Nieuwe CFO Daimler: na krap een maand al winstwaarschuwing
De voorziening in verband met het dieselschandaal die Daimler deze week aankondigt gaat waarschijnlijk richting de 1 miljard euro. Deze slaat neer bij de divisie die bedrijfsbussen verkoopt, zoals de Mercedes Vito en Sprinter. Dit leverde voor het bedrijf als geheel een winstwaarschuwing op: Daimler verwachtte eerder dat de winst dit jaar zou stijgen, maar heeft dit bijgesteld naar een gelijkblijvende winst.
Harald Wilhelm sinds eind mei CFO
Dit gebeurt onder Harald Wilhelm, de nieuwe CFO. Hij is begin dit jaar overgestapt van Airbus en werd eind mei door de aandeelhoudersvergadering benoemd als opvolger van Bodo Uebber, die de CFO-rol sinds begin van het decennium vervulde.
Een van de eerste ingrepen onder Wilhelm is dus een omvangrijke winstwaarschuwing. Een voorbeeld van nieuwe bezems vegen schoon? Mogelijk, maar de lijst aan procedures en onderzoeken die Daimler getuige het jaarverslag aan de broek heeft hangen is wel heel lang.
Veel onderzoeken naar Daimler
Onder anderen het Amerikaanse ministerie van Justitie, de Amerikaanse milieu-autoriteit EPA, de Duitse KBA en het openbaar ministerie in Stuttgart doen onderzoeken of hebben Daimler gevraagd om informatie. Ook heeft de Europese Commissie een mededingingszaak lopen tegen Daimler en enkele andere Duitse autobouwers omdat deze zouden hebben samengespannen bij de toepassing van schone technologie.
Daarnaast lopen er onderzoeken en rechtszaken met betrekking tot de schade die beleggers zouden hebben geleden. De beurswaakhond SEC en Duitse Bafin doen onderzoek en individuele beleggers zijn rechtszaken gestart.
Voorziening Daimler relatief nog beperkt
Alles bij elkaar lijkt minder dan 1 miljard euro nog relatief weinig. Ter vergelijking, Bij Volkswagen, de autobouwer waar het dieselschandaal begon, is de rekening in vier jaar al opgelopen tot bijna 34 miljard dollar. Na het naar buiten komen hiervan zette Volkswagen al vrij snel grote bedragen opzij: in de jaarrekening 2015 meer dan 16 miljard euro.
Nieuwe CFO Wilhelm overlaadt de markt dus nog niet met reserveringen voor boetes en claims. Kennelijk schat Daimler in dat uit de onderzoeken uiteindelijk zal blijken dat het weinig te verwijten valt, of dat de financiele schade zeker een ordegrootte kleiner zal uitvallen dan bij Volkswagen. Pakt het echter niet zo uit, dan zal Wilhelm zich achteraf afvragen waarom hij niet een grotere voorziening heeft genomen toen hij nog in zijn eerste honderd dagen zat.