Stop met het overstapcircus
Of ik nu wil of niet, ik word gedwongen me te verdiepen in moeilijk leesbare zorgpolissen en onnavolgbare voorwaarden. Natuurlijk kan ik er ook voor kiezen om af te wachten waar mijn huidige verzekeraar mee komt en alles bij het oude laten, maar dan ben ik een dief van eigen portemonnee weet ik inmiddels uit ervaring. Vorig jaar kreeg ik van mijn verzekeraar een uitgeklede zorgpolis toegestuurd tegen een hogere premie. Toen ik met een van de vele vergelijkingssite aan de slag ging, bleek dat ik van diezelfde verzekeraar opeens een veel uitgebreidere polis voor een lagere premie kon krijgen. Dit gold echter alleen voor nieuwe klanten. Sindsdien bekijk ik de warme en menselijke reclames die verzekeraars uitdragen met de nodige scepsis. Het zijn niet alleen de ziektekostenverzekeraars die dit systeem hanteren. Ook energiebedrijven, telecombedrijven en uitgevers proberen nieuwe klanten te winnen met lokkertjes. Het is logisch dat bedrijven nieuwe klanten proberen te vinden, maar er zit een perverse prikkel in het systeem. In plaats van één keer een weloverwogen keuze te maken, waarna je weer voor jaren onder de pannen bent, wordt je ieder jaar gedwongen opnieuw het hele proces te doorlopen als je de beste aanbieding wilt. De bedrijven schieten er volgens mij ook niet zoveel mee op. Zij hebben het liefst loyale klanten en met dit systeem pomp je klanten alleen maar rond. Zo houdt het systeem zichzelf in stand. De grote winnaars zijn de vergelijkingssites die orde in de chaos proberen te scheppen. Het is verbazingwekkend hoe snel er een complete nieuwe tak van dienstverlening is ontstaan. Van ieder contract dat via een vergelijkingssite wordt afgesloten, krijgen zij een percentage. Gezien de hippe pop up stores en reclames, valt daar goed geld aan te verdienen. Daar worden u, ik, de zorg en verzekeraars niet beter van. Ik vind het vreemd dat in een tijd waarin ondernemingen praten over customer intimacy er met hagel wordt geschoten om nieuwe klanten te winnen. Als je het hart van de klant wil winnen, moet je je echt in die klant verdiepen. Dat lukt niet met alleen maar passanten. Het vasthouden van bestaande klanten is minder kostbaar is dan het werven van nieuwe klanten. Bedrijven weten dit, toch doet bijna iedereen mee aan het overstapcircus. Het kan ook anders, merkte ik toen ik onlangs werd benaderd door mijn telecomaanbieder die naar aanleiding van mijn bel- en internetgedrag kwam met een beter passende aanbieding waardoor ik minder ging betalen en het dubbele aantal belminuten en MB’s kreeg. Een aangename verrassing.Ik zou verzekeraars willen oproepen het over een andere boeg te gooien en, in plaats van veel geld te steken in het werven van nieuwe klanten, een deel van het marketingbudget aan te wenden voor het behoud van bestaande klanten. Het zou fijn zijn als ik zonder dat ik me daar druk over hoef te maken een passend aanbod krijg, zodat ik niet verder hoef te shoppen… Ik vrees echter dat ik er de komende maand toch weer intrap en meedraai in het circus. Ik ben tenslotte geen dief van eigen portemonnee.