Overnamehonger Jumbo was nog niet gestild
door Monique HarmsenMet deze razendsnelle actie weet Jumbo wederom vriend en vijand te verrassen en toont het aan te beschikken over een sterke antenne voor nieuwe kansen en een slagvaardige organisatie die snel knopen kan doorhakken. Naast het sterk ontwikkelde ondernemerschap is dat voor een deel ook te danken aan een sterk financieel beleid. Het afgelopen jaar slaagde CFO Ton van Veen er in schulden van de supermarktketen, als gevolg van de overname, verder af te bouwen. Het familiebedrijf uit Veghel heeft daardoor weer voldoende vet op de botten om snel te kunnen acteren als zich een mooie opportunity als La Place voordoet. Hoewel het bedrag dat met de transactie is gemoeid niet is bekendgemaakt, liet Van Veen in een reactie weten dat de overname uit eigen kasstroom kan worden gefinancierd. Drie weken terug hield CEO Frits van Eerd zijn kaarten nog dicht tegen de borst toen hij, bij een toelichting op de jaarcijfers van 2015, nog liet weten dat het supermarktconcern na jaren van overnames en integratie nu verder wil groeien door fors te investeren in haar winkels en het onlinekanaal en door het neerzetten van een nog klantgerichter en slagvaardiger Jumbo. Er werd ook een reorganisatie op het hoofdkantoor aangekondigd nu de samenvoeging van Jumbo met C1000 is afgerond waarbij 190 van de 925 banen komen te vervallen. Kansen moet je echter pakken als ze zich voordoen. Volgens Van Eerd keek hij al langer na La Place. “Jumbo en La Place zijn beide sterke merken en kunnen samen de markt van food verder gaan veroveren. De traditionele scheiding tussen supermarkten en foodhoreca is aan het verdwijnen. Onze klanten willen zelf bepalen waar, wanneer en wat ze eten. Nieuwe convenience ontwikkelingen zoals ‘eat it or take it’ concepten, maar ook e-commerce, bieden tal van mogelijkheden om hier nog beter op in te spelen. Hoewel het nog te vroeg is om hier concreet in te zijn, is het voor ons duidelijk dat hier heel veel kansen liggen”, aldus Van Eerd. Jumbo is duidelijk bezig naar de bovenkant van de markt te bewegen met luxeproducten en foodconcepten. Dat is een goede positie in de toekomst. Onderzoekers van Nyenrode stellen dat de komende tien tot vijftien jaar de helft van het aantal supermarkten in Nederland in het middensegment verdwijnt. Supermarktklanten kiezen voor luxeproducten of lage prijzen. Dat is een ontwikkeling die in het buitenland al langer aan de gang is en die ook in Nederland zal plaatsvinden. Voorlopig heeft het managementteam van Jumbo weer iets om de tanden in te zetten. Hoewel La Place winstgevend is en als zelfstandig onderdeel binnen Jumbo zal opereren, zijn de restaurants wel toe aan een opknapbeurt en er zullen ook nieuwe concepten ontwikkeld worden om volop te kunnen profiteren van elkaars sterke kanten. De vraagt dringt zich op wat er nog meer speelt onder de oppervlakte bij Jumbo. Het optimaliseren van de organisatie en investeren in autonome groei is natuurlijk erg belangrijk voor een onderneming en dit proces zal altijd doorgaan, maar ondernemende bedrijven zoals Jumbo zullen ook altijd blijven speuren naar kansen. Daarbij is in de praktijk gebleken dat ze niet terugschrikken voor grote uitdagingen.