SWIS lanceert overheidsloket met behulp van AI

Postbus 42 legt nadruk op herleidbaarheid naar de bron.

Op 10 november heeft SWIS Postbus42.nl gelanceerd onder het motto één loket, nooit meer zoeken en meteen een antwoord op je vraag. Dit is een voorbeeld van hoe AI ingezet kan worden in het publieke domein. Met Postbus42 kan iemand namelijk met één vraag direct de relevante overheidsinformatie ontvangen, dankzij AI. SWIS heeft zich laten inspireren door het oude Postbus 51, maar dan met de techniek van vandaag.

Artificial Intelligence    

Postbus 42 voldoet aan de behoefte van burgers om alle informatie van de overheid op één plek te kunnen vinden. Dankzij nieuwe zoektechniek met AI (artificial intelligence) kan dat. Deze techniek ‘begrijpt’ een vraag, kan verbanden leggen en vervolgens antwoord geven. Indien gewenst kan hij het samenvatten of simpeler zeggen. Bovendien draagt het bij aan een betere en een meer persoonlijke dienstverlening door de overheid. Postbus 42 is een kijkje in de toekomst.

Lees ook: Hoe AI binnen de financiële wereld toegepast kan worden (cfo.nl)

Betrouwbare informatie    

Overheidsinformatie moet betrouwbaar zijn. Daarom zijn alle antwoorden van Postbus 42 gebaseerd op de informatie van Rijksoverheid.nl. Ook moet je kunnen zien waar de AI zijn antwoord vandaan haalt; informatie moet herleidbaar zijn tot de bron. De links naar de bronnen staan daarom in het antwoord. Zo kun je controleren of AI de vraag goed heeft begrepen en het antwoord van de AI klopt. (Iets wat bij ChatGPT, een veelgebruikte toepassing van AI, nu niet kan). En het geeft links waarmee direct verdere verdieping op de vraag mogelijk is.

Lees ook: Jan Boog (CFO van Sdu): "Wet- en regelgeving toegankelijk en toepasbaar maken, daar gaat het bij Sdu om."

Open source

Postbus 42 is grotendeels gemaakt met opensourcesoftware en is nu nog deels afhankelijk van ChatGPT om te helpen het antwoord te formuleren. Het liefst willen ze daar vanaf, maar daarvoor zijn de alternatieven nog niet goed genoeg. Het doet SWIS goed dat de Nederlandse overheid werkt aan een veilig, Nederlands alternatief voor ChatGPT

“Wij zien een internet voor ons waarbij niet een paar AI-orakels aan de andere kant van de wereld de dienst uitmaken, maar een internet met heel veel kleine eigen AI's,” zegt Matthias Snoei, directeur van SWIS. ”Een internet waarbij AI op een slimme manier is geïntegreerd in elke website, of op zijn minst in iedere organisatie of instantie.”

Over SWIS    

SWIS is een digitaal bureau uit Leiden, dat websites en applicaties ontwikkelt die organisaties ondersteunen bij hun digitale evolutie. SWIS gelooft sterk in een open internet en wil bijdragen aan een positieve digitale toekomst.

Postbus 42 demonstreert hoe dat er uit kan zien voor de rijksoverheid. Maar hun techniek is natuurlijk breder inzetbaar. Voor het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde ontwikkelden ze Ask NTvG: Een AI-toepassing bovenop de NTvG-database met ruim 200.000 wetenschappelijke artikelen.

De één-loket-gedachte ontlenen ze aan het oude Postbus 51, met het getal 42 als een ode aan The Hitchhikers Guide to the Galaxy, waar Super Computer Deep Thought na 7,5 miljoen jaar nadenken tot de conclusie komt dat 42 het antwoord is op de Ultieme vraag over het Leven, het Universum en Alles.

Gerelateerde artikelen