Schoenmaker blijf bij je leest (zoals John de Mol)

John de Mol heeft voor de tweede keer in zijn carrière als tv-maker een grote slag geslagen. Nadat in 2000 Endemol, het gezamenlijke bedrijf van John de Mol en Joop van den Ende, voor €5,5 miljard werd verkocht aan het Spaanse Telefónica werd deze week Talpa voor €1,1 miljard verkocht aan het Britse ITV.

Al belangrijkste reden voor de verkoop geeft De Mol aan dat hij genoeg heeft van het vergaderen met ‘grijze pakken’, iets wat het runnen van een snel groeiende onderneming met 230 miljoen euro omzet en 600 medewerkers nu eenmaal met zich meebrengt. Hij had zijn bedrijf aan de hoogste bieder kunnen verkopen en het kalmer aan kunnen gaan doen, maar dat is niet zijn insteek. De Mol wil door met Talpa maar hij wil de vrijheid om zich volledig te richten op datgene waar hij het best in is: het creatieve proces, het bedenken van tv-programma’s en formats. Vanuit dat oogpunt bekeken is de overname door ITV een goede match. ITV ziet Talpa als een strategische overname en topman Adam Crozier van ITV beseft donders goed dat voor het welslagen van de overname de input van De Mol en zijn team hard nodig is. Om zich van de medewerking van De Mol te verzekeren, reisde hij op een zondagavond af naar Amsterdam voor een persoonlijk gesprek met De Mol waar in de bar van het Okura duidelijk sprake was een klik en een gezamenlijke toekomstvisie. In eerste instantie betaald ITV €500 miljoen voor Talpa, via een earn out kan daar de komende acht jaar €600 miljoen bijkomen als Talpa er in slaagt in de doelstellingen van ITV te halen. De Mol oogde tijdens alle interviews, die door hem vaak worden gezien als een noodzakelijk kwaad, als een ontspannen man die zich verheugt op de samenwerking. Hij krijgt de kans om dat te doen wat hij leuk vindt en waar hij goed in is en dat leidt ongetwijfeld tot waardecreatie voor ITV.  CFO wil CEO worden Dat brengt mij op het volgende: onderzoek van Robert Half toont aan dat meer dan de helft van de Nederlandse CFO’s de positie van CEO zou accepteren als hen dit wordt aangeboden. 30% van de ondervraagde CFO’ ziet zichzelf als de beste kandidaat om de CEO op te volgen. Dat valt te verklaren: de afgelopen jaren is de positie van de CFO geëvolueerd van strenge rekenmeester naar die van business partner. CEO en CFO treden steeds vaker als team op en de stap van CFO naar CEO is kleiner geworden. Ik vraag mij wel af waarom CFO’s de stap naar CEO willen maken. Is het een kwestie van ego, of wellicht van beloning of ligt de uitdaging in de taken van de CEO? Voor wat betreft dat laatste: de CEO treedt weliswaar naar buiten als het boegbeeld van de onderneming, maar er gebeurt in de moderne onderneming weinig waar de CFO niet zijn goedkeuring aan heeft verleend. Een goede CFO biedt een gezond tegenwicht aan de CEO en dat is een zeer belangrijke en unieke rol. Het is dan ook niet voor niets dat in hetzelfde onderzoek 44% van de CFO’s aangeeft zeer tevreden te zijn met hun huidige positie. Dat komt ook vaak naar voren in de gesprekken die ik heb met CFO’s. Zij zijn zich zeer bewust van hun speciale rol en weten wat hun kracht is. Net als John de Mol huldigen zij het gezegde: schoenmaker blijf bij je leest! Overigens wil ik hier wel benadrukken dat er zeer succesvolle CEO’s zijn voortgekomen uit de CFO community.

Gerelateerde artikelen