Robbe (NS): ‘Treinen zijn geen doel op zich’

De NS verlegt de focus in het digitale tijdperk van de gemiddelde naar de individuele reiziger. Dit vraagt om een andere cultuur binnen de organisatie en dus ook een ander gedrag van de medewerkers. CFO Engelhardt Robbe vertelt over de rol van finance in het proces, de doelen en de aanpak van deze transformatie bij NS.

‘Wij zijn in de kern eigenlijk geen bedrijf van treinen, maar van en voor mensen. Ons logistieke systeem is geen doel op zich, maar wij zien de treinen vooral als een middel om passagiers naar hun bestemming te brengen. Wij geven om en luisteren naar de klant’, legt Robbe uit. ‘Social media en andere feedback van klanten zijn voor ons belangrijke input. Wij stellen hun beleving in de hele reisketen centraal en de trein is daarvan slechts een onderdeel. We kijken ook niet meer naar de gemiddelde gebruiker, maar naar de individuele reiziger. We sturen voortaan op wat het resultaat is voor de passagier. Niet meer treinpunctualiteit, maar reizigerspunctualiteit.’Ambitieuze doelenDeze omslag in denken moet zijn weerslag gaan vinden op de werkvloer en hier noemt Robbe drie belangrijke elementen voor het management. ‘We willen graag ambitieuze maar wel haalbare doelen stellen en finance helpt bij het zetten van de stip op de horizon. Verder willen we de cultuur en het gedrag in de organisatie veranderen. Door als leiding van het bedrijf gedrag te vertonen wat we ook bij onze medewerkers willen zien bieden we inspiratie voor onze medewerkers om ook zelf bij te dragen aan de nieuwe cultuur. Tenslotte denken we meer in partnerships in de keten voor de reiziger. Wij zien onze kracht vooral in een soort regierol, waarbij we kijken waar onze competenties het beste kunnen inzetten.’Meeste verstandEenheid, eenvoud en eigenaarschap zijn de kernbegrippen in de vernieuwde aansturing van NS. ‘Eenheid betekent dat binnen ons hele bedrijf de reiziger op 1,2 en 3 staat. Eenvoud houdt in dat we waar mogelijk processen vereenvoudigen en standaardiseren, zodat we steeds minder waste krijgen. En met eigenaarschap bedoel ik dat verschillende vakgebieden binnen onze interne organisatie hun eigen rol pakken om hun missie te realiseren. IT wordt verantwoordelijk voor alle IT, en Finance voor alle Finance. We hebben de verantwoordelijkheid gelegd bij degenen die er het meeste verstand van hebben. Op deze wijze kunnen we ook meer doen aan accountability en performance management. Mensen krijgen meer ruimte op hun eigen vakgebied en we interveniëren pas als het niet goed gaat.’VervoersbehoefteVoor finance komt daar nog bij dat zij de buitenwereld ook naar binnen moeten brengen. ‘Controllers moeten zich tussen de leveranciers en de interne klanten plaatsen, waarbij de behoefte altijd voorop staat. Soms heb je een spreekwoordelijke Rolls Royce nodig, volgens de opdrachtgever. Maar als je met meer mensen wilt reizen, is een busje een betere optie en als je met zijn tweeën naar de stad wil, is een Smart waarschijnlijk beter. Het gaat om het invullen van de exacte vervoersbehoefte tegen zo laag mogelijke kosten en met grotere efficiency.’Op het Jaarcongres Public Finance hoort u uitgebreid hoe Engelhardt Robbe deze digitale transformation journey van NS leidt en hoe u als financial binnen uw eigen organisatie leading kunt worden in het managen van verandering.Wordt nu lid van de CFO Association en meldt u aan voor het jaarcongres Public Finance op 6 november op Landgoed De Horst in Driebergen via publicfinance.nl. Als lid van de CFO Association is toegang tot het jaarcongres gratis.

Gerelateerde artikelen