Peter van Wouwe (CFO Lamb Weston/Meijer): “Je moet een holistische kijk hebben op het gehele systeem, om de organisatie klaar te maken voor de toekomst.”

Hoe Lamb Weston/Meijer een aparte afdeling Digital optuigde voor hun digitale journey.

In onze nieuwe podcastreeks spreekt Jaime Donata (CFO Magazine) samen met Ruud Willemse (Sales Director Oracle) verschillende gasten over hun digitale journey. Wat zijn de drivers achter hun digitale transformatie? Waar staan bedrijven nu? Wat zijn de hobbels die men tegenkomt?   

 

Te gast in de eerste aflevering: Peter van Wouwe, sinds 2014 CFO van Lamb Weston/Meijer, wereldspeler in de markt voor diepvriesfrietjes en frozen aardappelproducten met een omzet van ongeveer 4,5 miljard euro per jaar.

 

Luister hier naar de gehele podcast.

 

Wat betekent de digitale transformatie voor jullie?

“De afgelopen jaren is deze transformatie, zoals eigenlijk in elk bedrijf, erg belangrijk geworden. Om dit structureel aan te pakken is er gekozen om hier een aparte afdeling voor op te richten. Deze afdeling Digital is opgericht om, los van de dagelijkse beslommeringen van IT, te kijken naar mogelijke innovaties om klanten beter te bedienen met vernieuwende digitale mogelijkheden. Nu kijken we vooral naar onze ERP-backbone, zodat we de algemene processen kunnen stroomlijnen. Zo zorgen we ervoor dat het digitale proces goed verloopt.”

 

Er is dus een aparte afdeling opgetuigd voor de digitalisering. Wanneer is dit gedaan en om welke reden?

“De gedachten zijn al langer gaande, maar drie jaar geleden hebben we die keuze gemaakt. Als je de IT-functie afzonderlijk bekijkt, dan kom je eigenlijk in een spagaat. Aan de ene kant moet je er dagelijks voor zorgen dat de IT-processen goed functioneren. Anderzijds wordt er van de IT-manager verlangd dat die meedenkt over de toekomst. Om dit te doorbreken hebben we deze uit elkaar gehaald. Nu is er een IT-operations voor de dagelijkse operatie van systemen én een aparte unit om naar de toekomst te kijken. Hier stellen we vragen als: wat willen we van onze systemen en de data? Hier hebben we nu veel meer tijd voor.”

 

Is dit idee gekomen vanuit de Finance organisatie?

“Dit is op strategisch niveau, dus ook mede vanuit mijn positie als CFO, besloten. Kijkend naar de groei die wij doorgemaakt hebben, stonden we op het punt waarop er nagedacht moest worden over hoe wij de organisatie konden klaarstomen voor de toekomst. We waren een functioneel ingerichte organisatie, maar dan loop je op een gegeven moment tegen grenzen aan. Dit is nu verbreed. Nu hebben we een serviceorganisatie met plek voor IT-operations om de business-units heen gebouwd. Het anders indelen van die functies zorgde ervoor dat we beter voorbereid zijn voor de groei die we willen organiseren.”

 

Wat zijn succescriteria voor een goede digitale backbone, met name in de overstap van de klassieke naar de digitale backbone?

“Wat heel belangrijk is, is dat je een gezamenlijk realiseerbaar doel voor ogen hebt. Samen nadenken over wat er in de backbone moet zitten en wat er op een andere manier georganiseerd moet worden. Dit moet goed op elkaar aansluiten, dus je moet een holistische kijk hebben op het gehele systeem om de organisatie klaar te maken voor de toekomst."

 

Luister hier naar de gehele podcast.