Roy Janssen (CFO Holland Food Service): “Niet in een keer van 1 naar 100 willen – en zorgen dat je business model klopt.”
Geïnspireerd door het boek The Tipping Point van Malcolm Gladwell verkennen wij aankomende FM Dag 2025 (save the date!) wat bepalende omslagpunten zijn die kunnen zorgen voor impactvolle veranderingen waarmee Finance teams het verschil kunnen maken voor hun organisatie. Wij vroegen aan Roy Janssen (CFO van Holland Food Service) wat volgens hem nodig is om als Finance Leader en organisatie je Finance team verder te laten kijken dan de status quo en daadwerkelijk impact te bewerkstelligen.
Sinds je indiensttreding als CFO van Holland Food Service is de organisatie drie keer zo groot geworden. Kun je daar bepaalde scharnierpunten of Tipping Points in aanwijzen?
“Dat is een interessante vraag. Wanneer je zo lang bij hetzelfde bedrijf werkt als ik, krijg je soms het gevoel dat alles organisch ontwikkelt. Zeker bij een familiebedrijf. Maar het bedrijf is eigenlijk totaal veranderd sinds ik binnenkwam als controller. De doorbraken die je maakt zijn vaak toch bepaalde technieken die je inzet, nieuwe softwaresystemen. Expertise die je binnenhaalt. Bepalende omslagpunten die je team ontzorgen en daarmee ook nieuwe vormen van waardetoevoeging faciliteren.”
Maar ook dat gaat niet vanzelf, toch?
“Nee, ik denk dat je als CFO, of CEO, het verschil kan maken door een duidelijke visie te hebben. Als je alles wat mogelijk is maar aanpakt om te groeien, mislukt dat vaak. Het is belangrijk om keuzes te maken. Een gefundeerd vijfjarenplan te maken over hoe je je doelen gaat bereiken. Altijd drie stappen verder kijken. En het is niet zo dat al die stappen altijd uitpakken zoals je dacht, maar continu blijven nadenken over het grotere plaatje, helpt je wel om sneller te schakelen wanneer zaken anders lopen dan gedacht.”
Op dinsdag 15 april nemen we tijdens FM Dag 2025 een diepe duik in de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell, verkennen we onder andere het integreren van laagdrempelige automatisering tot het herkennen van early warning signs in financiële patronen. Het resultaat? Meer efficiëntie, betere beslissingen en een organisatie die klaar is voor de toekomst. Investeer in de ontwikkeling van jouw team en maak gebruik van onze speciale groepstickets met korting. Zorg dat jullie deze kans niet missen!
En wat betekent dat specifiek voor de Holland Food Service, vooruitkijken?
“Kijken waar we onderscheidend in zijn en in welke vraag en markt zit groei? We werken in een specifieke markt met redelijk wat concurrentie. Dus hoe zorgen we er voor dat wij waarde toevoegen? Dat klanten blij van ons worden en naar ons toe blijven komen? En wat doen we niet?”
Heb je daar een goed voorbeeld van?
“We kunnen in principe maaltijden maken voor iedereen – en hebben in het verleden ook allerlei projectjes gedaan voor tankstations, pop-up stores en winkeltjes. Maar andere klantsegmenten vergen toch ook andere processen, andere dienstverlening, andere service en andere logistiek. Dat kostte veel energie en we konden ook nergens echt in excelleren. De laatste vijf jaar hebben we daarom heel specifiek gekozen voor een focus op het leveren van eten en drinken aan zorginstellingen in de care sector. Daarin willen we nu de beste zijn.”
Heb je daar toekomstige Tipping Points voor in gedachten?
“Binnen nu en vijf jaar willen we verdubbelen in omzet. Om die groei te faciliteren hebben wij onze locatie uitgebreid om ruimte te creëren voor het verder professionaliseren van onze processen.
We hebben inmiddels 250 man in dienst. Dan kan niet iedereen meer alles overzien. Dat vergt ook een cultuurverandering van een klein familiebedrijf, naar een andere inrichting. Die nieuwe structuur zetten we nu neer, ook met behulp van opleidingen en advies. Een extern adviesbureau begeleidt ons als directie, maar ook als organisatie, door bepaalde zaken ter discussie te stellen met een frisse blik van buiten. Waar zijn we goed in? Wat kan beter? Als je lang met elkaar werkt, ga je elkaar soms toch een beetje napraten. Iemand die vraagt: waarom doen jullie dit eigenlijk op deze manier?, brengt dan toch weer een nieuw bewustzijn. Een nieuwe blik is essentieel om zaken in beweging te zetten en niet als vanzelfsprekend te zien. Het uiteindelijke resultaat zal een structuur moeten zijn die aansluit op de uitdagingen voor de toekomst.”
