, zelfvertrouwen, de behoefte om kennis met anderen te delen en maling aan hiërarchie zijn de eigenschappen van de nieuwe generatie die klaar staat om de wereld te veroveren.

Twintigers, soms zelf nog tieners, die zich niets aantrekken van bestaande conventies en hiërarchieën lopen met een businessplan op een A4tje in hun rugzak op gympen binnen bij grote gevestigde ondernemingen om hun ideeën of onderneming te verkopen voor veel geld. We kennen allemaal het voorbeeld van Alexander Klöpping en Marten Blankensteijn die met hun online kiosk Blendle van gevestigde uitgevers als The New York Times en Axel Springer 3 miljoen euro groeikapitaal ophaalden. Het idee van Blendle is heel simpel: je koopt in de internetkiosk losse artikelen uit meerdere kranten in plaats van de hele krant. Zo stel je je eigen nieuwsaanbod samen. Achteraf gezien is het gek dat uitgevers niet zelf op dit idee zijn gekomen. Zij zijn al jaren op zoek naar een nieuw verdienmodel maar daarbij was het altijd ieder voor zich. Misschien hadden ze beter hun krachten kunnen bundelen.  Nieuwe renaissanceHet zijn meestal nieuwkomers die de business modellen van gevestigde ondernemingen ter discussie stellen. Volgens Martijn Aslander, professioneel lifehacker en verbinder van mensen, informatie en ideeën, hebben veel bedrijven nog geen idee van wat er op hen af komt. Aslander is een veelgevraagd spreker en adviseur van ondernemingen. Er is volgens hem sprake van een nieuwe renaissance, waarin kennisverspreiding sneller gaat dan ooit. Sociale netwerken bieden enorme kansen voor mensen om zich bottom-up te organiseren en sneller, efficiënter en zonder bureaucratie dingen voor elkaar te krijgen en oplossingen te vinden voor moeilijke vraagstukken.Sceptici zeggen: ‘Dat zal zo’n vaart niet lopen.’ De voorbeelden spreken echter voor zich. De taxiwereld is in rep en roer sinds de komst van Uber. Steeds meer mensen gaan op vakantie via het sociale netwerk Airbnb waarbij particulieren hun woning aanbieden.  Welvaart en welzijn Niet alleen spullen zullen worden gedeeld in de netwerksamenleving maar ook kennis. Stel je voor wat we kunnen bereiken als miljarden mensen hun kennis en intelligentie bundelen om oplossingen te vinden voor belangrijke en grote problemen als armoede en milieuvervuiling. Renaissance betekent wedergeboorte en als we goed kijken naar de netwerksamenleving is het de wedergeboorte van kleine gemeenschappen waarvan de deelnemers op elkaar zijn aangewezen voor hun welvaart en welzijn, maar dan op wereldschaal. In die zin hadden mijn ouders wel degelijk een voorspellende blik want van kinds af aan heb ik geleerd dat delen belangrijk is.