Wat betekent dat voor je Finance Team?
“We zitten nu met vier collega’s binnen het Finance Team. Wij willen als team continu kijken hoe wij efficiënter kunnen werken. En dan vooral met een verschuiving van operationeel repeterende werkzaamheden naar waarde toevoegend. Wat zijn uitzonderingen op de regel? Hoe kunnen we die afwijkingen standaardiseren, zodat ze gemakkelijker te automatiseren zijn, waardoor je processen verder kunt vereenvoudigen?”
En voor jou als CFO?
“We willen graag alles in eigen hand houden en alles onder controle. Verzekeringen, wagenpark, telefonie valt allemaal nog onder mij. Dat is fijn, maar je bent dan wel erg operationeel bezig. Dat soort zaken moeten we eigenlijk uitbesteden of elders in de organisatie wegleggen, want onze toegevoegde waarde als Finance zit heel ergens anders. De grootste winst zit daarbij nog steeds bij processen te automatiseren, data nog gemakkelijker beschikbaar te maken. Facturatie-data die gewoon klaarstaat in een systeem in plaats van dat je zelf iedere week in Excel aan de slag moet en hetzelfde rapportje maken. Dat kan je een halve dag in de week besparen, waardoor Finance iets anders kan doen en meer waarde toe kan voegen. Tipping Points daarbij zijn volgens mij de kleine stapjes. Succesjes vieren, mensen enthousiast maken. Je team zelf laten ervaren wat mogelijk is, dat is volgens mij de weg om mensen mee te krijgen. Dat werkt volgens mij beter dan in een keer een heel groot systeem inkopen en zeggen: succes!”
Vorig jaar wonnen jullie een duurzaamheids Award, de Cirkel. Lag daar nog een Tipping Point aan ten grondslag?
“Duurzaamheid is een van onze speerpunten, maar we proberen het wel praktisch te maken. Onze zorgklanten hebben een flinke opgave. Vanaf 2030 moeten ze vanuit de overheid aan allerlei duurzaamheidsdoelstellingen te doen. Men worstelt daarmee. Daarom hebben wij voor onze klanten een heel praktisch stappenplan gemaakt dat stap voor stap kan worden uitgerold. Hier focussen wij ons op vier onderwerpen: voedselverspilling, eiwittransitie & minder belastende producten, het retourneren van onze kunststofverpakkingen en het creëren van draagvlak in de zorginstellingen.
Het retour nemen van onze plastic verpakkingen is een van de opties waarmee de zorg een grote impact kan maken. Wij halen de verpakkingen op en laten het hoogwaardig recyclen door een partner, en het swill (voedselresten, red.) wat nog in de verpakkingen zit vormt een bron voor de productie van biogas. Zo zijn er dus verschillende trajecten waarmee wij zorginstellingen helpen om bepaalde duurzame stappen te maken. De prijs die we hiervoor rekenen is over het algemeen lager dan de afvalkosten die ze hebben, dus dat is een win-win. Kostenreductie en vergroenen tegelijk. Kleine stapjes, niet in een keer van 1 naar 100 willen – en zorgen dat je business model klopt, dat is misschien ook wel een Tipping Point. Veranderingen moeten renderen.”
En over een jaar?
“Ik wil ons 5 jaren plan klaar hebben staan en getoetst hebben door externe partijen – en voor mezelf wil ik meer tijd overhouden voor strategie. De operationele taken wil ik zoveel mogelijk elders hebben belegd.
In 2006 ben ik begonnen als controller en ik ben in mijn functie doorgegroeid in een nieuwe functie van CFO – vroeger viel Finance gewoon onder de toenmalige CEO. Maar mijn CFO rol verschuift steeds meer van Finance naar strategie die bijdragen aan groei en borging in de regio, bijvoorbeeld ook het energievraagstuk. We hebben hier in Gelderland te maken met netcongestie en zijn nu met gemeentes en provincies in gesprek hoe we hier stappen in kunnen maken. En daar zitten natuurlijk ook Finance analyses achter, maar wel op een ander niveau.”